text: HACKENALIEN
Nejdřív bylo hurá. Klute tu nebyl skoro dva roky (nemluvě o sporném zápočtu jeho posledního vystoupení v roxy, které opravdu nesnese jiný přívlastek než infamous) a Survival-a bychom se vzhledem k jeho finanční návratnosti nedočkali asi nikdy. Další Take Control, další slibná jména, další nadšení, další očekávání. Postupně jsem myslel, že jsou to jen náhodné zářezy, abych finálně pochopil, že jsem obřezán jak židovské prase na zabijačce. Tak než nám prase vykrvácí úplně, tak ještě zkusíme aspoň nastínit čtenáři trošku té anatomie porážky. Zářez první, který pustil žilou atmosféře a pomyslné peněžence organisátorstva, byla vědomá konfrontace ze strany drumstation crew, respektive Black Sun Empire v Crossu. Udělejte akci v pátek večer v Crossu a museli byste na tom být hodně špatně se základní matematikou, abyste hodně prodělali. Abych nebyl obviněn ze spekulací o vztazích, do kterých přece nemohu vidět, omezím se na konstatování, že jde o pěkný pojeb na posluchače, kteří by rádi byli účastni akcím oběma. Na obou akcích by pomohli vytvořit lepší atmosféru a zbytek si domyslete sami – nejsme ve školce (ačkoliv takto dementní ojeby v rámci kolektivu by jeden čekal právě na primárních úrovních školního vzdělávání).
Zářez druhý, který pustil žilou lidem, kteří sledovali videoprojekci. Jakkoliv jsem se třeba párkrát usmál a z pod kápě zahlédl vtipný obrázek, bylo mi jasné, že jde o dílo náhody a minulé nepozornosti. Videoprojekce byla totiž poskládána z úplně stejného materiálu jako minulá (nebo před(před)minulá?) Take Control. Výpovědní hodnotu má to, že tentokrát to bylo do očí příliš. To, že to není zas tak extrémní vada na kráse jste si doufám domysleli sami – nejsme přeci ve školce. Zářez třetí, který pustil žilou mně. Že nebude HackENfanT jsem věděl dopředu, ale že mi podrží nad hladinou zmaru jen parasociolog a diplomovaný specialista Krtek a naše předrahá známá Markétka, jsem asi nečekal. Za vnitřnostní sidekick děkuji rovněž Mirkovi a Vinčovi. Pokud nepočítám dvě spřízněné duše, které se za mnou stavili z podia, odkud zbytek známých neslezl. Ale tak vyčítejte jim to, jsou teď přeci domnělou součástí své referenční skupiny. Na tom se dají vnitřnosti balzamovat poměrně dlouho. V tomto ohledu doporučuji Lipton Green Ice Tea a cigarety, neboť nikdy nezklamou.
Výhřez první, který byl nečekaným vrcholem večera. Vnitřnosti, jež vykroužil svou břitvou Survival, nás postupně oslnily. Krásné orgány, které tvarem a formou velmi připomínaly díla z okolí roku 1998, pulsovaly čerstvou krví. Záměrně jsme se nesnažili připravit a tak jsme nepoznali ani jeden jménem. Což mělo za následek čistou radost z nových tvarů. Survival byl sympaťák (ano, to je velmi důležité) a spustil na nás basovou jízdu, kterou jsme s radostí reflektovali tance a výkřiky. Bylo vidět, že i publikum mu postupně přichází na chuť více a více. Přítomností na parketě, pohybem, výkřiky, aplausem. Hrál z CD a občas, nutno podotknout, pustil nějakou věc, kterou by někdo označil „jo, tak to je deepový“. My ji hodnotili jako „jo, hm, tak to je nudně plíživej vokál“, prostě track, kde se máte rozplývat nad tajemnou produkční dokonalostí a hrozně atmosférickejma zvukama tolik, až ten navyják nesežerete. Teda my ho nesežrali. Jinak ale nádhera. Dlouhé valivé plochy, žádné miliony samplů, vrtulí, nájezdů, teasů, melodií. Prostá hutná atmosféra sápajícího se temna a hloubky; asi i stísněnosti. Něco o čem dřív drum’n’bass byl. Ale nebudeme vzlykat nad mateřským mlékem – nejsme přece ve školce.
Zářez čtvrtý, který jsem rozhodně nečekal a snad sem nebyl sám komu dost vadil. Klute totiž skoro vůbec nemixoval. Nejdřív jsem si myslel, že to je tím, že se jal po Survivalovi hrát z CDček, ale i když posléze vytáhl na chvilku nějaké desky, tak to nebylo znát. Nevím proč tomu tak bylo, ale mixoval asi jako John B. Ten má narozdíl od něj aspoň nějaké mash-upy, u Klute-a jsme museli tedy na každou novou desku čekat tři až pět minut.
Ne, žádné teasy. Což by teoreticky nemuselo vadit, kdyby hrál nějaké neuvěřitelné nové věci, které by byly tak vrstevnaté, že by se jeden měl stále nad čím podivovat. Tušíte správně, takové věci nehrál. Jediné štěstí bylo, že jsem se nepřiopil (nebo něco jiného), poněvadž pak bych se asi unudil k smrti ještě dřív. Tento fakt mám tedy Klute-ovi velmi za zlý, jelikož vím, a je to prokazatelné, že Klute mixovat umí.
