Hackenův report z prosincové Break4Beats s Johnem B

Patnáctého prosince, stejně jako před rokem, navštívil Flédu John B. Koho jiného než HackenAliena jsme měli deportovat do Brna, aby pro vás napsal report a porovnal zkušenosti. A opět to stálo za to, vydatnou porci slov z akce, která vzbudila velkou kontroverzi, jíž dominoval opilý Wickaman a famózní český semi-live support, prostě musíte spořádat na posezení ihned!!


9. 2. 2007, publikoval shadowbox

Text: Hacken Alien
Foto: Muzzy pro
Poslouchej.net
Celý fotoreport najdete tady.

 Takže jsme přijeli a zaparkovali poblíž Flédy a v domnění, že jsme přece jen o něco jižněji, vyběhli jsme do strašlivé zimy v tričkách, inu pro Johna se musí trpět. Fronta. Zahřívání se. Vpuštění dovnitř. Rozkoukávání. Registrace mírného přeskupení vnitřností prostoru. Průchod prostorem. Oceňování prostoru. Zásek na zadním baru. Orální aplikace chlazených roztoků za účelem podráždění nejen pohárků chuťových. Vynášení prvních soudů a prvních očekávání. Na hlavním baru již bohužel nebyl reprodukován zvuk z hlavní stage, nýbrž byl občerstvován breakbeatovou produkcí, na jejíž poslech vůbec nebyl čas. Ceny na barech jinak velmi přátelské, absence Ice Tea poměrně rozumně kompenzována přítomností Nescafé Xpress. Vzhledem k faktu, že Fléda není z dálnice značená (ano, velmi překvapivé), jsme se dostali do Flédy až v druhé polovině vystoupení trojjediné symbiosy nejvyšších kvalit.

X.Morph společně s MC Tweety Twiztou a příčno-flétnistou Buraakem byli rozjetí jako motorová pila s pozlaceným řetězem. Ačkoli jsem z krátkého interview s mistrem Twiztou vyzvěděl, že první půlka byla dle jeho úsudku lepší, tak přesto mám v záležitosti jasno: překvapivým vrcholem večera se stal jeho začátek. To se nestává. Hrubý popis koncepce by zhruba byl: X.morph nakládá, Twizta přikládá a Buraak rozfoukává. Prostě každý z nich šperkoval, co to šlo. Neuvěřitelné a zároveň nohy-kosící. Namátkou vypíchnu nějaké Renegade Hardware kousky a třebas End Game (Noisia). Neskutečně šlapající motor duněl a roloval o stosedm za doprovodu úžasných improvizací, které přesně vystihovaly prostor, který valící se tracky nechaly neobdělaný. Stále to nezní dost přesvědčivě. Tak jinak, X.morph = první vektor, Buraak = druhý vektor do druhého rozměru, Tweety = třetí vektor do třetího rozměru; tedy ani jeden si vzájemně nepřekážel a zároveň každý budoval nový rozměr výsledného produktu, jenž naše slechy naštěstí zvládaly pobírat, ovšem jen v přítomnosti, s každou další sekundou jste si nemohli vybavit tu předchozí, neboť improvizace všech tří zúčastněných, každého ve svém poli působnosti, omezeného možnostmi svého „nástroje“, dohromady skládala tak pestrou směsici, že to mělo tak nedopopsatelný impact, který neumožňoval ukládat ji do paměti; vhodná analogie se zážitkem, přeneseno do visuální roviny, je visualisace „Milkdrop“ ve Winampu, zkuste někdy v reálném čase popisovat, co vidíte – smysly stíhají, ale jen v přítomnosti. Ačkoli jsme vychutnali jen 54,2 minut jejich vystoupení, neměli jsme nejmenších pochyb o absolutní výjimečnosti. Twiztova perfektní slovní mašinerie sestavených šiků rýmů, jenž nikdy nepřekročila území páně X.Morphova (tj. tak má správný MC konat), který fůzoval desky v ďábelském tempu a skládal tak novotvary schopné vraždy, za doprovodu brilantního výkonu monsieur Buraaka, který si ani pořádně neoddechnul, neb neustále pumpoval do svého nástroje vzduch a vyluzoval úchvatné melodie téměř non-stop.
 Nešlo o desky, šlo o symbiosu, komplexní performance naplněnou po okraj improvizací. Absolutní zážitek. Prosím přivezte tuto formaci do Prahy, Ostravy a všude jinam, kde přijde dost lidí, naprosto unikátní zkušenost, která o to víc při dnešním stavu scény vynikne. Neuvěřitelné. Naprostá poklona a respekt.

