Recenze // High Contrast - Tough Guys Don't Dance

Nové album Lincolna Barreta je pokaždé událost. Ať už to bylo True Colors či High Society, i třetí počin Tough Guys Don't Dance stojí za to. Ano, již třetí album tohohle snad nejznámějšího Walešana je na světě. Jaké je? Zklame, překvapí či dokonale uspokojí hlad po kvalitním liquid funku?


18. 10. 2007, publikoval RUDEBOY

contrastOd doby prvních dvou alb High Contrasta uplynulo relativně hodně vody. Vydal jen sem tam nějaký ten remix (nutno podotknout, že snad vždy sklidil obrovský ohlas – viz. loňská pecka Goldigger), koncem minulého roku však oznámil práce na novém albu. Kam se jeho tvorba bude ubírat, napověděl singl Everythings Different (s divně divným béčkem Green Screen), který si vysloužil rozdílné reakce. Někteří v něm viděli cheesy vypalovačku, někteří skvělou liquidní záležitost a jiným přinesl zklamání z neoriginality a rozpačitého přešlapování na místě. Za sebe můžu říci jen to, že v mém bagu má místo stále.

Během jara tohoto roku tu a tam začaly prosakovat úlomky z třetí desky, prvním z nich byla přenádherná If We Ever. Dokonale skloubený old-skulově polámaný beat se skvělým hlasem Diane Chamberlaine a lincolnovým citem pro melodičnost a hudebnost dávají dohromady velmi silný argument pro nadějné vyhlídky na nové album. If We Ever se ze dne na den stala hitovkou, což se bohužel nedá tak docela říci o vcelku neoriginálním (avšak na parketu v pohodě fungujícím) flipu Pink Flamingos, který zasel špetku strachu, že všechno nebude tak růžové, jak by jsme všichni doufali.

V létě pak vychází další singl, In a Gadda DA Vida / Forever And a Day a obě strany se hned po prvním poslechu řadí do kolonky typických „contrastovek“. Ani nemusíte vědět, kdo za nimi stojí a hned z prvních vteřin je vám to jasné. Vyhopsaná pártyovka In a Gadda Da Vida je sice na první poslech silnější, ale již krátká doba ukázala, že obě strany se o těch pár vteřin v setu poperou rovnocenně.

Na samotném albu, které sám Lincoln označuje za dokončení trilogie a chybějící článek ve své produkci, pak najdeme kromě výše zmíněných ještě 8 záležitostí. Pojďme se na ně tedy ve zkratce podívat.

contrastTread Softly
Tady s vámi Lincoln rozhodně jemně zacházet nebude. Basa vám vyvrtá díru do hlavy velikosti ozonové díry a diktuje neuvěřitelné tempo. To se stupňuje před breakdownem do takových výšin, až se tomu skoro nechce věřit. Perfektní, moderní a značně šlapavá věc, se kterou si na parketu rozhodně ostudu neuříznete.


Eternal Optimist
Až otravně optimistická, přespříliš klasická a neoriginální sebevykrádačka s hloupým textem (čímž vzdáleně připomíná Family od Matrixe s Futureboundem) a dějem, který vás nikam neposune, ale jen nechá stát na místě. Pro ucho nenáročného posluchače to asi zas taková hrůza nebude a nejspíše se to bude jednoduše „dobře poslouchat“, pro mě rozhodně nejslabší článek alba.

Kiss Kiss Bang Bang
Smyčce, parádní beat, feeling jak vystřižený ze 70. let, skvělý zpěv…Nechápu, kde High Contrast chodí na ty jednoduché popěvky. Ať už je to aktuální If We Ever nebo třeba starší Yesterday’s Co­lours, vždy dokáže z pouhých pár slov vytvořit skvěle znějící a chytlavou melodii, která se snadno zapamatuje. Kiss Kiss Bang Bang je navíc neuvěřitelně pozitivní a zároveň má drive, který mohou jiné tracky závidět. Takhle to má vypadat.

Metamorphosis
Na první poslech nepříliš signifikantní věc, což však není vůbec na škodu. Nemá sice ten hitový potenciál, jaký by člověk od Lincolna očekával, avšak ani trochu jí to nechybí. Čistě liquidní večírek perfektně nakopne, neurofunkovou jízdu udrží naprosto bez problémů v chodu. Velmi univerzální tool!

contrastSleepless
Wow! Opět, jako v případě Kiss Kiss Bang Bang. Jednoduše bomba. Nástroje a libový sample „Don’t let those motherfuckers sleep“ dávají zapomenout na podobnost snad všemu, co High Contrast kdy ukuchtil. Vůbec celé album je hodně sebevykrádací – podobné postupy, zvuky a samply…jenže co dnes není. Album je velmi kompaktní, skvěle se hodí pro přehrávač, stejně jako do bagu. A právě Sleepless je toho zářným příkladem.

The Ghost of Jungle Past
Oldskoolová záležitost, které sice chybí drive, ale ten dohání striktně polámaným beatem, jaký se dnes jen tak neslyší. Jednoduše slyšitelný lincolnův rukopis je pak tentokrát jasně určen úžasně pohyblivou basovou linkou. Je vidět, že High Contrast se nebojí experimentovat. Plus pro něj.

Chances feat. Linda Gail Lewis
Jedna ze dvou věcí, které nevyšly na vinylu. A zde je tomu opravdu škoda. Nahradit Eternal Optimist a vinylová verze alba je stoprocentní. Skvělá a originální věc, která v breakdownu začne vlastně od začátku a vy budete doufat, aby na konci tracku pokračovala znovu a znovu. Každá součást Chances má svoje místo, svůj čas a svůj řád. To se musí slyšet!

Nobody Gets Out Alive
High Contrast snad neumí udělat špatnou věc. Není to sice bomba, jakých na tomto albu najdete nemálo, ale rozhodně neurazí a na CD verzi se vyjímá hezky. Oproti Chances ale její nepřítomnost na vinylu rozhodně oplakávat nebudete.

publikoval RUDEBOY
Shadowbox DJ a moderátor našeho pořadu na Radiu 1