Hackenův report z X-Ray Bass se Sub Focusem

Subfocuse jako producenta známe až příliš dobře, téměř každý dj ho hraje. Subfocuse jako dje však spoznali jsme až teď. Standardní čtení a nestandardní návštěvě se standardním průběhem čtěte pod nadpisem. Snůška omáček okolo vám bude klasickou překážkou v proniknutí do objektivní podstaty textu. Každopádně potom, co Subfocus předvedl nemůže nikdo soudný v Olomouci 15.6. chybět. Střizlivost nade vše. Čtěte!


8. 6. 2007, publikoval hacken alien

TEXT: HACKEN ALIEN
FOTO: L'ENFANT TERRIBLE

Těšili jsme se moc. Subfocus od první chvíle, kdy vešel v náš dnb svět – od onoho osudného „tenkrát poprvé“, kdy do nás natvrdo „něžně vniknul“ svým X-Rayem na kompilaci NightLife 2, pronásledovali jsme každý jeho další release a plni touhy jsme huntovali uši každým novým setem Andyho C doufaje, že v něm bude nějaký „nový Subfocus“. Stal se termínem a zásadním zlomem ve světě dnb. Společně s Pendulum naplno rozvinul fenomén hitovek a odhalil nové možnosti digitální tvorby drum’n’bassu. Každá jeho nová deska dominuje parketům, tahá ruce nahoru a roztančí i paraplegika. Pro jedny zhouba, pro většinu král, dle mého soudu logická progrese světa dnb. O jeho chystaném albu se mluví již dva roky a jistě půjde o jedno z nejúspěšnějších LP všech dob. Tak pateticky oslavný úvod jsem si možná mohl odpustit, ale vzhledem k tomu, že nejsem sám, kdo považuje X-Ray za druhou nejnadčasovější parketovou desku po nepřekonatelné The Nine (ač mezera je to nemalá)…k věci Hackene. K věci!

 Takže konečně přijel. Ano, byl už předtím v kraji ostravském, ale přiznejme si narovinu, že koupěschopnost dnb publika není z největších. Udržet se při současné kadenci akcí v očekávání a nadšení je čím dál těžší, nemluvě o psaní reportů, aby za něco stály. Dnes si tedy ukážeme, že jde to – ale dře to, protože za chvíli už to nepůjde vůbec. Uděláme si z toho asi proud vědomí, stále ty stejné kulisy, stále ty stejné postupy, stále ty samé obraty, stále ty samé obrazy, občas se mění hrdinové, občas přijde i něco nové. Společným jmenovatelem je nuda, kterou se snažíme vykrátit nějakými náhodnými zlomky vědomí o kterých věříme, že jsou silnější než každodennost, upínáme k nim mysl se střídavou úspěšností. Konstanta noci je nám povětšinou klíčovým násobkem, ač v interiérech ne-zcela-zřetelná.



 Společně natěšeni – konečně v plném počtu, parkujeme jinde než minule, trpké pousmání. Cesta, vchod, vstup, schody, druhá stage od začátku do konce chrlící rovněž dnb. Hlasitost o poznání jinde, přestáváme se slyšet, utíkáme po schodech nahoru kontrolovat konec Sukiho setu. Spokojenost prodchnutá úsměvy. Ohledávám terén a postupně nacházím všechny klíčové elementy kvalitní sestavy na parketu. L’Enfant Terrible (pro změnu v roli fotografa), Lincoln, Hush hush, Vinč, dále sociologická sekce Eva, Markéta, Johny a kouzelník Clump. Dorazila i stenografka Chita. Skvěle, dnes se budeme usmívat, díky přátelé! Počas konce Sukiho setu rozjede se postupné zaplňování parketu. Světla svítí, cigarety hoří, Lipton Green Ice Tea dokonale osvěžuje. Slovo dává slovo a Sukiho závěrečný dubplate punkové verse Tarantule nás zastihuje při rozcvičce na balkoně. Obdivujeme dokonale analogovou variantu videoprojekce, která snímala točící se plochy obtěžkávané papíry (fota řeknou více). Jednoduché přesto však velmi efektní a z naší strany ceněné.