S mírným zpozděním nastoupil král pózy a myspaceu John B a roztočil své první cd, a odstartoval tak svou show stejně jako svůj poslední studiový mix/podcast trackem Emerge (Fisherspooner; John B Remix), aby nastolil takříkajíc rovnost beatů a náznak příklonu jiným směrem, reakce publika úžasná a okamžitá, ještě bych měl zmínit, že krátce před koncem vystoupení předchozího tria se John B vrhl k publiku a metal do něj svá CD a letáčky, no a vůbec ad publikum…


 Publikum ve Flédě bylo ten den opravdu něco..ano, říkali jsme si polehčující okolnosti, že asi lidem chyběla nějaká pořádná kalba, že je to před Vánocemi a že mají rádi Break4Beats a já nevím co všechno, ale co je moc, to je moc, a tady to bylo přemoc a moc moc. Takovou efektivitu vysmažených lidí, co se usurpace prostoru týče, jsem teda sakra dlouho neviděl. Možná jich nebylo tolik, třeba jich byla jen pětina ze všech návštěvníků, bohužel ale dělali na parketě (a jinde taky) takový bordel, že to nebylo únosné. Nemělo smysl počítat kolikrát jsem dostal sklem do hlavy a kolikrát si o mě kdo típnul cígo, strkance, kopance a pády na vaší osobu už vůbec ne. Ani náznak omluvy – nic. Zato když se o vás někdo jen malinko otřel nebo zavadil, tak se hned omlouval. Ach jo, tady vidíte kolik hodných lidí tam bylo a jak jim to smahy pokazily. Asi ani nejde o to, že byli vyjetí (díky Bohu to nebylo PCP, ale tak ono smaho stačí), neboť sám znám lidi, kteří i když takovou substanci užijí, tak se nechovají jako (bezohlední) kreténi, nýbrž o to, že to prostě byla hovada. Nu zkrátka člověk se musel víc snažit, aby si akci užil..popojedem. Jedna generace musí pojít, aby se ta další poučila. Třeba situace v Jeseníku, ani jiné řešení mít nemůže, a to je jen špička ledovce. 



 John B pokrčoval naprosto výtečným, geniálním, samplerem ze snad nejdiskutovanějšího alba roku, D.N.A. (Optical & Louis Smith feat. Matrix), která má koule větší než slon. Následovala klasika Midnight Air 2006 remix (John B), kterou vystřídal nakopávající ultravtipný, mocně aplaudovaný první singl z posledního alba I’ve Been Stalking You on MySpace, mno to jsem již nachytal patero polití a pomalu se ohlížel po přesunu, zvířátka (e-e, lidi to v tu chvíli rozhodně nebyli) uprostřed byla fakticky moc. Následovala osmdesátkoidní Sunglasses At Night (Tiga & Zytherious; BTK & John B Remix), další byla novinka spíš do elektra ale furt elektrostep, plynule navázala Rendezvous, kterou nakopnul pořádnou šlehou Emily (Castor), do které nateasoval klasiku Up All Nite (John B, remix), to jsme již našli místo vepředu v úseku, kde nás neobtěžovala žádná smaha nezvládáním svého postavení (ve všech smyslech), a právě proto jsme jako tenkrát poprvé vychutnali jeden z mash-upů, jimiž John B tvoří ze svých setů neopakovatelné zážitky, neb právě tyto díla vám nikdo jiný nikdy nezahraje, aktuálně ten nejklasičtější The Nine (Bad Company)/Alien Girl (Ed Rush, Optical, Fierce)/Morning Light (Concord Dawn)/Silver Screen (Miss Kittin), dav možná až převesele tančil a tak navázal pan diskžokej juchavě pěvnou destičkou Everyone Is Someone In LA (Felix Da Housecat), kteroužto umě proložil něčím od Peaches. Další na řadě byl Romantic (John B), který je tak moc cheesy, až to ani není vtipné. Next: \„nová super mírně impresivněpodmanivá věcička\“ haha, tak to fakt z paměti nevylovím, nicméně viděl dobrou reakci na víc \„elektroznějící\“ věci, takže v tento moment pustil asi dvě čistě elektro věci, což je docela fajn, jelikož to nevyústilo v umrtvení, jako před rokem, nýbrž v osvěžení. 



