Ahoj Bifide, je něco, co bys chtěl o sobě říct na
začátek?
Ahoj, zrovna přemýšlím nad tím, že to se mnou jde už hodně
z kopce. Právě jsem si přinesl domů desku, co jsem koupil od Akiry… Můj
první Full Cycle!!!
Co konkrétně?
Die + Clipz feat. Ben Westbeech – Number 1! Mně se tam strašně
líbí ten vokál. Představ si, jak to hraju, a při tý pasáži, kdy Ben
zpívá něco ve smyslu „musíš být moje, když tě vidím, tak z tebe
šílím…“, koukám na ty pěkný holky, co se přede mnou kroutí!
Wow, tak to je vlastně odpověď na moji další
otázku. Jak se stane z drsnýho techstepaře člověk, kterej si koupí –
ne s úplně čistým svědomím, ale koupí – Full Cycle?
To s těma holkama bylo na efekt – jde o přirozený vývoj.
Začal jsem v roce 2005 sbíráním starých tech stepů, desek ze Subtitles a
Commercial Suicide, včetně nesmyslného zkupování klasik z Ebay za
nehorázný prachy. Líbily se mi sice věci z Ram, Hospital nebo Pendulum a
Sub Focus, ale já měl zásek na tech stepy a peněz bylo málo a všechny
padly na ně. Cca před půl rokem, přibližně ve stejném období, kdy jsem
koupil poslední placku z diskografie Kemala, a nebylo už na Ebay za co
utrácet, jsem začínal při hraní pomalu získávat pocit jistoty, koukat
kolem sebe a konečně mohl o tom, co hraju, a jak na to lidi reagují,
přemýšlet. Předtím jsem se tak panicky soustředil na mixování, že jsem
ani nevnímal, že v klubu někdo tančí nebo netančí. Pořídil jsem si Sub
Focuse – Flamenco / Airplane – desku, která byla zvukově o 100% jinde
než ty staré a já pochopil, že je třeba začít konečně nakupovat
i nové věci, které jsem si kvůli obsesi Kemalem a Stakka + Skynetem před
tím nedopřával. A nechat se strhnout tím, že se mi začíná dařit lidi
rozhýbávat a rozeřvávat, bylo strašně lehké a já už nechtěl opakovat
situaci, kdy mi sice 6 let starý Cause 4 Concern s Kemalem sedí pěkně do
sebe, ale na parketě je nehorázně mrtvo. Prostě jsem se našel v novém
zvuku a obsah toho starého ve svých setech snížil. Každopádně to byl
hodně rychlý přerod a Akira občas kriticky popichuje, že teď už hraju
jenom hitparádu. Snažím se ale svoje sety vyvážit, rozsekávat hitovkama a
tanečníma materiálama, a zároveň propašovat srdovky od Kemala, něco od
Stakka + Skynet a okořenit to třeba Breakem, Noisií nebo Commix a D
Bridgem.
Hraješ teda necelý 2 roky. Jak jseš
spokojenej s tim, jak se věci hejbou v týhle oblasti?
Maximálně! Celý ty dva roky se o mě otcovsky staral Akira,
zařizoval mejdany ve Varech, kam mě zval, dal mi strašně moc prostoru, a já
se tak měl možnost naučit hrát. Podíval jsem se pak postupně na pár super
akcí po celé republice a dnes už toho mám za sebou celkem dost. Někdy mám
pocit, že až možná moc – na můj věk a fakt, že jsem se vytrénovával
hraní od hraní pěkně naostro v klubech.
Počítám, že už můžu prozradit to, že
vystoupíš na Take Control. Pokud vím, tak headliner Teebee je jeden
z tvejch favoritů…
O akci s Teebeem ví snad už každý – tedy alespoň doufám,
protože to bude mela. Mám rád hodně věcí z jeho produkce, Severed Dreams
patří k mým nejoblíbenějším deskám a hlavně miluju jeho label
Subtitles. Mám víc jak 30 releasů, protože se na něm zúročuje Teebeeho
čich na talenty. Jako DJ navíc umí vygradovat atmosféru do absolutna. Teebee
je v tomhle doslova blázen. Své sety hodně piluje, vymýšlí ty nejlepší
mixy a hlavně má na CDčkách kompletní budoucnost temného drumnbassu na
minimálně rok dopředu. Má pro hraní totální zápal, takže se nemůže
stát, že se vykalí a zahraje Capoieru s pěti rewindama (protože se mu do
ní nepovede pětkrát za sebou namíchat desku) jako jeden nejmenovaný DJ
nedávno na Flédě :))
A co říkáš na svojí účast? Je to pro tebe
splněnej sen, nebo jseš cool a neřešíš to?