Výhřez druhý, který se vyvíjel úplně jinak, než by si kdo myslel. Hezká byla rovněž okolnost, že na začátek Klute-ova setu na podium nalezlo x VIP lidí a dělali hezkou kulisu prvním deskám svými úsměvy a pohyby. Klute po poslední Survival-ově desce načal svůj set příjemnou snaživě-monumentální The Bane (Telemetrik) a pokračoval chvilku neslaně (jakýsi remix Inner City Life) chvilku slaně. Poprvé nadzvihnul vlastní prověřenou Learning Curve (Klute). Následovala poměrně stará Crash (Chris.Su a SKC). Tedy doposavaď spíše masitější vnitřnosti. Následuje pasáž náročnějších kousků. Amit – Calyx – Amit. Osobně tipuji na dva nové Amity a jednoho starého Calyxe. Posléze věc, kterou hrají snad všichni, tedy Disco Dodo (Lynx). Na ní padnul první rewind, ale už počínalo tušení, že někde je chyba. Tahle deska nemá moc smysl, když do ní nic nenateasujete. No a Klute ji s klidem nechal zahrát skoro celou bez ničeho. Fajn. Jak chceš. Stále se ještě držím naděje, že se bavím.
Pak přijde velká hitovka Our Leader (Klute), která je jedním z vrcholů jeho loňského alba. Procítěná promakaná profivěc. Po další desce, kde už si nepamatuju jestli to byl Calyx a Teebee nebo BSE, přišlo něco, co asi nikdo nečekal. Dlužno dodat, že o to asi ani nikdo moc nestál. Good Girl od Dillinjy. Fajn. Jak chceš. Odešli jsme na cígo bokem. První odrušení z tanečního stavu. Paradoxně mě hned poslal zpět jedinou pasáží desek, kde se dá hovořit o mixu.
Nebetyčně skvělá Cant Punish Me 2007 (Dom & Roland) a do ní (vidíte to „do ní“, tzn. mix!!) nová virusárna Kung-Foo (Optical). Teda myslím, případně v komentářích objasním, neboť ten track je výtečný a z paměti mi nezmizí. Poměrně rychle ji utnul Satellites type 2 (Commix) a následovala nová netypická Bullet In The Head (D.Kay & BSE). Tím více-méně končí popsatelná pasáž a přeléváme se do druhé půle, kde už se o poznání méně tancuje a bohužel i dost nudí.
Ještě předtím však přichází psychopatická pasáž, kde se asi ve dvou deskách Klute zvrhne a skrz rovnou věc přejdeme de-facto do tekku. Osvěžilo, podrtilo. Bohužel to dost utnul Thugged Out Bitch (Dillinja; bohužel ne výtečný remix Freshe & Andyho C). No tím mě tedy poměrně dost dojebal. Celá nasledující půlhodinová pasáž se nese v duchu nemastných neslaných divnodesek, kterými nevím, co chtěl jako říct.
Rozhodně nás rozhodil z tance a to je fakt špatný výpovědní znamení. Pomůžu si oblíbenou berlí: parket z těch desek taky nijak nejásal. Zde zároveň vrcholil odporný jev divně napříč nesmyslně davem-korzujících lidí. Tací lidé vás nejvíce otravují a z tanečního nadšení bezpečně vyprovodí. Tak to přeskočíme a zapomeneme na to (ale příště ať se to neopakuje!).
Vrátíme se v bodě posledních pěti desek. Hezká, ale poměrně vyčpělá Scream To The Stars (Concord Dawn & Chris.Su) po ní VIP verze Red Velvet (Black Sun Empire & State of Mind), pak ta co si nemůžu vzpomenout, ale taky nix extra á la BSE. Následovalo super překvapení, které naprosto nezapadalo do konceptu, ale tak z principu mi udělalo radost, páč ta deska je výtečně jednoduchá, hrozně efektivní a moc se nehraje. Galaxy (D.Kay), po níž následovala deska, kterou mají lidé rádi Hell Hath No Fury (Klute).
Tu naštestí poměrně rychle sesypal a po ne-zrovna-aklamačním potlesku spustil Neo 2007. Massive. V tomto bodě bylo třeba vzchopit uvadlé publikum a nenechat ho odejít. Toho se zkušená mistress Im.Cyber chopila výtečně a skočila za pultík na jednu desku, ačkoli měla hrát, až jako poslední. V půlce utnula Neo a nahodila největší bombu přelomu roku Levitation (Lifted allstars). WE GET LIFTED!!!
Pak už to rozjel Gabbana, ale musel by se stát zázrak, aby mě přinutil věnovat mu pozornost. Je mi líto, nemůže za to on, ale fakt, že pokud věnujete maximální pozornost hlavním hvězdám, abyste o nich mohli pořádně referovat, tak vás to trošku vyčerpá. Stejně tak Clive, který hrál před Survivalem mi utanul v paměti jen tím, že zahrál Hell Hath No Fury. Místo abych nadšeně byl zavalen do vyvrhávajících se vnitřností, sledoval jsem podezřelé zářezy, které byly vinny na finálním skóre. Různé menší faktory obřezaly možnost prožitku a hlavně Klute-ovo ne/mixování zapříčinilo rozpačitý dojem z jeho setu, který měl být vrcholem. Celkově byla jedenáctá Take.Control o kousek slabší (ostatně po tříhodinové jizdě Calyxe s Teebeem nešlo jinak), nicméně může za to moje přehnané očekávání od Klute-a, od kterého jsem pravda čekal standardní výkon. Takto to z mého pohledu zachránil Survival. Tuto Take.Control řadím na roveň té se Silent Witnessem a moc se těším na další, kde bude Audio.