otázky pokládal: WINTERMUTE
přeložil: BIFIDUS AKTIF
Jak dlouho se věnuješ produkci a DJingu a proč jsi vlastně začal dělat
drum and bass?
Už to bude devět let, co produkuji. Nejdřív jsem dělal experimentální
hudbu podobnou producentům Aphex Twin a Squarepusher, a to do té doby, než
jsem se našel v drum and bassu. Když už jsem byl DJ, chtěl jsem hrát
raději své tracky než skladby jiných a to byl vlastně hlavní impuls.
Koneckonců i kamarádi začali s produkcí dnb, což mě ovlivnilo. Prostě
jsem chtěl taky udělat pořádný „nasty bass sound“.
Produkuješ i jiné styly?
Pod pseudonymem Cyrillefunk skládám house. Pramení to z toho, že
trávím hodně času zevlováním po houseových klubech a barech, což mě
hodně inspiruje. Snažím se také dělat hip hop a indie a spolupracoval jsem
už s mnoha velkými talenty jak od nás tak ze Spojených Států.
Jaký software a hardware používáš? Máš
nějaké tipy pro začátečníky?
Používám Cubase SX a makám většinou jen v softwaru, ačkoli
občas využiju zvuky z kamarádova Virus Syntwise. Na basu mám Z3TA a
Albino. Jaký bych dal tip začátečníkům? Snažte se vytyčit svůj vlastní
styl, držet se ho a produkujte jen to, co se líbí vám a nedělejte hudbu
s ohledem na to, co tomu řeknou ostatní. A až budete vaše tracky hrát,
pozorně porovnávejte rozdíl mezi těmi, které už byli zamasterované a
zkuste nastavit ekvalizér stejně jako má nějaký jiný track a poslouchejte
rozdíl.
Co klasická otázka hardware versus
software?
Myslím, že to záleží hlavně na tom, kdo ho používá. Rád bych
tvořil na nějakém hardwaru, protože se snadněji ovládá a je
přístupnější – máš větší volnost oproti puntičkářskému
programování v softwaru. A hlavně mám za to, že zvuk hardwaru je
intenzivnější než ten softwarový, každopádně se správným propojením
softwarových efektů můžeš udělat skvělý zvuk i se softwarovým
syntézátorem.
Jak vidíš budoucnost anglické a evropské dnb
scény?
Scény v Evropě jsou hodně rozrostlé: v Holandsku, v Čechách,
Maďarsku, Rumunsku… a všechno to pomáhá k vývoji dnb. Noví producenti
rostou jako houby po dešti a už začínají útočit i na UK scénu, která
je dle mého názoru zatím stále plná DJských jmen, která promotéři
bookují proto, že něco znamenala v minulosti, ale zájem o ně neodpovídá
tomu, co dokazují dnes. Nyní máme naštěstí možnost společně kooperovat
a rozvíjet zvuk dnb a pomoci scéně stát se větší, silnější
a lepší.
A jak vůbec vypadá Tvůj průměrný den?
Většinou se probudím brzy, a divím se, kde to sakra jsem a proč
jsem spal oblečený. Zkontroluju můj Aim messenger, postahuju nové dubplaty
od kámošů a pak začnu pracovat na tracku, který jsem rozdělal minulou noc.
Jinak dělám grafiku a DVD filmy, ale jakmile svou práci dokončím, vrhnu se
opět k produkování v Cubase. Jakmile jsem spokojený se zvukem, přesunu se
do hospody a celý cyklus začíná od znovu.
Jak se těšíš do Čech?
Těším se na pořádnou kalbu, na který si užiju spoustu zábavy a
zahraju lidem ranec nový muziky.
Blalovu diskografii naleznete na Rolldabeats, ukázky tvorby a odkazy na sety na jeho myspace. Informace o jeho návštěvě Čech očekávejte na webu Easteku.