 Zatímco mi Hoppy masíruje svalstvo a já natírám Fixb0ta olejem, prof. Chaoss kontroluje s Frankovou pomocí proviant. Okem propaluji parket a hodnotím reakce na výtečnou Lost Highway (Subfocus). Philip TBC hraje ze svého special mixáku a ke gramcům má přiložený i notebook, který dává podnět k dohadům o zapojení jeho vlastní produkce. Rozmasírované svalstvo uvolňujeme lehkým headbangingem a spekulujeme, vzhledem k přítomnosti čtyř gramofonů na stagi, kdy začne ohlášený 4decks-set Philipa a Sukiho. Svorně odmítáme nabídky rozličných slečen na setkání s alkoholem a jako Rychlé šípy upalujeme s dvanáctou hodinou na počátek velké show zajistit VIP prostor na parketu.

 Monumentální Knite riders (Matrix & Futurebound) v rudé záři světel s hbytým teasem Planet Dust (Fresh) krále českých promotérů Sukim ohlašuje start odhadované hodiny jejich performance. Společně počínáme poskakovat do diktovaného rytmu, zatímco odstřelovač Fixb0t nám kryje záda z balkonu. S bekovkou naraženou v čelo snažím se ukočírovat napětí, které se dere při pomyšlení na jméno Subfocus v mé mysli. Ano, děláme si z toho kult, tvoříme si vlastní vrcholy, je to však jen logická progrese; dávno již nám nestačí slyšet jen zlomený beat, potřebujeme kvalitu a proto jsme přímo teď a tady na parketu. Z pohybových rituálů nás vytrhuje výtečná sérka počatá nejmasážnějším trackem loňského roku Swamp Thing (Subfocus) do níž jeden z pánů mrštně kropí Painkiller (Freestylers & Pendulum; Noisia rmx/možná originál), Philip kontruje luxusním scratchingem do výjimečně uplifting věci a sérii zakončuje Turn Down The Lights (Benny Page) a následující věc od taxmana náš respekt již nedostane, ale to je náš business. Lidé se baví a atmosféra i parket začíná hutnět. Co víc si přát.

 Nejen prof. Chaoss oceňuje prasárnu Screw Up (Ewun). Vyvážená show střídmě prokládaná uměním scratchingu rukou páně Philipa dostává skvělé grády při nástupu úchvatné Days Go By (High Contrast), kterou Suki proložil užásným teasem True Romance (D:Bridge). Luxusní..bohužel však nekonstantní. Na celém jejich společném setu byla znát nestoprocentní sladěnost, ale kdo má právo chtít hned napoprvé zázraky? I tak to bylo výtečné a každé takovéto osvěžení, ať už v této nebo jiné podobě (Deadly Viperz, X.Morph + flétnista), by mělo stát za pozornost každého, kdo je víc než konsument. Výtečně nás Philip nakopal kombem Signal (Fresh) + scratchovaný Smells Like Teen Spirit (Nirvana; Adam Freeland rmx), ruce sviští, hlasivky volume up. Bohužel bylo utnuto Game Over (TC), ale jsem si jist, že většině lidí se ten track líbí. To už bylo po 1AM, kdy měl začít Subfocus, počali jsme být malinko nervozní, ale věrný bojovník a informátor L’ET nás uklidnil, že Subfocusovo letadlo mělo přiletět o půlnoci a všichni víme, jaký je spoleh na „rychlos““ odbavení že. Masivní jatka Filthbath (Evol Intent) vyhnala vše z našich hlav a kosti sebou třásly.



