Recenze techniky vám přináší Philip T.B.C. a Maxistore.
Recenzi provedl Pilip T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro dje –
Maxistore.
Máme tady čtyřšavlový třípásmový mixpult, což by nebylo nic tak
neobvyklého, ale zkuste do podobného mixpultu zapojit tři gramofony, osm line
zařízení, dva mikrofony a ještě nemít vyčerpané všechny možnosti. Co
se mi na tomhle pultu doopravdy líbí, tak to je originální řešení
zapojení tolika zařízení. Víceméně je skoro jedno do kterých line a
vstupů ty gramofony a CDJ-e napícháme, protože pak si je vlastně můžeme
přiřadit tam, kam potřebujeme. V základě jde o to, že na každé šavli
(kromě jedné), je vstup pro gramofon, 7–8 line in vstupů a jeden optický
vstup.
Dost těžko se mi to popisuje, ale představte si, že potřebujete zapojit
3 gramofony a 3 CDJ. Jak to udělat když mám jen 4 šavle? Prostě to tam
napícháme a pak už si během hraní jen otáčím přepínačem nad šavlí a
přiřazuji si to, co chci aby mi tam zrovna hrálo. Podle mě velice elegantní
a účelné řešení. Něco podobného jsem zatím viděl jen u mixpultů
Rane, které měly v podstatě to samé. Takže vlastně jde jen
o to, kdo to od koho okopíroval. Hned vedle digitálních vstupů je ještě
vstup s označením fader, který jsem sice neměl možnost
vyzkoušet, ale většinou funguje k přímému spouštění CD pohnutím
faderu nebo šavle, takže předpokládám, že u Denonu tomu nebude jinak.
Mikrofonní vstupy jsou tu dva, jeden hlavní a jeden auxový, ale
každý má své třípásmové korekce a tlačítko pro vypnutí a zapnutí,
které ač se nezdá, je někdy velice důležité. Na co si je ale potřeba
dávat pozor, je poloha jednotlivých přepínačů nad šavlemi. Jednak se do
toho člověk lehce zamotá a jednak, když máme např. gramofon zapojený na
šavli č.1 a tamtéž přiřazený, ale na šavli č.2 ho máme také
přiřazený (ale ne zapojený), tak je signál dvakrát tak silný a to je asi
špatně. Kdyby se nám to dokonce povedlo se třemi šavlemi, signál bude
třikrát silnější a to už je asi doopravdy špatně.
To jsme se zhruba prokousali vstupy a teď se podíváme na výstupy. Těch je
tu taky několik. U master výstupu si můžeme vybrat mezi kanonovým a
chinchový výstupem, u odposlechu si bohužel vybírat nemůžeme, je tu jen
kanonový, což bych viděl jako maličký nedostatek, ale budiž. Pak tu máme
další cinchový výstup „record“, který ocení zejména lidi co chtějí
na akcích dělat záznamy a nemusí se tudíž složitě nastavovat s hladinou
nahrávání, protože ta je zde konstantní.
Další výstup je koaxial, např. pro nahrávání na minidisc a pak tu máme
i optický výstup, což cením. Pak tu je jeden speciální výstup, který
jsem ještě na žádném jiném mixpultu neviděl a to na subwoofer
s přiřazeným potenciometrem pro štelování frequenčního rozsahu od
40 do 200 Hz. Dále je zde ještě jeden výstup pojmenovaný „zone“,
který má zcela samostatný signál nezávislý na masteru ovladatelný pomocí
knobu překvapivě s označením „zone“ (výstup na dva velké
monojacky).
Asi poslední výstup a zároveň vstup je sendový, který slouží pro
připojení efektového procesoru. U tohoto vstupu/výstupu se mi líbí
hlavně to, že si efekt na mixu potom pěkně můžeme přidávat (dry/wet)
nebo ubírat podle libosti a vlastní signál nám jede samostatně, takže
efekt v podstatě jen přimícháváme. Signál si samozřejmě můžeme poslat
i do sluchátek a případně zkontrolovat, co se to tam vlastně děje. Navíc
si ho můžeme přiřadit buď k jednotlivým šavlím, mikrofonům, na master
nebo ho jednoduše vypnout.
Když se teď budeme chvilku věnovat faderu, šavlím a korekcím, musím hned
na úvod říct, že svou kvalitou jsou dostačující. Fader běhá pěkně
lehce a dá se příjemně nastavovat ostrost pomocí knobu, což je
řekl bych o dost lepší než když je pouze přepínač. V podstatě na
poprvé jsem na něj dal těch pár scratchů co umím a nemusel jsem si na něj
nijak dlouho zvykat. Fader zabírá hezky už asi 1mm od kraje a příjemně se
s ním pracuje. Se šavlemi jsem byl také spokojený, jediné co mi na nich
trošku vadilo, bylo to, že se zde nedá nastavit průběh křivky, ale jinak
běhají velice pěkně.
Ke korekcím se ani moc vyjadřovat nemusím, protože zabírají tak jak mají,
což znamená, že když dám basy na 0, tak doopravdy nehrají, což ne každý
mixpult dělá. Inteligentně je zde vyřešeno i přiřazování šavlí
k faderu. U každé šavle máme přepínač s třemi polohami A, B, Post a
u faderu se jedna strana jmenuje A a druhá B. Každou stranu faderu můžeme
samostatně zapnout a vypnout a podle toho, co si u které šavle nastavíme za
volbu, se nám přiřadí k jedné nebo k druhé straně faderu. Když dáme
u šavle přepínač na post, vyřadíme pro tuhle šavli crossfader
z provozu.
Co říci závěrem? Myslím, že už ani není potřeba nic moc dodávat.
Z mojí recenze je naprosto jasné, že u mě tenhle mixpult uspěl a kdybych
si chtěl kupovat mixpult pro univerzální použití (rozuměj např. do klubu)
silně bych o něm uvažoval. Po té, co jsem předchozí recenzi psal na CDJ
Denona a také u mě uspěl, se pro mě tahle firma stává velice atraktivní
a příjemnými cenami disponující záležitostí, od které bych se nebál
něco si pořídit.
Mixpult Denon DN-X900 je možné zakoupit za 17 990,– v prodejně
Maxistore. Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a
<A>www.techno.cz
.
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na
splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999