 Avšak morálka tanečníků se začínala hroutit, výstuhou se stal Blood Sugar (Pendulum; John B re-edit), ale změny v tracku byly minimální, spíš použil jen nějaké special efekty a opakování na mixu/cdplayerech…Nás­ledovala vtipnotextní hitovka Fukkin On the Dancefloor (Dirty Sanchez, John B remix), která obsahuje kytarový riff, což jak jsem si přečetl na nějakém fóru, je teď v drum’n’bassu móda. Následně dosahuje má radost vrcholu neb na sprostotu je navázáno kvalitou: Flight To Nashville (Ed Rush & Optical feat. Matrix), hafo palba tohle slyšet na pořádném reprosystému, „hafo palba“ byla vystřídána stylově příčným dílkem arcirobota Exila. Dílko „Mugs, Daddo, Moth & A“, které vyšlo pouze na vinylové verzi jeho posledního alba bylo dříve označováno jako Multistepdemel­multiadaptor, je vpravdě rytmicky téměř neuchopitelné, přesto však mayhem-on-dancefloor působící. Pak John vytáhl ze svého podcastu novou předělávečku další ne-tak-známé věci od klasiků Depeche Mode a to sice Something to do (John B re-edit), kterou publikum překvapivě skouslo s klidem, navzdory tomu, že track je původně z roku 1984 a skutečně tak zní, ten remix je totiž skoro neremix. Následoval divný elektro-80’s-step, a do něj fajnšmekrovina Piper 3 Clone (Mr L), která ovšem skvěle hypnovala, do ní naložil masakr Knock You Down (Spor), který rozpoutal peklo a letmý součet našich zranění a poškození zaviněných smahami nám napověděl, že snad již blíže jsme konci.

 Take Me Home (John B feat. Stareyes), si zpívala snad polovina publika, opět elektro-80’s-step, bohužel si John neodpustil Rockstar (TC), i s rewindem, ale tak dav to má rád no, vůbec to byl snad jediný rewind od Johna, to jsme zatím netušili kolik jich ještě ten večer uslyšíme, hehe..dále New Shit (Marilyn Manson; John B Remix), podle mě tedy ten track furt nemaká, ale ozvláštnění to je. Vrcholem vystoupení se tedy nejen pro mě stala úchvatná kouzelná Timelapse (Iowast, John B remix)..to už však dorážel na Johna B otravný Wickaman, jasně jsem viděl, že John mu vysvětluje, že ještě dva tracky a jde od toho, tak jsme si říkali super, nahodil Falling (DBA vs. John B, John B 2005 remix), a těšili jsme se na Vault VIP a najednou vidíme Wickamana, jak oxiduje okolo opět, ale tentokrát bohužel oxidace přešla v hoření. Wickaman udělal něco naprosto neslýchaného a popřel tak přítomnost špetky soudnosti či slušnosti v sobě. Ne že by Johnovi desku aspoň zrewindoval nebo já nevím co, ale prostě to na férovku celé utnul, aniž tomu John stačil zabránit, z vteřiny na vteřinu. Odporná nebetyčná drzost. Vinou neomalence jsme tak nepochybně přišli o Vault VIP (John B re-edit) a měl jen štěstí, že mu John rovnou nevpálil řádnou pěst mezi oči, ale přešel to s klidem a zvolil reakci mnohem rafinovanější věda, že publikum si samo zhodnotí počin hodný idiota. Než si Wickaman stačil vyměnit gramofony pustil John podivný elektrotrack, jehož leitmotivem byla slova \„Fuck You\“. Trefné a přece s grácií, to se musí ocenit. Tak tedy skončil John. Kus této show možno vidět v oficiálním Johnově videu, je tam schován i můj spolubojovník a já, hehe. 

