Rozhovor // Igraczech

Igraczecha dnes můžeme považovat za jednoho z matadorů české drum'n'basové, nebo chcete-li jungleové scény. Jako producent je v českých luzích a hájích znám pěknou řádku let. Tento měsíc mu vychází album a my jsme ho u té příležitosti vyzpovídali.


12. 12. 2006, publikoval PANORAMA

text: Andy

Album vychází 28. prosince na labelu klubu Punto Azul, na druhém dílu kompilace Presence, abych byl přesný. Tento longplayer nese název ctrl-art-escape a bude také k dispozici prostřednictvým mp3 značky kaktusrecordin­gs.org.

Ahoj, jak se dneska máš? Co říkáš na letošní zimu?
V těchto dnech se pomalu loučím se starým studiem, které opouštím a chystám se na stěhování. Ne nadarmo se říká, že je lepší vyhořet. Počasí je poslední dobou přinejmenším usměvné, vypadá to na celoroční apríl a to se do toho ještě nevložilo nanopočasí :o)

Na tvých stránkách syxra.cz jsem se dočetl, že je to tvé v pořadí již páté (neoficiální) album. Jako oficiální je tvým debutem. Vzpomeneš si ještě vůbec, kdy jsi s produkováním začal, popř. co tě k tomu vedlo? Mohl bys to nějak rozvést? Co jsi používal za software/hardware, co využíváš dnes? A jaký cítíš rozdíl oproti době, kdy jsi začínal?
Nedávno jsem našel na svém ATARI ST dva prastaré MODuly ze Storm! Trackeru někdy z roku 1995, tou dobou jsem začal experimentovat s muzikou o trochu víc, než na úrovni příkazu BEEP v Basicu. Když jsem si to po té době pustil, překvapilo mně, jak moc je to hudba a jak málo elektronika ve srovnání s tím, co dělám teď, i když to byly jen krátké nedokončené motivy. Pak následovala pauza, kdy začaly vznikat pro ATARI Falcon první harddisk-recordéry (tehdy DigiTape) ale ještě nebylo nic jako instantní softwarové zvukové studio. To přišlo až kolem roku 1999 s Reasonem a tehdy jsem do toho spadnul. Postupně jsem si začal pořizovat MIDI kroutítka, klávesy atd. až jsem skončil na sestavě PC + Mac, Cubase, Reason a v poslední době bych si chtěl pořídit Ableton Live, hodně mě baví otevřenost tohohle softwaru.

A co mě k tomu vedlo? Už od malička jsem byl vedený doma k muzice, začal jsem hrát na klasickou kytaru a to mě po 7 letech trochu přestalo bavit právě kvůli omezenému zvukovému spektru, které mi ve srovnání s tehdejším housem, elektrem a industrialem přišlo dost limitující. A jelikož mě celým životem provází výpočetní technika, neuvažoval jsem ani o jiné metodě než dělat elektronickou hudbu na počítači.

Zmínil jsi trackery. Ty v poslední době zažívají slušný comeback zejména v podobě programu zvaného Renoise. Neláká tě navrát ke kořenům, nezkoušel si nějaké z nich v poslední době?
Ani ne. Díky Reasonu jsem pochopil, na jakých technologiích tahle muzika vznikala a proč je taková, jaká je. Nechci se tím ale nechat moc omezovat, takže ve finále požívám jako sequencer stejně radši Cubase, protože tam je hudba víc „vidět“.

Bez čeho by ses dnes ve studiu neobešel a co byla naopak zbytečná koupě?
Přestože jsem prakticky pět let dělal bez kláves, myslím že to bylo zbytečné odříkání – mít klávesy je fakt základ všeho. Zato mám šuplíky plné minidisků, což je dneska prakticky mrtvé médium. Dřív jsem na ně nahrával sety, ale je to neštěstí, není nad DATku.



No jo, na minidiskovou éru si taky vzpomínám. Pověz nám ještě něco o albu samotném. Kolik tam posluchači mohou nalézt tracků, kolik bezesných nocí si s jeho tvorbou strávil, a ze kterého tracku máš největší radost?

