POKEC S YADELEM

Přinášíme vám rozhovor s dalším djem, který si příští víkend zahraje s Ed Rushem. Na mé otázky tentokrát odpovídal ostravský zahrádkář Yadel :).
 (kg)


1. 11. 2001, publikoval redakce

Koogi: Někde jsem se dočetl, že jsi spoluzakládal s djem C.phonem hiphopovou kapelu. Můžeš nám o tom říct víc? Kdo všechno se na tom podílel, jestli to ještě funguje případně proč to nefunguje?

Yadel: Tuhle kapelu jsme založili před 4 lety s Viollou a Itemem. V té době nás hodně ovlivňovala tvorba od labelů jako Ninja tune, Mo-wax a podobně. V podstatě jsme nic jiného neposlouchali a zašlo to až tak daleko, že se poslech přeměnil v tvorbu a vznikla kapela NasheIII. Nikdy to nemělo moc profesionální nádech, spíš nám šlo o to, dělat co nás baví a co chceme… a jelikož v Ostravě žádná podobná kapela neexistovala, tak jsme vzbudili celkem rozruch. Nakonec z toho bylo pár vystoupení, které měly myslím úspěch. Potom jsme se vydali každý svou cestou. Jak to kdo cítil a jak kdo chtěl. Já se C.Phonem jsme totálně podlehli dj-ingu a drumnbassu a založili jsme sound systém Crime audio. Violla s Itemem dál tvořili hudbu a tvoří dodnes. Za nějakou dobu jsme se všichni stali členy v té době vznikající Dvoiky.troiky.

Koogi: Mohl bys uvést pár labelů a producentů bez kterých se momentálně tvůj dj-set neobejde ?

Yadel: Mám v oblibě spíše rovnější dnb/hardstep. Vůbec nejraději mám věci ze kterých je cítit inteligence a když se přidá lehce tranceová melodická linka, která tomu dodá spád, není co řešit ;) V poslední době mě svou produkcí dostává Klute, holandský Dj Predator, Sinthetix? Samozřejmě nedám dopustit na Stakka+Skynet nebo Kemal a Rob Data. Z labelů to jsou: Commercial suicide, Underfire, Zero gravity, Subtitles, Certificate18, Perspective a Ratio.

Koogi: Jseš členem DvoikyTroiky. Můžeš nám stručně osvětlit jak to uvnitř 2.3 vlastně funguje? Co musíš splňovat abys mohl být členem, kdo o tom rozhoduje, jaké to má výhody a nevýhody?

Yadel: Dvoika.troika nefunguje na bázi byznysu, není to booking/promotion agentura. Je to banda kamarádů, která funguje demokraticky jako sound systém akorát s tím rozdílem, že je nás 2–3× víc než v normálním sound systému ;) Hlavní postavou 2.3 je Sub.d.visionz, který v podstatě zařizuje většinu akcí a stará se o grafiku a web. Bez něj by 2.3 nebyla tam, kde je ! Je nás opravdu dost, ale nikdo nemá nějaké výhody, záleží na každém, jaké vyvíjí aktivity. Čím více, tím lépe samozřejmě. Zatím to uvnitř 2.3 funguje dobře a doufám že fungovat bude. Jsme stále otevřeni vůči novým členům. Musí jen být v tom, co dělají dobří a hlavně by měli být podobní jako my, což je někdy těžké /kladný vztah k marihuaně vítán/ ;)


Koogi: Hodně lidi z 2.3 dělá hudbu doma na počítači. Patříš mezi ně i ty? Jestli ano,kde si to můžeme poslechnout ?

Yadel: Mezi ně zatím dalo by se říct nepatřím. Pár tracků už sem sice udělal,ale nemám potřebu je někomu dát poslechnout, dokud to nebude zcela podle mých představ.

Koogi: Který z 2.3 producentů je ti tvou tvorbou nejbližší a kdo si myslíš, že má šanci prorazit v zahraničí ?

Yadel: Nejbližší jsou mi všichni a nejen tvorbou. Každý má svůj osobitý styl, což je hodně důležité. Jejich tvorba je myslím na hodně vysoké úrovni, takže sem si jistý, že v zahraničí by se prosadili všichni. Myslím, že už k tomu není daleko, protože tento týden vyšel Reverbovi a Itemovi první singl /1000 kusů/ na novém českém labelu Obushek, který distribuují po celé Evropě Triple Vision crew z Holandska, se kterými máme dobré vztahy. Každopádně hodně velkou pozornost si určitě zaslouží taky dva nejunglové projekty – Violla, jehož doménou je downtempo a Grapefruit moon, kteří se myslím nedají nějak zaškatulkovat.

Koogi: Jaká je momentální situace v Ostravě ? Jak často se konají drumandbassové party o víkendech ? Fungují tam také menší kluby (jako v Praze XT3 nebo Punto) ve všední dny? ?