Wickaman tedy začal, a po takovémto entrée na scénu jsme tedy očekávali pořádný výkon, kterým by vše ospravedlnil. Spustil Dubplate Killaz (DJ Hype & J Majik feat. DJ Daddy; Double Drop Mix), která je fajn, ale po pravdě, člověk čeká spíš něco aktuálnějšího. Hrál z desek, věřím, že celou dobu. Zpětně už je to jednodušší, od začátku s Wickamanem něco nehrálo, ale až tak po půl hodině jeho performance jsme si byli jisti. Mezitím stačil odehrát, no spíše pustit, hitovku Blue (Sigma), dost clownstepu podle formule klasiky Body Rock od Andyho a Shimona, nějakého Clipze, a cca po ¾ hodině to přišlo, Wickaman pozbyl i posledních zbytků schopnosti srovnat dvě desky. Hodně se kýval a mírně blednul, taky dost kouřil. Už docvaklo? My jsme tak postáváli, zkoušeli pařit, ale moc to nešlo a nebyla to úplně naše chyba, třeba přišla Look to the Future (TC Remix), dobrá pecka, ale tak, že ano, dva roky stará. Vrchol vystoupení Wickamana přišel s Capoierou (J Majik & Wickaman; Clipz Remix), tedy jedním z největších hitů roku 2003, to je v pořádku samosebou, i ten rewind by byl v pořádku, ale pokud jsou ty rewindy tři a absolutně nezasloužené, zaviněné pouze a jen Wickamanovou neschopností sladit dvě desky dohromady, pochopte, jemu se nekopaly jen beaty, ale naprosto nezvládal sladit ani šestnáctky (= +/- cykly ze kterých bývá deska stavěná), každému už byla absolutní fiasko jasné.

 Například asi deset minut žmoulal ten pod obraz zpitý jedinec brčko od pití v ústech. Nezapoměnte, že samozřejmě u každého z těch rewindů si pořádně zatleskal a tvářil se jakoby mu davy aplaudovaly. Ostudné až hanba. Přesto v tom však bylo něco zvráceně zajímavého, pokud pominu skupinku přesmahů, kteří pařili na jakýkoli zvuk, tak vlastně byli jsme zvědavi, jak posere další desku, sázeli jsme se, jestli ji zrewinduje atp, jasně jsme totiž shodli se, že něco takového jsme nikdy nezažili a asi ani už nikdy nezažijeme. Fascinace odporností. Úžas nad takovou demencí. Tančit na to nešlo, vzhledem k absolutní absenci schopnosti sladit dvě desky, to vždy rozhodilo, nemluvě o nevyzpytatelných rewindech. Doplním ještě pár dopostřehů z toho, co se mu povedlo vyndat z bagu: (vše J Majik & Wickaman) Swallow Ya Soul, U Disgust Me (doufali jsme aspoň ve VIP verzi = zbytečně, každopádně zahrání tohodle tracku byl od Wickamana hodně dobrý (neúmyslný) vtip), Feel The Music (feat. Kathy Brown) a na závěr nějakou raggashitózní sračku místo pořádného hitu. Určitě zaznělo víc věcí z jejich vydaného i zatím nevydaného katalogu. A nejnovější věc (no dobře – možná), co zahrál byla Jump (TC), s rewindem samozřejmě. Mimochodem měl hrát podle line-upu hodinu a půl, nakonec hrál skoro dvě hodiny; hlavně že tak spěchal na Johna.



 Nastoupila Katcha a spustila nějaké tupé raggabéčko, ale tak cokoli lepší než Wickaman. jelikož nás Katcha prvními třemi deskami nepřesvědčila, šli jsme si sednout a když jsme se pak vrátili, tak hrála prima, což nás všechny moc prima překvapilo (na kvalitě slovní i slohové této věty budiž dokumentován úbytek našich psychických sil). Pamatuju si např. The Living Daylights II (Dj Fresh), kterážto je vyloženou hitovkou, za kterou jí děkuji. Rámcově se ale Katcha přece jen pohybovala po jump-upovějších vlnách (Nosher remix). Prý jí to ten večer slušelo a její emoce-najevo-nedávající výraz tentokrát byl na místě, neboť po Wickamanovi nic jiného dělat, než snažit se zachovat dekorum, nešlo. Cca v pět jsme vypadli ven za veselého pohledu na jev lidí, kteří se rozhodli spát ve Flédě na sedačkách, na férovku, a dost z nich vypadalo, že se sem přišli jenom vyspat, hehe.

 Zúčtujmež tedy (nepíše se to se „S“ ?). Vrcholem večera se stalo vystoupení trojice X.Morph, Tweety, Buraak, jenžto okamžitě bookujte a exportujte do ciziny, neboť to bylo prostě úchvatné. John B odehrál 99% toho co se čekalo a udělal většině radost, tedy dostál očekávání. Vykalený Wickalan má to štěstí, že nebyl produkcí vyveden na mráz a jestli vůbec dostal pár korun měl by být rád, tak vylité prase bez špetky soudnosti jsem za gramofony ještě neviděl. Katcha se snažila zachránit, co šlo se střídavým úspěchem. Menšina přesmahů, kazila zážitek většině slušných a Fléda opět prokázala zvukové, prostorové i cenové kvality, za což jí opět vzdáváme hold.