TEXT: PHILIP TBC
Recenze techniky vám přináší Philip T.B.C. a Maxistore.
Recenzi provedl Pilip T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro dje –
Maxistore.
…Buď byly ty mixpulty, se kterými jsem se setkal, příliš staré a nebo se
o ně majitel málo staral, protože bohužel žádný mixpult není
nesmrtelný a čas od času je potřeba ho vyčistit a trošku poladit.
Takže, co to tady vlastně máme? Ecler NUO
5 je čtyřšavlový třípásmový mixpult se zabudovanou efektovou jednotkou,
vstupem pro mikrofon a s možností sendu. Celkem tedy můžeme
zapojit čtyřikrát phono, šestkrát vstup line in, mikrofon
a to je tak vše. Výstup je zde klasicky jeden hlavní master
s canonovým zakončením, jeden cinchový monitor a
dva cinchový record a pak již zmiňovaný send a
return. Šavle jsou na můj vkus až trošku moc dlouhé, ale chápu
že výrobce chtěl udělat mixpult tak, aby byl použitelný pro všechny styly
míchání. Navíc si nad šavlí můžete přepnout páčkou na soft
nebo sharp curve, což není nic jiného než ostrost záběru a
tím pádem si šavli zkrátíte.
Co se týče faderu, tak ten mi naprosto vyhovoval, testoval jsem ho
docela dlouho a dá se celkem dost jemně nastavit. Jednak si můžete nastavit
křivku, což ale v téhle cenové relaci beru jako samozřejmost, ale co je
důležitější, můžete si nastavit i křivku u toho malého kousíčku
(asi 1mm) od kraje k záběru faderu, když ho máte nastavený na ten
nejostřejší. Zde je to nazváno jako ‚cut in time‘ knob. Celkem
dobrá věc. Revers u faderu zde nesmí chybět, u šavlí bohužel
není, ale to bych nebral až jako takové mínus. Fader je základně nastaven
na dvě prostřední šavle, ale díky přepínači XFA a XFB
si ho můžeme přiřadit i ke dvou krajním. Vstup na sluchátka je umístěn
jak na horním, tak na předním panelu a je zde i funkce mix, což
ocení zejména začátečníci, jelikož je možnost si zkontrolovat mix ve
sluchátkách před tím než ho pustí ven.
Knoby pro korekce jsou o dost vetší než u ostatních mixpultů,
ale řekl bych že to není vůbec na škodu, jde s nimi manipulovat celkem
lehce, jsou příjemné do ruky a i záběr mi celkem vyhovoval. Pouze basové
korekce mají kill a to si myslím, že je dostačující. Nad
korekcemi je jediný další knob a to je gain u kterého jsou dvě
kontrolky (zelená a červená), takže když máme signál „přepálený“,
tak to hned vidíme. Žádné další tlačítko, ani knob se tam neplete a
tudíž člověk není nucen v pološeru při blikajícím stroboskopu hledat
co je gain a co bass a tak by to podle mě mělo být.
Mikrofonní vstup má vlastní korekce a hlasitost a dají se na něj aplikovat
i jednotlivé efekty. Je zde i funkce talkover, kterou jsem sice
nikdy nepochopil, ale to bude zřejmě tím, že nechodím na disco a nemám
potřebu každou píseň uvádět. Tam se pravděpodobně tato funkce využije
celkem hojně.
Poslední část věnujeme efektové
jednotce, která podle mě není vyřešená úplně na jedničku, ale není to
tak hrozné. Je zde celkem dvanáct efektů, přičemž některé jsou
kombinací předchozích. Máme zde L.F.O. filter, L.P. filter,
H.P. filter, Delay, Revers, Flanger, Phaser, Vocoder, Pitch Shifter, Echo
Reverb, Filtered Echo a Flanger Echo. Jednotlivé efekty
popisovat nebudu, protože by to bylo na dlouho a stejně bez audio ukázky
k ničemu, takže snad jen, že některé se povedly více, některé méně a
některé jsem asi vůbec nepochopil. (Možné je ale i to, že jsem je
špatně aplikoval a proto mi nefungovaly jak měly) Každopádně je zde
základní věc, která by neměla u žádného efektoru chybět, a to je
tlačítko Tap BPM. Zde je bohužel umístěno přímo na jednom
z knobu pro modulaci, což si myslím není úplně optimální volba. Jednak
člověku chvilku trvá než na to přijde a jednak se podle mě rychleji
opotřebují obě funkce, když je na ně jen jedno tlačítko-knob. Celá
efektová jednotka se musí spustit tlačítkem lunch a pak už si
přiřazuji efekt k jednotlivým šavlím tlačítkem FX send přímo
nad šavlí. Efekt vybírám pomocí dalšího knobu a pouštím ho opět
stisknutím toho samého knobu. Pak je zde další knob FX input, což
je samozřejmě hlasitost efektu a knob označený jako Time, kterým
můžeme efekt také modulovat.
Poslední část je crossfader označený vlevo dry, vpravo
wet, což znamená, že čím více posouvám faderem doprava, tím
nám ubývá původní signál a přibývá efektového. Co jsem ale doopravdy
netušil, celá efektová jednotka se dá nastavit podle vaší potřeby pomocí
softwaru a počítače. Stačí připojit mixpult k počítači přes USB
rozhraní, nainstalovat přiložené CD a pak už si můžeme jednotlivé efekty
nastavit tak, aby nám vyhovovaly přesně jak si představujeme.
Co říci závěrem? Strávil jsem u tohoto mixpultu celkem hodně času a
kdybych ho měl hodnotit komplexně, dostal by takových 6.5 bodu z deseti.
Celkově je mix uspořádán celkem inteligentně a přehledně, že se v něm
člověk neztrácí a zbytečně nehledá, co kde je, ale určité části jsou
trosku podivně řešené. Možná jsem ale jen nepochopil záměr výrobce.
Každopádně doporučuji všem, kteří ho chtějí používat
víceúčelově.
Mixpult Ecler Nuo 5 je možné zakoupit za 29 990,– v prodejně
Maxistore.
další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz .
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na
splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999