 V tento bod došlo k prvním potyčkám, neboť na parket přiletělo jakési vyjeté hovado, které začlo okolo sebe mávat rukama a nohama bít ostatní tanečníky. Poté, co uhodil i mě jsem ho skutečně napěněně chytil za ruku, a ač to nebylo jednoduché, jsem se mu pokusil do odporně nepřítomného xichtu zařvat, co je zač a nechť se hodlá klidit. Protože takto prostě NE! A apeluji na každého z vás, ať jednáte stejně, demence sama neodejde pokud se jí nepostavíte do cesty. Pogo je pogo, ale i pogo má svá pravidla a své místo a nemá co dělat na dnb party usměvavých lidí, tím spíš, že tohle nebylo pogo, nýbrž agresivní kretenismus. Přesně v tyhle situace má nastoupit ochranka a dotyčného odtáhnout pryč, pokud to za něj neudělají uvědomělejší přátelé. Viděl jsem podobnou demenci i jinde a apeluji i na dje, pokud se taková situace nedaří zklidnit a agresor je příliš mimo, aby s klidem zastavili desku. Zvířata na party nepatří a v situaci, kdy si stále vystačíme bez ochranky před podiem, je nutno zastavit se v tanci a odtáhnout dotyčné prase dřív, než někomu ublíží, nemluvě o přítomnosti křehčího pohlaví. Když už jsme u toho, rád bych se otřel o sobeckou bezohlednost v podobě odstrkování lidí a zabírání jejich místa. Když někde stojím a tancuji, tak k tomu mám důvod a pokud uhnu tak mám za to, že dotyčný chce jen projít a ne mi kompletně sebrat místo u zábradlí nebo na parketu. Jako sorry, ale kde to jsme, takže vymaštěnej frajere v červenym tričku, sebral si postupně místo všem z naší bojůvky a fakt si nás nasral, špekoune!

 Zpět do setu, blíží se půl druhá a naše duo diktátorů nasazuje precizní sérii pecek Universal Truth (Matrix & Futurebound), predátorskou Knock You Down (Spor), hutnickou The Beginning (Moving Fusion; Hive & Keaton rmx) a hitovou The Iron Tune (Muffler). To už se ale blíží kýžené finále a my už víme, že brzy to začne. Na stage přinesli cd player (nebo mixák – who cares) a Philip si musel začít balit svou soustavu. Suki pustil remix Renegade Snares (Omni Trio) a pak ještě na úplný závěr, kdy už se zjevil Subfocus na podiu, velmi vhodně zvolenou (tleskáme) With All My Heart (Brooklyn). Super. Hurá. Na chvilku úleva, napít se a připravit na var. Řveme nadšením. Subfocus pokládá jehlu.



 Ruce nahoře a mocný řev vítají příchod monstrósního remixu Screamera (Ram Trilogy; Shimon rmx), totální uvolnění napětí přechází v elektrizaci celého prostoru výbuchem nahromaděné energie. Koncentrát robotetoru. Sice do něj nahodí Game Over VIP (TC), ale to se dalo čekat a tak nadšeně navazujeme na následný Low down (Xample), prostě pecka. Hitovky, dnes to bude o hitovkách. Trošku se bijeme, ale nevadí. Back To Your Roots (Mr.L; Friction & K-Tee remix) uvádí serii perfektních novinek, takže řádíme o stošest a nadšeně se snažíme reflektovat sonické nálože, které do nás Subfocus sype, a že nesype skromně. Jeho nová pecka s kytarou zabíjí strašně a její nájezd k dropu je jak Malyszova stopa na můstku v Planici. Posílá tam nevydaný Sparfunkův remix Ghetto Blaster (Cyantific) a nás posouvá do skrz-naskrz propocené roviny. Tričko odepisujem, ale nesundaváme, jsme ohleduplní. Do něj nádherně teasne Warhead (Krust; Ram Trilogy rmx) s naprostou přesností a už tam valí nový Fresh, do nějž čistě teasne jen pár zvuků Jump (TC) a následně první Gridlokův zářez na Ram jménem Skanka (Gridlok). Jsme sotva po začátku a já smekám hlavy pokrývku; při našem srdceryvném výkonu z nás řine pot jak z Promethea, ale kdepak – secret je jen pro ženy. Pak roztočil Ram sekáček a přes pět minut nám kuchal vnitra..zběsilé tempo dohrotí až něco od Hazarda nebo Gdub, nevim a vědět nechci. Větší pozornost však vzbudila již relativně starší Kill Bill-oidní  Now’s The Time (Moving Fusion & Fierce). 



