Report z Lifted Sessions od Stollsona

Únorová smršť dnb akcí se jistě podepsala na finančním stavu spousty posluchačů, nicméně já jako nastávající otec jsem povinen šetřit a tudíž jsem si musel vybrat z toho nepřeberného množství jen jednu jedinou – po sáhodlouhém rozhodování padla volba na Lifted v olomoucké Envelopě (Commix RIP), v klubu, jež jsem dosud neměl tu čest navštívit.


1. 3. 2008, publikoval stollson

text: STOLLSON
foto: ZULU.CZ

Po příjezdu do Olomouce jsme absolvovali povinnou návštěvu arcidiecézního muzea, které prošlo mimořádně zdařilou rekonstrukcí od ateliéru HŠH. V muzeu jsme strávili více než hodinu studováním konstrukce, detailů, osvětlení a prostorového působení, což trošku děsilo personál, který nás sledoval se stejným zaujetím jako my pomalu plynoucí prostor. Ukojeni dokonalým zážitkem jsme vyrazili prozkoumat ulice města a jejich kompatibilitu s provozováním diskoházecích aktivit známých jako frisbee. Po nalezení vhodného prostoru jsme věnovali podstatnou část naší tělesné energie hrátkám s plastovým nesmyslem, což nás v další části příběhu více než mrzelo.
 
Po velmi chutné večeři v místní hospůdce jsme se vydali na strastiplnou cestu ke klubu. Netušíc, kde se klub nachází, jsme se vydali přibližným směrem a spoléhajíc na své zálesácké orientační schopnosti jsme věřili, že vše půjde tak jak má. Bohužel v betonové džungli stopa rychle chladne, takže nám nezbylo než vyhledat pár domorodců, kteří nás příslušně nasměrovali.

Nakonec jsme přeci jen starou průmyslovou halu s vpravdě monumentálním vstupním prostorem (bouda z prken), která vibrovala pod nánosy zvukových vln, našli a s překvapeným výrazem v očích a chutí říct něco jako „Dude, that’s underground“ vstoupili do útrob tohoto monstra. Pečlivě prověřeni trojicí lebkounů jsme se vydali přímo ke zdroji zvukového signálu, který naše přijímače identifikovaly jako Welcome to Shanktown (Vicious Circle). Stylové přivítání jen co je pravda. Po příchodu na taneční parket (za pultem Pickfick) jsme byli naprosto ohromeni kvalitou a hlasitostí zvuku – jak pravil klasik: „Fero, to třepe teplákama“ – a taky že jo! Boží! Po zběžném seznámení s dokonalou zvukovou stránkou zbývalo prozkoumat klub jako takový. Otevřený prostor plný teras s diagonálně umístěným tanečním parketem skýtal možnost volně měnit polohy a vnímat akci z různých perspektiv. Možnost sledovat práci DJe z prostoru za pultem je k nezaplacení. Našlápnutý zvuk námi škubal už od začátku a Pickfick a po něm Nexu nás zásobovali po dvě hodiny nekompromisně tvrdou selekcí občas zabrušující do vod techdnb lahůdek z pokladnice labelu Offkey, které si sice doma neposlechnu, ale na tomto skvělém zvuku dostávají zcela jiný rozměr a některé minimalistické linky, prokládané klasikami jako Block Control (Noisia) opravdu rvou střeva. Support chlapíků ze Cyberfire splnil moje očekávání a i přes nijak výjimečnou mixáž si kluci zaslouží uznání za opravdu vytříbenou a nenudící selekci.

Klub se pomalu začal plnit a shledali jsme, že návštěvou nepohrdla ani místní děvčata, která měla zřejmě namířeno na R’n’B sbalit nějaký ty cool týpky a překvapeně pohupovala svými třpytkami ověšenými prdelkami do rytmů, které spíše něž partu marnotratných raperů v Rolls-Royce evokují projíždějící lokomotivu (Proket). Opravdu zábavný pohled. Po tomhle nárazu děvčata na chvíli opustila scénu, aby se posilněna několika dávkami utěšující tekutiny vrátila a ve stavu beztíže křepčila za zvuků Infusion (Noisia), už z rukou Yadela. (Infusion je opravdu neuvěřitelná pecka, stejně jako ostatní kolaborace z nového LP Noisie, které osobně považuju za opravdový posun v noisiím soundu.)