Na albu je jedenáct skladeb a vychází přesně podle plánu po dvou letech – tušil jsem, že na muziku nebudu mít tolik času jako v éře minidisků a chtěl jsem si nechat ještě chvíli na rozmyšlenou, co tam dát a co ne :o) Album je tak výběrem nejen z tracků, které se osvědčily na „tanečním parketu“. Snažil jsem se vyprávět příběh současných civilizací a projít se od dubu přes inteligentnější drum’n’bass a trochu té války a zase zpátky s trochou sebereflexe :o) Dva z tracků vznikly během spolupráce s Adamem Stepankem aka djem Marvelem z kanadského Vancouveru. Tracky jsou stále melodické, naučil jsem se přitvrdit i vymazlit a zaranžovat vše víc dj-friendly. Můj nejoblíbenější track se jmenuje Identiq a z toho všeho, co na albu je, je udělaný jako poslední komplet v Reasonu.

Co se týče bezesných nocí… možná je to překvapivé, ale většina tracků na albu Ctrl-Art-Escape vznikla ve dne. Schválně jsem kvůli němu byl dvakrát na tři týdny na chalupě, abych měl klid dělat na muzice a nemusel se starat o chod města :o)

V tracklistu jsem také zahlédl projekt s názvem Edgestatika. Mohl bys upřesnit, kdo se pod tímto názvem skrývá?
Projekt Edgestatika jsme založili se zmíněným Adamem Štěpánkem při jeho návštěvě v ČR v roce tuším 2003. Někde na internetu je to možná napsáno přesně. Odehráli jsme tehdy na pár místech v Praze, mimo Prahu, byli jsme si zahrát i v Polsku a tehdy jsme vymysleli, že budeme dělat sem tam dnb společně, abychom se navzájem ovlivnili. Minulý rok se tu Adam na měsíc zase objevil, takže jsme se párkrát zavřeli ve studiu a tady jsou výsledky. Spolupráce na dálku nám ale moc nejde, spíš si dopisujeme a těšíme se na další setkání ve studiu, snad už v průběhu příštího roku.

Máš nějaký přehled o českých producentech? Jak vidíš českou scénu za 10 let? A kam myslíš, že se bude drum'n'bass v budoucnu ubírat? Zmenší se o něj zájem a pomalu se začne stahovat zpátky do undergroundu nebo ho naopak čeká podobný osud, jako třeba hip-hop?
O producentech se samozřejmě snažím mít jako A&R labelu kaktusrecordin­gs.org přehled, nicméně bývá pravidlem, že ti nejlepší jsou také nejlépe ukrytí .o) Na desetiletou prognózu bych potřeboval hodně notnou dávku odvahy, nicméně pokud se za posledních 10 let v d’n’b změnilo to, co se změnilo, nic moc nového nás nečeká :o) Kdysi jsem se bál, aby d’n’b neskončil ve znělce k televizním novinám a pak jsem sám spáchal d’n’b soundtrack k reklamě na fotbalový časopis :o) D’n’b má určitě budoucnost jako užitá hudební tvorba, ale vzhledem k limitům, které dělají drum’n’bass drum’n’bassem bych čekal vývoj spíše někde mezi styly…

Tak já ti dekuji za rozhovor a přeji hodně produkčních úspěchů do budoucna. Je něco co bys rád na závěr vzkázal čtenářům?
Taky díky a veselé velikonoce!

Závěrem Vám ještě nabídneme ukázky z alba:

01. Igraczech – Aisha
02. Igraczech – Dream is destiny
03. Igraczech – Identiq
04. Edgestatica – Infected (Igraczech rmx)
05. Igraczech – Mixedpicklez
06. Igraczech – Sand Witch
07. Edgestatika – Bullet Train
08. Igraczech – Orcanizm
09. Igraczech – Aeon
10. Igraczech – Mountainwave
11. Igraczech – Elven Scrollback rmx

publikoval PANORAMA