DJ Fresh v Roxy // report Hackena Aliena

Fresh v Roxy. Zahrál clownstep nebo pořádnou selekci? Byl zvuk v Roxy tak úděsný jako na Matrixovi nebo se stal zázrak? Naučí se dřív HackenAlien psát nebo skončí jako žlučovitý pseudokritik českých nešvarů? Podepsal se Fresh na stokorunu logem Bad Company? Bylo to neuvěřitelné nebo neuvěřitelně špatné? Odpovědi jen pod nadpisem.


20. 3. 2007, publikoval shadowbox

TEXT: HACKEN ALIEN
FOTO: SAIHA

Fresh, Mr.Fresh, pro pamětníky legendární Get Punked II absolutní pojem. Prvoligový tvůrce atmosféry a kultovních tracků. Zakladatel Breakbeat Kaos. Rok a třičtvrtě později. Roxy stále v rekonvalescenci ze zásahu limiterů. Mysl nemohla nebýt rozpolcena. Bude se opakovat zvukové fiasko jako na Matrixovi nebo to dopadne ještě lépe než na Dieselboyovi, jenžto byl zatím vrcholem, co se snahy o dosažení zvukového optimálna v boji se sonickou hostilitou prostoru týče. Strach se bije a vzájemně obviňuje s nadějí, jak děti na zadní sedačce auta z kopce po nárazu do zdi. K tomu přidmýchejte obavy ze selekce desek á la anglické velko-akce a máte solidní koktejl, na který byste mohli mít hodně nepříjemnou vzpomínku, pokud by nesednul. Jo – reportéřina, to je řehole. Občas i omývání mrtvol.

Namalovali jsme si na tváře úsměv a vyzbrojeni mentolem sešli jsme po schodech k baru na balkoně. Oslepeni zmatením předběžně tušíme. Green Ice Tea, parket, přimávnutí ImCyber, škrtnutí zapalovače, pohled k reproduktorům, těžký propad koutků vzhůru. Nešálí nás zvukovod, nejíme slova, odměřujeme možnosti. Plácáme se po zádech, jako správní Češi, přivlastňujíce si vítěztví jiného. Zvuk byl čistý a správně prostorově roznapřažený. Konečně (!) po x měsících padli jsme mu nadšeně v náruč a nerušeně se oddali heavy-pettingu s touto formou částic vlnění.



Vlny nám k tomu, po vzoru beránčí babičky, vplétala do kůže miss ImCyber minimálně stejně tak zhurta jako na poslední Take Control s Teebeem, kterážto rovněž nezapomenutelným „raw-power zážitkem“ byla. Již od 11té večerní houfovali se jí pod očima tanečníci a pod rukama černé kotouče. Neopomněla The Plague (Keaton & Hive) ani State of Mind na Subtitles. Pod stropem trojice obrazovek plochých příjemně šlechtila pocit přítomnosti dekorace. Kolem půlnoci klub se již slušně pozaplnil a mistress tak mohla popustit uzdu jezdcům apokalypsy ze svého bagu. Masivní série California (Silent Witness), Back To the jungle (State of Mind), Block Control (Noisia), Planet Dust (Bad Company), Between the lines (Vicious Circle), Knock You Down (Spor), More Like You (Unknown Error remix), Sidewinder (Special Forces aka Photek) nás proklepla jak řízek v hmoždíři. Tomu se říká rozjezd se sytičem. Do puntíku splněná funkce pre-main-star dje. Pořádně nakopat, netřeba doubledropů, řádně rozmasírovat, netřeba unavit, nýbrž rozehřát a našťavit. Nadšení stoupá společně s růstem zvuku o pár decibelů. On přichází.



