Ed Rush a Optical ve Svojšicích - report od Hackena

Jedna věc je vidět polovinu Virus dua, druhá vidět ty dva pohromadě. Něco jiného je vidět taková jména na d'n'b akci a cosi odlišného zase na techno „festivalu“. Je rozdíl jet na akci za hudbou a nebo za kalbou. Proč jsou Ed Rush & Optical nejlepší a v čem se liší techno a d'n'b si přečtěte pod nadpisem.


22. 7. 2007, publikoval hacken alien

TEXT: HACKEN ALIEN
FOTO: LENKA RYBENSKÁ PRO TECHNO.CZ
(Kompletní fotoreport zde.)

Na Svojšice jsem s pomocí Radka a Brity byl doručen poprvé. Rozhodně jsem nepřecenil svá očekávání a vlastně jsem se i docela těšil na zoologickou podívanou. Znáte to: barvičky, čelisti, oblečky (RIP kožíšky; slza: káp), odporné (pozor dominantní trend: značkové!) černé brýle, zuřivá radost, light-sticky za ušima (v ústech, v rukou, ve vlasech..), gely a tupé djské výkony. Je to takové veselé terarium, které nemusíte vidět moc často, ale rádi tam (vědomi si vlastního statutu cizince) výjimečně zavítáte (něco jako do Polska, ale tam míň často). Nuže, byl to pro mě první letošní „festival“, tak jsem se snažil nebýt moc kritický. Vyjma vesele autentických WC-latrín mě nabídka stánkového zázemí nijak nevyšťavila. Stánek Lipton Ice Tea stal se mi základnou a mohl jsem tak směle počít svůj boj s nechutí, teda ještě ne, poněvadž nejdřív jsem se strašně těšil na Virusáčky. Přijde mi poměrně směšné, jak se ze mne před jejich vystoupením vždy stává malý rozjařený hošík, který se nemůže dočkat své zamilované příchuti zmrzliny. Je jedno kolikrát ste ji měli, víte, že bude nejlepší, neb jste schopni to zdůvodnit (zkuste se na to zeptat technaře a uvidíte, haha).

 Přicházíme tedy po náležité přípravě a rozcvičce k stanu, kde má se odehrávat naše setkání s vyšší mocností. Jde o klasický obdélníkový stan, tedy žádné šapitó. Pozvolna se prodíráme davem, mno – dav to zrovna není a sloveso „prodírat se“ rovněž ne zcela vystihuje náš poměrně hladký prokluz mezi tanečníky rozsetými po celé ploše stanu. S úsměvem tedy zaujímáme klíčovou pozici před podiem, mno podium..to je jedno. Sayko, který hrál před Virusáky, to řezal hlava nehlava a opět nakládal svůj luxusní headbanging, za nějž mu dávám velkou jedničku a navíc je to super sympaťák, jeho pohyby rukou, případně rukama, ve spojení s jeho úsměvem a headbangingem z něj dělají úplně kouzelného strýčka. Sayko také potvrdil svou pozici v top3 cz d’n‘b djs, neboť valil totálně. Bezejmenné (pro mě) hrubovaly (to není sloveso), které lámal svou hlavou a vrhal do nás nebohých tanečníků, jsou přesně tím, na co se lze vždy spolehnout. Sayko nezklamal a řezal to. Sousloví „řezník Sayko“ stvrzuji svým podpisem. Zrychlené vary držely BPM mého ústředního orgánu na levelu BPM kropené z reproduktorů, okysličování mělo zpozdění.