 Hrál zatraceně rychle a delikátně přesně. Škola Andyho C je sakra znát. Hned tam rve Druggy (Subfocus) a pak jednoho Breaka rozřízne svým nádherným vokálem Hurt You (Chase & Status) mmmm. Dokonalé. Zespodu to podloží Airplane (Subfocus), které skvěle pasuje do děr Hurt You a od druhé díry Airplane už nahazuje doubledrop s vokodérovou záhadností, kterou záhy dobil publikem prořvanou mlátičkou Axle Grinder (Pendulum), jejich (asi definitivně) posledním releasem na labelu Breakbeat Kaos. Teď už jsme hodně napérovaní a mlatíme vzduch skoro tak, jako bychom bili špičky ČSSD a ten usměvavý zmeteček vzezření dospělého Haley Joel Osmenta (šestý smysl, ai) tam nadoubledropoval Frozen Solid (ach Bože! erm teda Subfocus). Hilfe!! Tohle už je fakt moc a ten zvuk nás fakt trhal na cucky, až do půlky to kotlí společně s Axle Grinderem a pak nechá na chvíli jen Frozen Solid a už tam nahazuje Triple X (Subfocus), pak je nějaká věc, která měla totálně vyboostovaný zvuk..něco jako Vault VIP, prostě úplně level, který nejde stihnout ani pobrat, můžete jen řvát a bezmocně sebou třást. Nechápu, co to bylo, ale..es kommt der Tag, vyjde to a parkety potřísní krev. Následně to posunul takovou mírně á la Exceeder (Mason) věcí a najednou se ozvaly fatální zvuky, které nemohly nezaznít na party jménem X-Ray Bass..ano byl to nesmrtelný X-Ray (Subfocus), nastal turbomasakr, ale hošánek za gramci chtěl vraždit ve velkém, takže ani ne ve třetině už tam nastřelil dle mě o kousek punkovější versi Swamp Thing (Subfocus), perfektní mix, dokonale sladěno..prostě jatka.

 Naštěstí jsme si mohli v tento moment odpočinout, poněvadž alespoň na chvilku povolil otěže zběsilého tempa a přišla pasáž druhé strany Subfocuse, jakožto kolaborátora s Brookes Brothers, Culture Shock apod..došlo na Late Run, ReWork s teasem Outtaspace (MIST)F-Zero a my jsme zatím deflorovali situaci prvními soudy a závěry. Co se jeho úrovně djingu týče, desky mu seděly bez chybiček (o chybách se nedá mluvit)..k de­centním korekcím docházelo, to šlo vidět z balkonu, ale slyšet to rozhodně nešlo, maximálně – čistě teoreticky – z odposlechů. Rozumějte, rozdíl mezi Andym a Subfocusem je v tom, že Andymu to sedí dokonale na minuty dopředu, kdežto Subfocusovi „jen“ na desítky sekund. Nicméně pro nás na parketě to bylo celé naprosto přesně a nutno poznamenat, že ne každý slavnější DJ to dá dvě hodiny bez chyb (o množství alkoholu, které chlapec stačil za tu dobu vypít nemluvě – prostě sympaťák) po této stránce byl Subfocus elitní o to víc, že některé desky hrál opravdu výrazně zrychleně, což je pro tanečníky ta pravá nálož. Nejen my jsme ocenili, že Subfocus měl všechno nakrájené na dubplatech, nezahrál ani jedno CD.



 Slovy nenáhodného člena naší suity, kterého si pamatujeme z konce reportu z Andyho C: „..desky nahazoval na jeden cyklus..znamená příkladem Voodoo People má na začátku takový ty pomalý bicí a pak se ozve poprvé Voodoo motiv – to je teprv jeden cyklus a tam většinou nahazoval..to je skill…Ram skill, Excelent Ram represent…jediná taková special věc, co jsem si všim’ je, že moc neprasí tríčky, ani si s tim moc nehraje, jako Andy prostě sází na dokonalost přesnýho mixu a selekci desek…a druhá, že když už má srovnáno a přidává nám do beden další desku, tak jí tam šavlí přihazuje po kouskách (censor: šavlí = hlasitostí) šoup-šoup-šoup a je tam naplno…hehe, takže chci zdůraznit, že chyby tam nebyly a že Subfocus hrozně nakládal..a ty jeho teasy, mmmmm…ono taky moc mixu od něj není a ty, co mám já, tak tam neni tak hustej, jako byl v pátek, takže mě překvapil.“
 