Nachystá si nářadí, pokontroluje 2× cd-gramce, 2× vinyl-gramce a může se startovat. Naše ruce již hoří nadšením ve vzduchu, naše hlasivky rovněž. Poslední pomazání na rozloučenou a pokládáme se s Enfanterriblem do hořící rakve v katapultu, jehož odpálení předpisuje Fresh. Záře v očích, Get Punked II na mysli, bezuzdné nadšení v záloze, očekávající pohledy neklidu, ukazováčky a malíčky ve vzduchu, mačeta na klauny v kapse. Pak zmáčknul enter, tedy play. Scream (Fresh). Název tracku i reakce publika. Zbrusu nový Fresh přesně v linii svého vývoje. Intra netřeba, tease Game Over (Tc). A hned z třetího přístroje (celou dobu svého hraní využíval Fresh všech čtyř přístrojů) tease X-Project remix (Fresh). Rewind. Výkřiky extatického nadšení. Vše se hýbe, right to the left, front to the back. Roxy nepřehuštěná lidmi, nýbrž katapultována výbuchem atmosféry a to vše pod dirigencí monsieur Freshe. Další nový Fresh a do něj tease The NINE (Bad Company), krátký – leč ukrutný; takže Mordor a následuje Mo’Fire )EIB(, takže cigareta bez vzduchu, Nervous (Fresh), není prostor sledovat čas, vzduch, videoprojekci, zvuk, lidi v dáli, nic. Konečně dopředu neodhadnutelná chvilka přítomnosti. Těžko tomu věřit, raděj tedy nevěřím (což výkřiky mých úst potvrzovaly celou dobu) a nechám se ovládat. Sám jsem rozhodně nebyl. Fresh už rozpoznal, že tohle publikum, mu udělá radost, žádná zmlsaná Anglie. Bezprostřední děkovné reakce kvitující poctivou selekci. Adorable dictatorship.



Mixy čisté, úsměvy jisté, boty špinavé, podlažba politá, nohy akční, ruce občasto sekavé, hlava v oblacích. Tomb Raider (Fresh) a do něj tease Pink Panther (Fresh). Dj skákavě radostný, publikum uřvané. All that Jazz (Fresh & MC Darrison; vocal version) spustil reakci přímo instantně řetězovou (pilu) vyústivší v okamžitý povyk celého klubu → zbrknutý rewind, ze kterého byl znát nadšený šok (ako pěje Ewa Farná:„ŠOK!“). Změť těl v anomickém pohybu. Luxus v podobě dnes už moc nevídaného hraní z desek i cdček zárověň. Godzilloidní Dreadlock VIP (Future Prophecies) a do něj Jump (TC)..výtečně pasující drtihlav!! Jeden z jasných vrcholů večera..něco jako K2 v záplavě osmitisícovek. Davový efekt byl v onu chvíli silně hmatatelný. Čerstvou Freshoidnost jménem Space Face následoval velmi „och, jak krásné“ moment: Human Nature (Jacko; Makoto remix), pak úchmatně točivá přesluněnost (tzn.: úchvatně hmatná, tj. pocit doteku vytvářející, píseň, která vás roztočí na parketě po kouscích a máte u ní sklon zavírat oči, neboť hřeje svou positivností, skoro jako pohled do slunce v zimě) Mistakes VIP (Brookes Brothers)..



..nádech a zpět, teď do roku 2003 k prvnímu releasu labelu Breakbeat Kaos a z něj vybral Fresh tehdy hojně hranou věc Foreigner. Následoval na Ram Recordings chystaný Witch Doctor (Fresh) a do něj namixovaný Pacman (Ed Rush & Optical). Možná remix možná nový možná vůbec. Ale každopádně masterpiece jménem Pacman. Monstrózní. Občasto fungovala i taková ta krabice, jak z ní jde pára/dým, leč málokdo měl při té smršti čas to pozorovat, stejně tak videoprojekce byla smysluplná jen na LCD obrazovkách, na plátně nebyla dešifrovatelná – ale jak říkám, nebyl prostor na ni hledět. GameOver VIP (TC), Clipz&Die, Everyday (Shy FX; Tc remix), X-Project (Fresh), postarší a asi i nejlepší Digitalovu věc Deadline, Download (Clipz), to byla pěkně rychle mixovaná pasáž, při které se dalo oddechnout a připravit na následující: šup switch a jsme v geniálním VIP mash-upu Tarantula/Blood Sugar/Signal, kterou rewindoval asi patnáct sekund, aby ji při druhém rozběhu přestřelil Nosher (Baron remix), který nás absolutně rozvášněné a pohrocené odstřelil hodně daleko. Což byl přesně ten moment, kdy víte, že normálně by vás ten track nebral, avšak takto zamixovaný se stavem vaší vnitřní natěšenosti vás rozparádí doběla. A než stačíte narvat dech zpět do plic, tak vás přetáhne palicí Axle Grinder (Pendulum), která vyjde společně s novou versí Blood Sugar (Pendulum) na Breakbeat Kaosu letos. Huge.