Yadel trošku ubral z krkolomného tempa jeho předchůdců a naservíroval nám lahůdky ve stylu Concussion (Noisia), nějaké Kemaloviny a techstepové věci, které na parket přitáhly spoustu tanečníků. Když nahodil Cannonball (Noisia), ruce všech přítomných šly okamžitě nahoru. Po zábavném intru („I want all of you to stop what you’re doin’ and listen!”) a s nástupem sklošoupajícího beatu, který bych mohl poslouchat hodiny a hodiny pořád dokola, začaly první opravdové taneční orgie. JO! Takhle to má být – beat tak čistý a voňavý, že králík azurit s palmexmanem se nestačí divit. Dělovou kouli potom Yadel rozpustil v technoidním bahně, které gradovalo do neuvěřitelné basy, jež byla posléze rozseknuta nabroušenou břitvou pravděpodobně ze Sporovy starší produkce. Šílenství. Z neurofunkové džungle najednou vystrčil svůj plochý zobák Disco Dodo (Lynx), který si s námi chvilku zalaškoval, ale pak zmizel zas Back to the Jungle (State of Mind).

Příchod hlavních hvězd byl na spadnutí a hala se začala trošku plnit – nevím, jak je to s počty lidí například na B4B, ale Fléda je vždy nacpaná k prasknutí. Na Lifted party se sjelo zhruba 500 lidí a Envelopa působila poloprázdně. Organizátoři přišli trošku zkrátka, protože počítali s návštěvou trošku vyšší, ale nám posluchačům to proti srsti rozhodně nebylo. Tanečníci zaplnili parket, ale v klubu se dalo svobodně pohybovat a člověk se nemusel donekonečna prodírat davy dětí v předsálí jako na Flédě, kam se poslední dobou chodí za dvě stovky zazevlovat na sedačkách a prezentovat svoje nový hadry. Flus! Plesk! Do Olomouce se naproti tomu sjela spousta skutečných posluchačů, kteří vytvořili parádní, skoro by se dalo říci „rodinnou atmosféru“ – pár sjetých oplodňovačů beden se našlo, ale ti vám party zpravidla nepokazí, pokud udržujete určitý ochranný perimetr. Ještě před příchodem tří pekelných velvyslanců jsme se posilnili naší oblíbenou energiiobsahující avšak hubuzalepující coca-colou a připraveni na sonický orgasmus jsme se vydali hledat ideální místo pro tanec. Poskakujíc v ohnisku zvukového působení v zadní třetině parketu jsme přivítali prvního mozkorváče – Chris Renegade zmáčkl play na svém CDJ a skutečná party mohla začít.

Chris se s námi nijak nepáral a tušíc, že jsme již více než dost rozehřátí, začal vytahovat jednu pecku za druhou. Parádní atmosféra vytvořená českým supportem se v mžiku změnila na totální peklo. V jednom z lifted podcastů Spor pronesl památnou, celou lifted produkci vystihující větu:

„Drum and bass is supposed to be fun“ – ovšem na rozdíl od některých producentů, kteří tvoří zábavné, avšak zoufale bezduché, lehce oposlouchatelné slátaniny, je cesta k zábavě v podání lifted crew dlážděna geniální propracovaností všech tracků, které se tváří jednodušše, ale jejich spojení minimalismu a monumentality, podpořené bezkonkurenční zvukovou stránkou, vytváří zcela novou kvalitu a naznačují určitou cestu, kterou by se drum and bass mohl v budoucnu ubírat.

Z úvodní evolácké drťe vypadlo Ewunovo veledílo Phone Tap, následované nasraným Odd Numer, z nasraného alba Era of Diversion od nasraných Evol Intent. Renegade mixoval s absolutní přesností a citem, takže i tyhle drtící stroje pracovaly s nezvyklou čistotou a byla radost nechat si je pumpovat do svíjejícího se těla. Welcome to Shanktown (Vicious Circle), nádherně propojený s nějakou kovovou šíleností, z nás málem sedřel kůži. Trojice pekelníků zatím poskakovala po stagi jako by se nechumelilo a Chris vybíral ze svého bagu oblepeného nálepkami Offkey stále masitější mordy. Hightempo sérii přeťal Sporův remix Stompbox (BOOH!), jehož kostiobracející intro na tomto zvuku fungovalo opravdu náramně. Do Stompboxu našrouboval Meditation (Noisia) – „Everybody move !!!“ – orgas.

Pak přišlo něco co jsem nečekal – Signal (Fresh) – některé tracky prostě nestárnou a řev publika to dokázal. Po chvíli přiložil do kotle novou verzi Neo (Hive & Keaton), jejíž asynchronní basodrť jsem dosud nepobral. Obligátní Block Control VIP (Noisia) zněla v podání Chrise jaksi zábavněji, stejně jako letitá pecka Vault (Pendulum), která byla jedním z mých osobních vrcholů večera. Celou svou show zakončil Odpadlík rewindem na Dirge (Spor & Ewun), jednom z klenotů z Lifted pokladnice.