 Byli jsme v tu chvíli opravdu hodně veselí, neboť jsme unikli kindertechnu a zároveň jsme okamžitě přišli na to, že nás prokopává naprosto DeLuxe zvuk, absolutně čistý..totálně. Takto čistý zvuk, nevím – těžko v paměti pátrat, ale tohle byl zvuk, který bych si (by si každý) přál na každé akci, detailně slyšitelné všechny dimenze výšek, ale hlavně středů a basů, o nichž je d’n’b především, prostě zvuková báseň..něco, jako by vám na koncertě laskal uši zvuk excelentní CD náhravky. Dokonalá ambivalence..tak špinavá hudba jako drum’n’bass v tak delikátním balení..osobně mi ten zvuk přišel lepší, než ten na hlavní stage-i. Neměl bych opomínat dvojici červeno-zelených..spíš zeleno-červených laserů, které ve spojení s občasným stroboskopem a troškou světel velmi příjemně doplňovaly překopané zornice sluchu jejich vizuální sestrou. Žádná (jak je poslední dobou bohužel zvykem) snaží rádoby-videoprojekce, čistý kontakt publikum vs. djs. Vraťme se však zpět do děje, neboť na podium nastupují moji polobozi a Optical mačká poprvé Play na cd-decku. Mmm…aaaAAA!



 Jako první zvolil (okamžitým běsem reaguji na) Electric Music (Optical), která je novinkou a snad i někdy vyjde, každopádně jde o klasickou virusní vychytávku a libovým odpočítáváním­..nemeškal a rychle přihodil oblíbený mordor My Generation (Audio), který krutě prolnul a vytvořil nádherný dlouhý mix. Nádhera..ve spojení s naším nadšením, řevem a rukama dmýchajícíma atmosféru za zvuků Offguard (SKC; remix) jsme dosáhli blaženosti, kterou umí poskytnout jen tihle dva chlapíci. Věc, která přišla posléze, byla malinko přehrocená Ed Rushem v hlasitosti, takže jsem nestihnul vůbec pobrat její zvuk, ani její rewind..jelo se dál a pěkně tvrdě. Ed klasicky přihodil Messiah (Konflict; Noisia remix) s přeškvařeným nájezdem a naše radostí uřvaná jednotka HackENfanT se mohla plácat štěstím po zádech, na to ovšem nebyl čas, boj se zvuky byl tvrdý a přesto s úsměvem na rtech. Tohle není žádný oddechový aerobic. Tohle je nejtvrdší badminton či florbal chcete-li (měřeno dle žebříčku náročnosti sportů na fyzičku), není čas na odpočinek a ještě do toho musíte (měli byste, ale o tom je možno polemizovat) kouřit cíga. Uf uf.
 Takže pak nakotlil další var od Audia, kterýžto producent jde poslední rok zatraceně dobře nahoru a můžeme se těšit, jak se vyklube v dvanáctiměsíč­kovce přístí.
Do toho přišlo dobré intro Wheres My Money (TC) a po něm hned otravný zbytek téhož tracku. TC má naději do budoucna, ale momentálně dělá pop a to lidé jako my, kteří od přírody hledí na kvalitu věcí, nemají rádi (proč – to už jsme si vysvětlili v jiných reportech). Takže flus na zem a jedem dál, neboť dj má hlavně bavit a dav má TCho rád. Kotel a do něj Jump (TC) skáčeme rukama a frčíme vstříc zlosti Ladies Nite VIP. Trošku nás to naseká, ale injekcí adrenalinu je nám nekonečný house-ový nájezd nějaké VIP verze Solarize (J.Majik), kterou prasák Optical po vytouženém dropu..fakt neuvěřitelně nejdelší pomalu se zrychlující nájezd (zapomeňte na ruku/ce ve vzduchu)..zre­windoval, takže ještě jednou. Haha..prostě mazák, tenhle chlapík si může dovolit cokoli, poněvadž to, co dokázal ho opravňuje k naprostému nadhledu (viz analogie z reportu ze Spora, za kterou si absolutně stojím).