Už měsíc řeším, které desky si tam vezmu a už i vymýšlím
v hlavě mixy a nemůžu dospat :) Je to radost. Druhý den navíc jedu po roce
zahrát na Slovensko, takže to tipuju na jeden z mých DJských
víkendů roku.
V aktivním dnb životě jsi začal jako novinář.
Jak se na djský úspěchy tváří Bifidovo novinářský já?
Nehorázná haluz! Byl rok 2004 a bral jsem jako největší poctu,
že můžu napsat report z Bushe na Shadowbox. Hrající DJs pro mě byli
tenkrát polobozi, které bych si ani nedovolil oslovit a když už, tak bych
jim snad vykal. A pak jsem se náhodou postavil ke gramcům, naučil jsem se je
krotit, a v roce 2006 jsem si na Bushi zahrál – to bych si před těmi
dvěma lety vůbec nepředstavil. A jak to vnímám jako novinář? Prostě tu
byl Bifidus Aktif, který neseděl doma na zadku, něco dělal, psal, měl
štěstí, že ho vychovával Akira a dneska je z něj DJ, který si pomalu
začíná věřit a strašně moc tím vším žije. Ale teď nesmí usnout na
vavřínech jenom proto, že si zahraje na akci s Teebeem, a musí makat dál a
dál a ještě mnohem víc!
Jaký jsou reakce (nejen blízkého) okolí?
Setkáváš se s prudama od lidí, který maj třeba pocit, že si něco
takovýho vzhledem ke krátkýmu působení nezasloužíš?
Setkávám, ale nejen já a podle mě to není záležitost jen drum
and bassový scény. Každej DJ, kterej má před sebou nějaký úspěch,
slyší většinou klasickou zpruzeneckou otázku: „Jak si se tam dostal?“
Můžeme se dohadovat o tom, že se DJs dostávají ke hraní z různých
důvodů, ale proč nepřemýšlet v první řadě pozitivně? Většinou když
někdo hraje na velký akci, tak je to proto, že je prostě dobrej a něco pro
to udělal!
Nevadí ti, když několika stručnými
otázkami prozkoumám tvoje soukromí?
Nevadí, když tak si budu vymýšlet nebo zastírat :)
Co děláš obvykle jako první věc ráno?
Udělám si kafe a dám si k němu Pribiňáček.
Kdybys mohl zrušit jeden TV pořad, kterej by to
byl? A co bys nasadil místo něj?
Nechci nikomu upírat Petra Novotného a zpěv Helenky Vondráčkové,
ale jeden z těch všech “zábavných pořadů“ by mohl nahradit promakaný
seriál typu Prison Break nebo animovaná vtipnost Family Guy nebo Drawn
Together. Simpsonovi a Lost s tragickým dabingem nestačí!
Na co nejčastěji myslíš?
Na to, kde sehnat prachy na nový desky. A když je náhodou mám, tak
asi na nějaký nemravný věci, ale to není vůbec zajímavý přece!
Nasíráš se často?
Jsem nevyzpytatelnej. Někdy přejdu totální botu nebo provar
s naprostým klidem, protože si uvědomím, že s tím nic neudělám. Někdy
naopak zapomenu chladnou hlavu v lednici a hysterčím kvůli kravině. Sice ne
často, ale vadí mi, že se to občas stane.
Co máš teď jako wallpaper na
monitoru?
Mám vedle sebe fotku Darinky a obrázek Briana (pes ze seriálu Family
Guy) – moji dva nejoblíbenější hrdinové poslední doby.
Kdybys byl bůh a mohl určit, jak bude vypadat dnb
scéna za 5 let, jak by to vypadalo?
Masivní dnb publikum, které by si finančně mohlo dovolit vyrazit na
každou party, kterou by jen stihlo. Spektrum dnb akcí by neznalo hranic –
drumfunk, liquid, deepovky a atmosferic, stepy, neura, darkside, jump up… –
každý by měl to své, drum and bass by žil pestřejším životem a
producenti by se tak mohli ještě více vzájemně ovlivňovat a propojovat, a
vznikaly by ještě vymazlenější díla. Seslal bych klubům více peněz, aby
mohly investovat do technického zázemí, a hlavně bych zavedl teleport,
protože cestování je na DJingu to největší peklo a riskování
o život.
Díky za povídání!
Linky na sety, termíny vystoupení a mnohem více najdete v Bifidově profilu!