Odpolední pokouřeníčko, frisbee a strastiplné hledání klubu se na nás podepsalo více než jsme čekali – dostavila se odporná únava, která nás brzdila jak v tanci, tak ve vnímání hudby. Never more! Naštěstí za pult přiskočil Spor, který nás nenechal ani na chvíli vydechnout – jeho přesné rychlé mixy spolu s geniální konstrukcí celého setu, naplněného až po okraj lahůdkami z jeho vlastní produkce, se postaraly o bezkonkurenční vrchol večera. Jeho vystoupení se pro mě stalo jakýmsi protipólem toho, co předvedl Andy C na Hradhouse – teasy, doubledropy, vynucené rewindy – to vše v černočerném provedení. Božské. Nastal taneční rej kterého jsem se stal dobrovolně-bezmocnou obětí. Do Cannonball (Noisia) namíchal nějakou pro mě neznámou kybernetickou řež, která „kanón-efekt“ ještě znásobila.

Atmosferický Molehill (Spor) vyústil přes nějaké teasy do Will Shatner (The Upbeats), jednu z podle mě málo doceněných skladeb z Upbeaťáckého alba. Spor své notoricky známé hity jako We Dominate (Spor & Ewun) prokládal perfektně sedícími teasy, které ještě umocňovaly jejich působení a nutily nás  i přes stále se prohlubující únavu do rytmu kmitat vším, čím se dalo. Naštěstí zmírnil tempo aspoň na pár vteřin pomocí intra z Phone Tap (Ewun), které ale bylo nemilosrdně převálcované něčím úplně jiným a Spor se jen ušklíbl při pohledu na roztančený dav. Knock You Down VIP nádherně prolnul s nějakou Virusárnou a celé to vyústilo v úžasný moment, kdy přihodil 1Up (Spor). Dav reagoval naprosto skvěle a tak nám po chvíli jako odměnu nabídl Stompbox  (Quemists – Spor remix) – mlask! Celá tato série vygradovala do zvláštního finále v podobě Warrior (Calyx & Teebee) v nějakém novém remixu (!) či co… každopádně paráda! (Škoda, že seriál Prison Break, z kterého je převzata úvodní hláška, už poslední dobou tak parádní není.)

Celý večer jsme na to čekali, tušíc, že to přijde a přišlo to právě v čas – božská Levitate (Spor & Ewun & Evol Intent) – We get lifted, lifted, lifted, lifted !!! Boží !!! Jeden z nejlepších a nejpropracova­nějších tracků, co jsem kdy slyšel. Samozřejmě do ní nasmažil nějaký tease a celé se to rozplynulo v Dying of the Light (Spor & Phace), pak nějaké další sporoviny, pak Toxic Shock (Pendulum – Spor remix), Block Control (Noisia) (ZASE!:)) a finální masomlýnek, v kterém pomlel 8bit Bitch (Evol Intent – Spor remix), do ní Dreadnought (Spor), tatínkův nářek „I grew up a fuckin Screw up!“ (Ewun) a konflikťácký klenot, jeden z nejlepších tracků všech dob Messiah ve Sporově překrucujícím remixu. UF! Spor totálně zaválel a troufnu si říct, že jeho výkon předčil veškerá očekávání. Že zahraje všechny své mordy, to bylo jasné, ale že do každé z nich našroubuje minimálně jeden tease a celý set bude až na dva-tři rewindy maximálně kompaktní, to bylo teda příjemné překvápko.

Když Spora vystřídal Apex, těšil jsem se, že si mé zruinované tělo na chvilku odpočne u lehčích Apexových tracků jako Easy Rider a podobně – a ejhle! – Apex naopak ještě přitvrdil a uzemnil nás evoláckou – barákopadající selekcí, kterou jsem já osobně už nepobíral a zaujal jsem pozici za stagí. Spor s Chrisem, obletováni fanoušky, podepisovaly cáry papíru a byli neustále bombardováni požadavky na zvěčnění se se suvenýrochtivými fanoušky. Nutno podotknout, že jsou oba velcí sympaťáci a rozdávali úsměvy na všechny strany. Těžko říct jestli to bylo tím, kolik toho vypili, ale každopádně přispěli k parádní až rodinné atmosféře večera.  Z toho, co Apex zahrál si pamatuju (při Sporově vystoupení jsem si rozšlápl tužku, kterou jsem si zapisoval tracky :) jen Dual Processed (Calyx & Teebee) a Dirge, která se stala se třemi zářezy po boku Block Control nejfrekventovanější skladbou večera.

Noční můru (doslova) v podobě krkolomné cesty zpět do Brna zde nebudu radši publikovat, protože už její popis by v leckom mohl vyvolat sebevražedné myšlenky … :) Nezbývá než dodat, že Cyberfire Lifted Music Party se stala jedním z mých nejlepších drum and bassových zážitků v životě a to především díky bezkonkurenčnímu zvuku, skvělým lidem (ať za pultem nebo na parketě) a úžasnému prostoru klubu Envelopa. Nashle na Noisii.