 Následuje tvrdší pasáž, kde padnul nejméně jeden nový Virus a kterou zakončuje, dle mého soudu ne-až-tak-výjimečný remix The Quest (Teebee & Noisia; Break remix) a do něj pokračuje naše funky dvojka peckou The Divide (Calyx & Teebee) z nového alba, které je jasným favoritem na album roku, Anatomy, jehož proma už jste prošvihli, takže musíte počkat na full release, ale co, srát na proma, jsou bez obrázku, to je jako koupit si cédéčko bez bookletu, každý svého štěstí strůjcem. Pak přišla Rockstar (TC), která má taky fajn nájezd, docela rychle jí Optical přehodil na The Edge (Matrix & Futurebound), následovala hezky lavinová Sell Me Your Soul od poměrně stagnující dvojky Chase & Status..ty tam jsou doby jejich Ten Tonne EP na Renegade Hardware nebo Druids EP na Bingu. Následovala vywobblená Busted (Hazard) a pak se zase přeskočilo na druhou stranu pole a servírovala se pěkně tvrdá sekačka. A do ní právě vyšlou (přeložte „released“) Planet X (Chris SU & Ryme Tyme), která je super, prostě Ryme Tyme-ův hlas nikdy nezklame. Jo, chtěl jsem dodat, že vyšla jako sampler číslo dva k LP na Citrus recordings a i první sampler je úplně super – kontrolujte to! Ale pak to přišlo.

 Optical totiž naložil genialitu 1up od Spora, která je poctou Mariovi (gameboy pamatujete?) a do ní zdoubledropoval The Nine, neoddiskutovatelně největší d’n’b track všech dob. Naprosto výtečně se ozývala ona melodie z druhé půlky 1up v pozadí The Nine..total massive a těla splavená potem z turbovaru, který na nás Optical naložil..poklona. Oddechli jsme při následné Rattrap (Matrix & Futurebound) a pak přišlo to, co jsem věděl, že přijde. Circa půlhodinová pasáž tajemných, přesto však nezaměnitelně znějících tracků, kterou jsou pravou esencí bagů (to je ta taška, kde maj cedéčka, vinyly a obaly obého) těchto dvou kumpánů hudebního podsvětí. Luxusní pasáž zvuků, které splývaly ve Vesmírně-Odysseovský průlet temnotou plné rozpínavých elementů temné strany síly a fascinujících struktur tracků, které už nikdy neuslyšíte a o kterých víte, že je mají jen tito dva páni. Tento průlet hvězdokupou černých děr ukončila deska, která vás nemůže nezabíjet..Welcome To Shanktown (Vicious Circle) ve své lepší originální versi. Naprostý val, který od půlky začne rotovat s ještě větší silou vysunuvších se čepelí. A to sem nevěděl, že teď teprve mě kluci opravdu nakrájí.

 Naše jednotka HackENfanT se tedy pohybuje v jiné dimenzi vnitřně agresivního limba, jenžto zároveň naplňuje nás skrze nevnímaný pohyb vysokých otáček blaženým štěstím z absolutního zážitku, vymykajícího se kvalitami po všech stranách..když tu náhle Optical vyloví 4 roky starou, přesto dodnes naprostou zbraň hromadného ničení. T-10 (Distorted Minds), prostě total. Nutno dodat, že od té doby ušli Distorted Minds pořádný kus cesty od sedmi k tak zhruba mínus třiceti. Fuj. Ale takové myšlenky neměly v tu chvíli prostor pro vznik, končetiny rotovaly v hyperbolách a já se málem pochcal blahem z dalšího tracku, který musel být nový Virus. Nebo třeba starý nevydaný neslyšený, ono je to jedno vzhledem k tomu, že mluvíme o nadčasových věcech. Byl perfektní, famozní. Rozmanitý, členitý, úžasně víceúrovňový nebo chcete-li vícevrstvý a přitom skvěle taneční, aniž by byl nějak výrazně rychlý..to je umění, udělat track, do kterého můžete strčit hlavu a můžete se měsíce obdivovat jeho struktuře, která je komplexnější než eifellovka ze sirek v poměru 1:1, track, do nějž můžete strčit končetiny a ony začnou samy tančit, aniž by je k tomu hnal nějaký zběsilý rychlopás. Klaním se hluboko.
 Začíná finále. Space Invasion (J.Majik), která je jakýmsi update remixem klasického hitu Spaced Invaders, který kotlil parkety před více než pěti lety..panta rhei.



