Recenze techniky vám přináší Philip T.B.C. a
MAXISTORE. Recenzi provedl PHILIP T.B.C., techniku zapůjčila prodejna pro
dje – Maxistore.
Jedná se o čtyřšavlový pult s třípásmovými korekcemi a vstupy až
pro tři mikrofony. Tři šavle ze čtyř mají možnost vstupu phono/aux a
line, pouze čtvrtá má jen line. Nad každou šavlí je přepínání pro
přiřazení crossfaderu případně jeho vypnutí k té dané šavli. Toto
řešení mi přijde jako velmi jednoduché, efektní a pro každého snadno
pochopitelné. Jediné co mě na něm zaráží je, že s úplně stejným
řešením jsem se už setkal u mixpultu Denon DN-X900, takže pokud spolu
nemají tyhle dvě firmy něco společného (což při dnešním tempu
globalizace doopravdy netuším), zajímalo by mě kdo od koho opisoval.
Každopádně konečnému uživateli to může být v celku jedno, hlavně že
to funguje. Šavle zabírají hned pěkně od začátku, možná tedy až moc
rychle, ale to se každopádně jedná pouze o zvyk. Bohužel průběh šavlí
je jedna z mála věcí, která se na tomhle mixpultu nedá nastavit. Korekce
jsou jak už jsme řekli třípásmové a byl jsem s nimi spokojen, protože
zabírají tak jak bych si představoval. Jsou od –nekonečna až do +12 dB
a když je stáhneme na –nekonečno, tak jsou doopravdy vypnuté. A když
píšu vypnuté, myslím tím doopravdy vypnuté. Když tedy všechny tří
korekce dáme na nekonečno, tak doopravdy nic nehraje. Tlačítka pro
sluchátka jsou přímo nad šavlemi a tudíž je nemusíme nikde hledat, ale na
první pohled víme kde jsou. Gain má stejný rozsah jako korekce tedy od 0 do
+12 dB a opět funguje spolehlivě, pokud ho dáme na 0, tak doopravdy nic
nehraje. Ještě co se týká sluchátek, je zde speciální funkce „split
cue“, která umožňuje mixování do sluchátek, což může jednak pomoci
při špatných monitorech a nebo zachránit, pokud nemáme monitory žádné.
Do jednoho sluchátka nám hraje deska, která teprve půjde ven a do druhého
sluchátka nám hraje master a my si pomocí knobu „cue mixing“
určujeme poměr mezi těmito dvěma hladinami. Je ale nutné říci, že toto
je možné používat pouze u stereo sluchátek.
Co se týče přiřazování jednotlivých šavlí k určitým kanálům,
tak je to vyřešeno opět velice chytře. Nad gainem je další knob
u kterého si můžeme vybrat kam ten který signál pošleme. U každé
šavle jsou na výběr všechny možnosti poslání, tudíž je v podstatě
úplně jedno jak to zapojíme, protože si to pak můžeme přiřadit, kam
potřebujeme. Jednodušší je ale samozřejmě zapojit si to nějak logicky,
aby se v tom člověk neztrácel. Toto řešení se opět naprosto shoduje
s řešením na mixpultu Denon DN-X900, ale to samé vlastně používají
i mixpulty od firmy Rane, takže těžko říci, kdo s tím vlastně přišel
první. Crossfader funguje také dobře a nastavení ostrosti faderu je zde
pomocí malého knobu a funguje celkem dobře. Každopádně pokud by chtěl
někdo na tento mixpult scratchovat, tak se to rozhodně dá. Samozřejmě
určit jak dlouho crossfader vydrží si netroufnu, ale vypadal celkem kvalitně
a myslím, že při pravidelné údržbě by mohl vydržet celkem dlouho. Ale
Bůh ví :) Co jsem také ocenil, že v okolí crossfaderu nejsou žádné
jiné zbytečnosti a tudíž vám nic nebrání v jeho plném využívání
aniž by jste o cokoliv zavadili a tím pádem třeba zkazili dlouho
trénovaný trik. Je zde také funkce „Q start“, která slouží ke
spouštění kompatibilního American Adio CD playeru pomocí crossfaderu.
Samozřejmě musíme CD player a mixpult propojit pomocí kabelu s koncovkou
„malý jack“, který zapojíme do zadního panelu. Jak jsem psal hned
v úvodu, je zde možnost zapojit až tří mikrofony. Dva mikrofony mají
svoje vlastní šavle a třípásmové korekce se vstupem z horního panelu a
jeden můžeme připojit do zadního panelu a přiřadit ho k jedné ze čtyř
šavlí. Tím o ní ale samozřejmě přijdeme a pro ostatní komponenty nám
potom zbývají „pouze“ tři. Pro mikrofon je zde jednak funkce talkover
která ztiší vše ostatní na –14 dB a nechá jen mikrofon a také funkce
„mute“, která mikrofon dočasně vypne. Ještě je zde navíc jeden vstup
aux 4, do kterého ale v žádném případě nesmíme připojit gramofon,
protože by mohlo dojít k poškození mixpultu. Tento vstup si opět můžeme
přiřadit na kteroukoliv šavli. Master je udělaný jako samostatná šavle a
můžeme ho přepínat mezi mono a stereo a má i knob pro doladění balance.
A jedna specialitka na závěr. Výstup pro odposlech je samozřejmě zvlášť
a dokonce má vlastní nastavení basů a středů, což cením a navíc si ho
můžeme přiřadit jak na master, tak k jednotlivým šavlím a to jsem
ještě na žádném jiném mixpultu neviděl (ale já jich zas tolik
neviděl).
Teď se chvilku budeme věnovat zadnímu panelu a tím dnešní recenzi
uzavřeme. Zde se nachází skoro všechny vstupy o kterých jsem do teď
mluvil, s výjimkou aux 4, který je na horním panelu. Jsou zde i 4 vstupy
pro jednotlivé šavle funkce „Q start“ a jeden mikrofonní vstup
o kterém jsem se ale už zmiňoval. Master output je zde jednak jako
„kanon“, jednak jako „cinch“ a odposlech je zde pouze
jako „kanon“. Což je sice lepší a kvalitnější, ale ocenil
bych i „cinch“. Dále je zde digitální výstup a record výstup
opět „cinch“. Důležitá věc, která se také nachází na
zadním panelu a mohla by se lehko přehlédnout je „trim output“,
který je sice velice malinký, ale důležitostí velice veliký a není to nic
jiného než celková hlasitost. No a to je pro dnešek vše.
Jak bych tenhle mix zhodnotil? Rozhodně kladně a myslím, že možnosti jeho
využití jsou široké a každý by si na něm podle mě našel to svoje.
Nastavení je hodně pružné a podle mého by našel uplatnění od využití
na konferencích, diskotékách, přes technaře až po hiphopery. Navíc
i cena je velice příznivá, až jsem byl zaskočen.
Mixpult American Audio MX-1400 je možné zakoupit za 8 390,–
v prodejně Maxistore .
další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz .
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na
splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999