Yadel: Ostrava se podle mě poslední dobou hodně změnila a to k lepšímu. Lidi tady chodí na akce za hudbou a hudbě rozumí a to je to nejdůležitější. Přestože je tady spousta klubů, tak popravdě řečeno na větší dnb party narazíte tak jednou za 2 až 3 týdny, pokud se nepočítají menší akce, kde se někdy kalí a někdy jen poslouchá. Menších akcí a klubů je tady dost např. v Coffee shopu fungují a to hodně dobře už skoro rok drumandbassové středy a dnb začíná být v kofi nejoblíbenějším stylem. V poslední době hrajem spíše někde venku nebo poblíž Ostravy a akce stojí za to. Hodně si taky slibujem od znovuotevření klubu THC, který by měl být tentokrát přímo v centru na Stodolní ulici.

Koogi: Máš nějaké místo kde hraješ nejraději ? Proč ?

Yadel: Takových míst mám hodně, prakticky ve všech klubech na severní Moravě je výborná atmosféra. Když při hraní zažiješ, že lidi reagují na každý mix a na každou změnu, tak ten pocit se nadá popsat. To se stává tradičně např. ve Frýdeckém klubu Stoun nebo třineckém Alcatrazu. Na Liberecku zažívám taky výborné party.

Koogi: Pro většinu z nás, mimoostravských, je jméno klubu Fabric celkem neznámé. Mohl bys prosím stručně popsat, co je to za prostor, jak to tam vypadá, kolik se tam vejde lidí, případně to přirovnat k nějakému známějšímu místu ?

Yadel: Fabric se v podstatě pořád ještě rozjíždí, v klubu proběhla už spousta akcí a koncertů, ale klub si teprve hledá svou tvář a své publikum. O víkendech je tam pořád narváno a od podzimu planují ve Fabricu kromě už zavedených nocí i pravidelné večírky s většími jmény a ještě zajímavějším line-upem. Dosud se hrál ve Fabricu převážně house, techno nebo 2step ale drumnbass se chystá poprvé právě na Ed Rushe. Dá se říct, že Shadowbox bude první party s djem světového formátu a zároveň to bude premiéra nově postaveného druhého flooru… A pokud se postaví ještě ten třetí podle toho, jak si to majitelé představují, tak to bude jeden z největších a nejhezčích klubu u nás. S oběma floory a venkovní zahrádkou se do klubu může vejít odhadem 1200 lidí. Přirovnat ten klub k nějakému podobnému je ale těžké, klub vznikl v budově bývalé továrny a je celý z červených cihel, uvnitř je hlavní floor s dvěma bary a na jedné straně budovy je ještě zahrádka a vstup na druhý floor. Je to v centru Ostravy, cca 800 metrů od Stodolní ulice.

Koogi: Tvůj názor na Ed Rushe? Jaký má přínos obecně pro dnb a co znamená pro tebe osobně?

Yadel: ED Rush je dj a producent, který měl a má pro dnb obrovský přínos. Jsem toho názoru,že po vydání alba Wormhole, které vydal společne s Opticalem, se drumandbass vydal tam, kam měl, takže co ještě dodat ?

Koogi: Co říkáš směru, kterým se ubírá tvorba Johna B ? Hodně ženských vokálů, sladké melodie atd. Myslíš, že to je náznak nějakého nového vývoje v dnb a jestli ano ? má to budoucnost?

Yadel: John B mi vždycky připadal, že se ubírá jiným směrem, takže mě osobně to až tolik nepřekvapilo. Mě tenhle styl moc neoslovuje a že by to byl náznak nového vývoje v dnb si nemyslím.

Koogi: Co si vlastně myslíš obecně o vývoji na dnb scény oproti jiným směrům elektronické taneční hudby ?

Yadel: Každá scéna se nějak mění a dnb tomu není výjimkou.Druman­dbass je podle mě rok od roku trochu jiný a proto nechápu názory,že dnb je mrtvý. Dnb má hodně odnoží kterými je inspirován např. techno, hip-hop, house což u jiných směru není až tak poznat. Každý producent má svůj styl, ve kterém se zdokonaluje.Takže v podstatě je to v základu stejné,ale pořád jiné a to mi u jiných stylů chybí. Například v technu se toho oproti dnb až tak moc neděje.

Koogi: Jaký máš vztah k ostatním stylům taneční hudby ? Dokážeš se pobavit třeba na house nebo techno party ? Máš nějaké oblíbené nejunglové dje ?

Yadel: Já se nebráním jiným stylům. Kromě dnb hraju taky techno,začínal jsem breakbeatem.V každé hudbě si najdu to, co mě baví a každá hudba mi něco dává.

Koogi: Máš i jiné koníčky mimo djingu?

Yadel: Kupodivu ano ;) Jsem vášnivý zahrádkář !