A do něj skočil track, který miluji od prvního slyšení v Abatonu: „Yo – Ed Rush! FUCK OFF!!!“ prostě mazec (100% masakr). Díky poslechu aktuálních setů z internetu, kterými si ničím své uši už dobrých pár let, jsem zjistil, že jde o nějakou VIP versi, neboť jsem slyšel tu samou desku v setu Xampla z Portugalska a tam oslovení Ed Rush chybí, therefore VIP. Následoval další super var a pak si tam Eda hodil svou oblíbenou Pump Friction (Jade), kterou si zrewindoval a měl k tomu důvod, tahle deska, prostě funguje a když máte publikum omotané kolem prstů jako tito dva chlapíci, tak tahle deska prostě nezklame. Co se stalo potom jsem nepochopil a doteď mi z toho jde hlava kolem.

 Optical totiž najednou vytáhnul vinyl a naložil starou škvařenost (podobný princip jako Flightpath), pamět mě šálí, možná Stakka & Skynet, možná Konflict, už nevím, každopádně éra circa 1999–2001..no a co na to Ed? Ani se neptejte..splnil mi sen. Vytáhl taky vinyl a to originální versi tracku Pacman (Ed Rush & Optical) z geniálního alba The Creeps…Bože Bože pět let jsem snil o tom, že mi ji pustí a on to udělal. Hahaha, takže opouštím tělo a ve stavu absolutního běsu štestím mi tam ten prasák nateasuje Signal (Fresh)..prostě heart-attack..No a pak už je konec. Uf uf. Na závěr pustí stejnou desku, kterou pouštěl jako last one na Digital Sun, ovšem s jednou zásadní změnou..tentokrát do ní nateasuje 4 days (BC) a to není jen tak, to je prostě MOC. A tak to má být, oni jsou nejvíc. Takže mordor skrze 4 days je na místě. Absoltuní respekt a totální řev zbytku plic. Dvě hodiny přetížení smyslů. Tolik štěstí…Díky Bohu za Virus.

 Pak začla hrát Katcha, první tři desky, které jsme postáli, byly lepší než jsme čekali. Pak jsme odešli na lavičku před stan. Byli jsme šťastní. Vypichovali jsme momenty setu a teteli jsme se zevnitř. Pak jsme se šli asi ještě dvakrát podívat na Katchu, která hrála hrozně dlouho. Viděl jsem jí dát rewind na Coast 2 Coast, nic proti, ten track si to zaslouží, ale crowd reaction podmínka na rewind splněna nebyla. Já vím, že furt kafrám. Na Get Punked I a II byla skvělá. Zahrála i Nosher a mě udělala velkou radost (v rámci mých možností, které od páté ranní setrvale klesaly hlouběji a hlouběji) Living Daylights II (Fresh), kterou mám hodně rád, ale to už ste pochopili – sorry. No a  to už mě drumec v jejím podání natankovat nedokázal, takže jsem se stal domýšlející (od slova dojezd) zombíkem. Pomalu, ale jistě. Nepřeju.