Následovala sekvence desek, kterou asi nikdo nečekal. Do přelomenosti Whore, Whore nateasoval Torpedo (Fresh), aby navázal dvěma dalšími velmi temně lámanými kusy (Future Prophecies, Tech Itch). Prostě najednou jsme na sedm minut byli na Therapy Sessions. Je logické, že reakce publika až tak bouřlivá nebyla, neb tančit na tento „sound“ není ani jednoduché, ani nenáročné. Takže seňor Fresh si udělal radost a odkouzlené publikum re-hypnotisoval Dumplin Riddim (Chase & Status), kterou rozmetal na křupky skrze jeden ze svých největších klenotů: Signal. Track, který dal vzpomenout na dvě z nejlepších akcí, jenž kdy Roxy hostila. Legendární vystoupení Ed Rushe a Dje Hypa z října respektive listopadu roku 2003, jež byla obě právě Signalem korunována. Na úplný závěr popustil všanc publiku klasiku Dubplate (Wots my code; Total Science remix) ukončenou klasickým nekonečným zpo-ma-lo-va-ným do-jez-dem.



V nastalém tichu se nahustilo očekávání poslední megapecky (bude to Screamer 2007-?) s výbuchem bouřlivých ovací, které dav nečekajíce na vyzvání počal skládat Freshovi k trůnu. Poslední deskou se stala masivní dnb/breakbeatová věc, hitovka, pecka, bomba. Pravděpodobně opět breakbeatová kolaborace Pendulum. Big Tune. Povinný rewind, který předcházely i následovaly desítky úsměvů, výkřiků a do vzduchu vztažených párů rukou. Stejně jako je západ slunce kýčovitý jen ve vzpomínce či vyobrazení/popisu, stějně tak je i takovýto okamžik pravdivý a nekýčovitý jen ve chvíli prožitku a ta byla totální. A bohužel i definitivní, neboť byl konec. Což jasně naznačila postava Elvise. My jsme jen nadšeně doskákali na poslední hitovku „Afrikaaa..“ (to, že jsem tam tato slova slyšel, nic neznamená, klidně tam mohla být úplně jiná) a znajíce konstantnost Elvisovy selekce, mohli jsme s prvními tóny desky od Calyxe opustit parket a zámiřit do konejšivé náruče Green Ice Tea.

Upadnuv do gauče podél parketu byl jsem bohužel nucen přes hodinu poslouchat Elvisovo hraní. Stejně jako je otrava poslouchat hitovky v shitově mixovaném podání, je i otrava poslouchat neurofunk, pokud je selekce desek podřízena formě, místo aby byla vybírána dle interesantnos­ti/inovativnos­ti obsahu v rámci dané formy, včetně rozvahy o možném stereotypním vyznění setu. Samozřejmě, že lidé tančili. Samozřejmě, že se i bavili; jestli se bavil i Elvis, podle mě nejde z parketu poznat. Teď záměrně přeháním: jako by Elvis přijel s tím, že prostě zahraje pořádný neuro-dvoika.troika-ova štýlo a nic mu v tom nezabrání. Problém je, že s tímhle jezdí Elvis všude a už dost dlouho. Jméno Elvis žije z minulosti, a proti tomu nemám nejmenších výhrad, to je fakt. Furt lepší než jiná „jména“ na české scéně, která žijí jen z toho, že se jejich „jméno“ zjevuje na plakátech již x let, aniž by kdy něco znamenalo.

Hlavní výstup tkví v tom, že když se chce, tak to jde. Těžko někdy zjistíme, proč jsme museli v Roxy tak dlouho trpět, když to očividně jde. Stačí naladit správně zvuk (plus přivést nějaké jméno) a nikdo nemá nárok si stěžovat. Tohle byla akce, kde jste mohli řvát a cítit, že nejste sám, kdo řve, že řvou všichni, stejně jako všichni měli v očích úsměv. Akce, která je zážitkem. Zážitkem, který potěšil o to víc, že se stal tam, kde už to nikdo nečekal. Teď se konečně můžeme těšit na noc 15 Years of Ram Records, která proběhne v Roxy v květnu.