RECENZE TECHNIKY VÁM PŘINÁŠÍ PHILIP T.B.C. (philiptbc.com, myspace.com/djphiliptbc)
A MAXISTORE.
Recenzi provedl PHILIP T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro dje –
Maxistore.
Numark TTX
Nejdříve si popíšeme gramofon samotný a pak se budeme věnovat jeho
speciální funkci a softwaru pro nahrávání.
První věc, na kterou bych chtěl upozornit, jsou dva výstupy z gramofonu,
jeden phono a jeden line. Nejdřív jsem si říkal: „Proboha k čemu je
z gramofonu výstup line“? Ale naštěstí mi brzo došlo, že když
přepnu výstup na line a na mixpultu to zapojím také do line, tak mám
stejně čistý signál, jako kdybych použil výstup phono. Nevím sice, jestli
je to použitelné v nějakém větším měřítku, ale každopádně se to
může hodit. (např. u rozbitého vstupu phono na mixipultu) Gramofon má
přímý náhon a celkem silný motor, což není nikdy k zahození, akorát
si na to musí člověk chvilku zvykat. U pitch kontrolu si můžeme vybrat
mezi nastavením 10, 20 a 50 % nebo ho zamknout na nule. U rychlostí
otáček klasicky 33 nebo 45, ale je zde i možnost 78 rpm.
Na gramofonu je modře podsvícený display, na kterém se nám všechny tyto
údaje zobrazují a navíc nám i ukazuje BPM. Pak je zde tlačítko Key Lock,
které nám uzamkne skladbu v relativní poloze pitch faderu. (rychlost bpm
můžeme změnit, ale tónina zůstává stejná) Toto jde ale použít pouze
u výstupu line. (takže to asi bude ta hlavní funkce výstupu line:) Tuhle
funkci jsem totiž zatím vždy viděl jen u CD-J, nikdy u gramofonu.
Tlačítko revers je u novějších gramofonů už skoro samozřejmostí,
takže ho najdeme i zde. A pak zde máme, stejně jako u CD-J Numark,
nastavení brzdy a rychlosti rozjezdu. Dokonce si při sestavování gramofonu
můžeme vybrat mezi rovným a zahnutým ramínkem. Nastavení samotného
ramínka sice není tak vymakané jako u Technics, ale myslím že je
dostačující. Co více říci k samotnému gramofonu nevím, vyzkoušel jsem
si ho a jak bych to řekl, tak nějak sedí dobře do ruky a příjemně se mi
z něj hrálo i scratchovalo.
Teď se tedy pojďme věnovat kapitole nahrávání, která
u tohoto výrobku bude dosti rozsáhlá. Hlavní, čím se tenhle gramofon
liší od ostatních, je USB výstup, což znamená, že můžeme nahrávat
pouze za pomoci gramofonu, počítače a přiloženého softwaru. Z klasické
sestavy nám vypadl jeden důležitý prvek a to mixpult. Takže pokud bychom
například potřebovali gramofon pouze pro recording (např. ve vynil shopech,
kde je potřeba nahrávat ukázky z desek na web) ušetříme několik tisíc
za mixpult. Přiložený software nese jméno Audacity a snesl by
srovnání například se Soundforgem.
Nejdříve připojíme gramofon k počítači pomocí USB, poté nainstalujeme
přiložený software a pak už můžeme nahrávat. Software používá svůj
vlastní formát a tudíž je po nahrání ještě potřeba soubor vyexportovat
do běžně používaných formátů .wav, .ogg nebo .mp3. S exportem do .wav a
ogg problém není a jde to přímo. Mp3 Audacity neexportuje přímo, ale
používá ke kódování volně šiřitelnou verzi LAME. Soubor libmp3lame.so
si musíte opatřit zvlášť tak, že downloadujete LAME MP3 encoder a potom
soubor vyhledáte v dialogu Audacity. Udělat to ale musíte pouze jednou, pak
již vše funguje automaticky.
Samozřejmě většinu věcí si v softwaru můžeme nastavit přesně tak, jak
potřebujeme. Od základních věcí jako jestli chceme nahrávat mono nebo
stereo, jakou chceme mít vzorkovací frekvenci, formát vzorkování až po
náročnější nastavení pro odborníky. Abych řekl pravdu, byl jsem
příjemně překvapen, co vše se zde dalo nastavit. Jako další výhodu bych
viděl exportování více souborů najednou. Například když budeme nahrávat
celé album, můžeme ho nahrát celé najednou, poté vystříhat mezery a
poté vyexportovat pomocí funkce „exportovat více souborů“.
Další výhodou je takzvané High speed
recording neboli rychlonahrávání. Např. pokud desky s originální
rychlostí 33 rpm nahrajeme na rychlost 45 rpm, můžeme je poté jednoduchou
funkcí nechat přepočítat zpět na původní rychlost. Jen pro příklad,
pokud bychom nahrávali 4 hodiny záznamu, tímto způsobem to můžeme
zkrátit pod tři hodiny. Je zde také funkce pro odstranění šumu, se
kterou bych ale doporučoval pracovat velmi opatrně, protože pokud to
přeženeme, „poškodíme“ i vlastní nahrávku.
Jedna z mála věcí, která mě trošku zklamala byla funkce normalizace, kde
se bohužel nedala nastavit hladina. V záložce efekty nalezneme ještě
několik dalších „příjemných“ efektů jako jsou echo, ekvalizér,
kompresor, wahwah, reverse, fade out, fade in a další. Dokonce je zde možné
vygenerovat „bílý šum“, tón nebo ticho.
Jak sami vidíte, jak samotný gramofon, tak software pro recording jsou celkem
"namáklé“"a práce s nimi je poměrně jednoduchá. A co víc chtít po
hardwaru a softwaru, než aby byl jednoduchý, přehledný a dobře
ovladatelný. Myslím, že tyhle funkce Numark TTX má a tím se stává
zajímavým pro celkem širokou vrstvu uživatelů.
Gramofon Numark TTX je možné zakoupit za 13 490,– v prodejně
Maxistore .
další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz .
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na
splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999