 Takže se potácím pomalu se rozsvicujícím areálem Svojšic. Slunce leze nahoru a vidíte okolo sebe ty..no prostě ty, co přišli na techno. No a pak jsem se zmítal v změti apokalyptických vizí plných růžových upnutých topíků, upnutých modro-černo-bílých kalhot, upnutých triček, vykouslých úsměvů, sdílení falešné radosti, demetních crowd-reactions, velmi nízké úrovně mixáže a já nevím už čeho, prostě popcorn. Prostě cukrkandl. Prostě falešná sounáležitost skrze chemickou radost a nemožnost spát po požití kroutidel. Hahaha všichni se bavíme. Hodně jsem si oblíbil osamělé tanečníky, co předkládají své umění vždy s odstupem od davu, aby si jich nikdo nevšiml. To mi připomíná, že až moc často obsahují jejich pohyby kreace na zvuky, které v té hudbě nejsou, takže jde o samoúčelný tanec, něco jako klipy r’n’b, kde se taky hrozně tančí a přitom tam není na co, prostě si doma vymyslíte tanec a pak ho náhodně tančíte..hudba je jen okolnost. S východem slunce to zabalil stánek s lightsticky. Stánek Lipton Ice Tea s moc hezkou a milou slečnou, která mi schovala časopisy se držel. Já jsem se už taky musel držet. Neschopen sociální komunikace počal jsem být zbytečný. Pak jsem osvícen (střízlivostí nebo sluncem, asi je to jedno – oboje začíná na s) prohlédl princip, na kterém funguje „techno-scéna“. Začnete jezdit na akce, žerete bobule nebo/potom pudrujete frňák, a v té extázi falešné radosti se všemi přátelíte (kvalitní známosti..), dáváte panáky – že (jak by dodal Ivan Mládek), páč na koulích a smahu se to dělá a nic to s vámi nedělá. Hudba nikdy nehrála moc roli, přinejlepším pět procent, víc ne, jezdí na tyhle akce kvůli hudebním kvalitám, zbytek (je ho docela dost toho „zbytku“ co-?) proto, že na technu se dobře kouluje-frčí-smaží-whatever nevermind. Je to nenáročný, nic se tam neděje, občas dj vypne basy, tak se zakřičí a on je zase zapne a tak se zakřičí znovu. Desky se mixujou průměrně jednou za tři až pět minut, takže člověk o nic nepřijde a může v klidu kafrat a kafrat a chodit dávat lajny na hajzl atp. Prostě hudba je tu jen dobře stavěná okolnost, stejně jako klimatizace, jako hezké barvičky atp. Prostě falešná čistota, naleštěný zevnějšek maskující prázdnotu vnitřku, krásně to dokazuje zvýšená přítomnost od oka blbých, ale v noci (!) v make-upu, jakž-takž hezkých holek, o modelech a jedincích s rozpadající se (nejen) pletí nemluvě. Celkově dominantní zaměření na snahu o zkrášlení zevnějšku je na těhle akcích krásně vidět. Takže přesouváme se k bodu dva, kde se cesta dělí. Menšina odejde za kvalitnější hudbou (e.g. minimal apod.) a druhá část návštěvníků těchto diskoték pozbyde potřebu (vím, tohle je nejspornější místo), nebo spíš čas, vymašťovat se každý víkend, takže ohnisko jejich aktivit se soustřeďuje na pár vybraných akcí, ať už v Brně nebo pod rouškou „festivalu“, kam jezdí a kde se potkávají se svými „známými“, a že jich je. Takže těžiště prožitku se přenáší z drogy na kvalitní známosti, vše pod rouškou společně zažívaného štěstí, které jim lepí na tváře úsměv a tu „opravdovou“ „party atmosféru“ (bleju [ale to já často..]), pod jejíž záštitou se náhodně kříží trajektorie jejich os na parketě na baru na wc na lavičce, whatever nevermind. Jsme šťastní, jsme krásní, jsme mladí – lets be happy! A kde je ta hudba? Někde v okolí. Někde bokem. Někde vzadu. Co z toho asi zbyde..nic, je to jen diskotéka. My se jen bavíme a rádi za to platíme. Každý svého štěstí strůjcem. Proč chtít kvalitu, když bych musel namáhat mozek na to, abych se k ní dostal. Tak a dost, nejsem vaše máma, abych vás učil, co je dobře a co je špatně. Kolik z toho, co jsem popsal platí i jinde a jaké jsou analogie do drumnbassu si domyslete sami, nebo jste snad děti neschopné vyřešit ubohou slovní úlohu-? Stejně jsem si to celé vymyslel. Kdo nemyslí, je šťastný. Zapomeňte na to.