Jeden Goldie stačí
O drum’n‘bassu se jednu dobu mezi určitými novináři v nadsázce říkávalo, že to je heavy metal elektronické hudby, absolutní under- ground. O to víc museli být tito publicisté překvapení, když z jeho útrob vyšel Goldie. Plné kapsy barev, v ruce baseballovou pálku, za sebou dětské domovy, ulici. Muž se zlatými zuby byl první opravdovou ikonou drum’n‘bassu, navíc se mu podařilo prosadit i ve Spojených státech, kam má většina evropských umělců zavřené dveře do konce života.
Jasně že za Goldieho úspěchem stojí i role Bulla v bondovce Jeden svět nestačí. Jen tím, že v roce 1994 vydal přelomové album Timeless, by se neproslavil, i kdyby na něm byly dvě skladby, která podle mnohých drumec de facto nasměrovaly na nám známou cestu. Islandská zpěvačka Björk dobře věděla, proč si ho zve na své evropské a americké turné coby předskokana.
Podobný zářez se mu sice od té doby už nikdy nepovedl, přesto je každá nová deska z jeho studia velmi očekávanou záležitostí, která navíc málokdy zklame. Což se potvrzuje i na zatím posledním albu Goldie presents Rufige Kru – Malice in Wonderline, vydané na jeho vlastní značce Metalheadz.
Goldieho bezesporu ovlivnilo kamarádství s 3-D, pozdějším frontmanem slavných Massive Attack, ale jeho záliba v hiphopové kultuře zatím nedávala tušit, že se rodí jedna z největších hvězd drum’n‘bassu vůbec. Vždyť i autoři dokumentu o grafitti ve Velké Británii mu vzdali hold jako jednomu z tehdy nejlepších writterů.
Víte, kde přišel ke zlatým zubům? V New Yorku, nějaký čas se živil jejich prodáváním.
Zásadní zlom v Goldieho pohledu na hudbu přišel, když uviděl a především uslyšel Grooveridera, jak sází breakbeatový desky na 45. V té chvíli měl „Zlaťák“ jasno, jungle ho dostal do kolen.
Jeho první producentské kroky byly hodně opatrné a nevýrazné. O to větším zjevením byla jeho už zmiňovaná debutová deska Timeless s dvaadvacet minut dlouhou titulní skladbou. Vokál Diane Charlemagne ještě teď mnohým způsobuje husí kůži na rukou. Další hit z alba Inner City Life je pro změnu i po letech jednou z jeho nejhranějších skladeb v éteru. „Ani nevím, jestli hudba, kterou dělám, je ještě jungle. Už to prostě není reagga vokál na breakbeatovém základě. Spíš bych tomu říkal inner-city ghetto music, protože se už nějak nesrovnávám s tím, jak většina lidí definuje jungle,“ zamýšlí se autor. Album se vyšplhalo na 7. místo britské hitparády i bez zájmu hudebních dramaturgů britských rádií.
Do drum’n‘bassové scény se Goldie zapisuje nejen jako producent a DJ, ale i jako vydavatel a vyhledávač talentů. Jeho label Metalheadz, který spoluzaložil s Doc Scottem v roce 1994, podepsal release řadě zajímavých desek. V katalogu najdeme jména jako Psychosis DJ Peshaye, Ed Rush, Lemon D, Alex Reece, Dilinja, Photec, velmi cenným skalpem je Grooveriderova deska Warning vydaná pod pseudonymem Codename John.
Goldie v Česku naposledy vystupoval v roce 2003 na
festivalu Open Air Field.