 Rázný konec naší posunkové řeči udělala rychlá návštěva Facade VIP (Noisia), do které vskočila divokozápadní A Bit Patchy (Subfocus) takže naše vrtošení sílí na intenzitě a náhle je vystřeleno pořádným katapultem, neboť to zdoubledropoval s Smack my bitch up (The Prodigy; Subfocus remix), která nás totálně zepileptičnila. Trháme sebou jako posedlé zombie a on to doubledropuje na dvakrát se Signalem (Fresh), takže já se pro jistotu zakusuju do zábradlí, aby mi nevybouchla hlava. Fatálně smrtící serie pokračuje resuerekčním bleskem Flamenco (Subfocus), do něhož bleskurychle namixoval Tarantuli (Pendulum), absolut. Následoval další Ram, tentokrát Witchdoctor (Fresh), který záhy přešel v nádherně vzpomínkovou 90s-oldskoolovou pocitovku If We Ever (High Contrast), bohužel jí velmi rychle místo uzmula Too Bad VIP (Taxman), která obsahuje krásný sampl a hrozně otupený zbytek. Vysvobodila nás v uvozovkách Where’s My Money (TC) a fakt nevím, jestli je to originál nebo ne, trend, kdy dřív než vyjde originál, už je na světě x VIP versí je mi vskutku proti srsti. Nicméně, track který následoval mi obrátil oči i hlavu v sloup a odnesl mě do pomerančovo-tulipánové roviny, kde jsem padl v objetí té, jenž onen večer nebyla přítomna, kde city zastaví čas a jeden pohled dokáže vystihnout přetlak ve vašem srdci. Naštěstí mě duhoví hrošíci brzy přivezli zpět z krajiny přílivu éterické věčnosti.



 Zvrácenou hlavu mi od stropu odlepil povedený nájezd, který se však ukázal být jen blyštivým schodištěm nevěstince zvaného TC. Ač nová štětka – stále stejná syfilis. Nové prádélko v podobě kratoučkého teasu Planet Dust (Fresh) to nevytrhne. To již bylo krátce po půl páté a posledními tracky hlavního setu se stala neskutečně výtečná Coast 2 Coast (Matrix & Futurebound feat. Louis Smith) a do ní pak taneční The Edge (Matrix & Futurebound). Vyždímaný ručník obyvatel tanečního parketu tak naposledy propráskl úplně finální Scream (Fresh). Super. Tleskáme a pískáme, jsme dokonale nadšení. Pak začal hrát Pixie, ale my jsme si šli povídat. A v tomto bodě naše hrdiny necháme sdělit si to, co jsme si my už přečetli. Omlouvám se Pixiemu a všem DJům, kteří hrají po hlavní hvězdě, že nejsem schopen je plnohodnotně posoudit a z toho důvodu, o nich většinou moc nepíši. Kult hlavní hvězdy je v mé hlavě naklíčován tak silně, že už nevěřím, že je šance, aby to někdy bylo jinak. Pokud chcete zhodnotit, hrajte před a ne po hlavní hvězdě. Omlouvám se a děkuji za pochopení.

 Jaké je tedy finální ponaučení? Subfocus rozhodně obstál v zkoušce „naživo“. Přinesl kotel zábavy s polévkou perfektních mixů, koření teasů, naběračku hitové selekce a porcelán deLuxe dubplates. Každopádně bez obav je možné těšit se na každé další jeho vystoupení v našich krajích a přímo povinností je návštěva Olomouce příští pátek, neb tam znovu předvede svůj um královské školy. Pokud rádi tančíte a máte rádi vyváženě tvrší hitovou selekci, sejdeme se tam. Po právu patří tedy Subfocus do první ligy a když už sem zavítá, tak přece nebudete chodit místo toho někam na třetí divizi. Support your local promoter. Show appreciation for yer favorite DJs.