Interview // Jay Rome: Nemám rád škatulkování

Rodák z Frankfurtu nad Mohanem, v současnosti žijící ve Vídni, DJ, producent a především majitel labelu Blu Saphir. Jay Rome se v rozhovoru k párty DrumiX přiznává, že Prahu sice miluje, ale moc jejích krás nepoznal a že nemá rád rozřazování d'n'b do škatulek. Více čtěte pod nadpisem.


4. 3. 2008, publikoval RUDEBOY

Ahoj Jayi, co zrovna teď děláš? Chystáš placky na výlet do Prahy?
Jasně! Zrovna si chystám nejnovější dubz, které jsem získal v posledních dnech jen kvůli Praze!

Těšíš se? Co sis pro nás připravil speciálního?
Jestli se těším? Že váháš! Miluju Prahu!
Mám připravený speciální set, ne pouze jeden styl d'n'b, chtěl bych začít deep, pak liquid, něco jump-upu a nakonec přidám taky něco tvrdšího. Když nad tím tak uvažuju, každý si v tom najde svoje.

V České republice sis zahrál už v loňském roce s Redeyesem a nebylo to poprvé. Užil sis to?
Jak už jsem řekl, miluju Prahu a vůbec celou atmosféru východoevropských zemí. Lidi ví, jak se bavit, reagují spontánně, tak to má být, tak to mám rád. Jsem jako zrcadlo, když se lidi baví, bavím se i já.

Poznal jsi někdy blíže krásy Prahy? Třeba Staré město… Co vlastně víš o Praze nebo České republice? Krom toho, že máme nejlepší pivo a nejhezčí holky? :)
Haha… no… vlastně znám jenom kluby, což je dost ostuda. Jednou jsme šli pěšky přes centrum, ale nějak se nedostalo na návštěvu památek. Jediné, co můžu s určitostí říct, že je to krásné město s hlubokou historií a skvělou architekturou. To můžu říct i z toho mála, co o Praze vím.

Loni ses přestěhoval do Vídně, co tě k tomu vedlo? Jak je to tam se scénou? Je jiná, lepší? Kam má člověk zajít, když se chce ve Vídni bavit?
Pocházím z Frankfurtu nad Mohanem, což je spíš takové house a techno centrum. D'n'b bohužel stojí na pokraji zájmu, což pro nás, d'n'b promotéry, znamená jediné – problém udělat pořádnou párty. Takže, ano, Vídeň je v tomhle úplně jiná. Je tu silné zázemí, každý týden tak pět mejdanů, když nad tím tak přemýšlím, nikde jsem neviděl tak velkou d'n'b komunitu, jako právě tady ve Vídni; snad jen v Estonsku nebo samozřejmě v Anglii.
Nejlepší klub je rozhodně Flex, kde máme snad jeden z nejlepších soundsystémů v Evropě. Máme tu mejdany jako čtvrteční Beat It, který dělá Raw.Full a D.Kay a chodí na něj 400–600 lidí, pak třeba sobotní Future Beatz (Matt, Raw.Full a Meph) s návštěvností tak 800 lidí a pak samozřejmě množství menších mejdanů. Pro větší párty je tu Arena s kapacitou 2 000 partypeople.
Pro mě je ale bez debat nejlepší noc All Soulded Out (Matt & Aziz) v klubu Roxy (kde často vystupuje i MC Shnek, pozn. red.)

Jak to vypadá s tvým labelem Blu Saphir? Venku je 7. release, co nás čeká dál?
Ze sedmičky, která mimochodem vyšla minulý týden, jsem úplně nadšený. The Ego, Bungle, DJ Roots a Ill Esha odvedli skvělou práci. Příští release vyjde do dvou měsíců a bude to deep liquidní věc od francouzů Peya a CloudNine, flip pak přinese Random Movement remix té samé věci, který se dočkal supportu i od Markyho.

Minulý rok jsi začal vydávat i digitálně, pod značkou Digital Blus. Je to proto, že si myslíš, že vinylu možná brzo odzvoní nebo jen pro to, žes’ chtěl vydávat víc materiálu, protože si to producenti zaslouží?
Jednoduše musím jít s dobou, je to trh budoucnosti a fakt je, že je tolik kvalitních tracků, které nikdo nevydá jenom proto, že jméno producenta není dost známé a vydat vinyl by bylo hodně riskantní. Takže, co vlastně teď dělám je, že dávám šanci skvělým novým objevům, a když se prosadí, můžu jim vydat vinyl. Pokud samozřejmě přijdou s něčím extra. :)
Můžu více experimentovat v tom, koho podepíšu – více stylů, více různých tracků a nemusím se tolik bát, že by to byl finanční propadák.
Pro mě je Digital Blus ideální platforma pro představení nových jmen, které pak později případně upíšu i pro mateřský label, Blu Saphir.

Chystáš také vydat nějakou vlastní produkci na Blu Saphiru? Máš teď nějaké novinky? Vím, žes vydal digitální EP s Mad Vibes, je tu ještě něco dalšího? Jak to vůbec jde ve studiu? :)
V tuhle chvíli nemám nic, co by se hodilo na můj label, takže nic neplánuju. Udělal jsem ale pár nových věcí s Mad Vibes a Bassface Saschou, které vyjdou na Sidechain Audio číslo 10 a pak ještě jednu právě s Bassface Saschou, která zatím není upsaná a je podle mě snad nejlepší, co jsme udělali. Snad i proto hledáme nějaký anglický label, který by ji vydal.
V současné době žiju ve Vídni a studio Mad Vibes je ve Frankfurtu, takže to není úplně jednoduché, ale právě tady ve Vídni jsem začal dělat nějaké spolupráce s FoxRox a Geetoxem. Zatím je však všechno teprve ve vývoji.

Jakou techniku k produkci využíváš?
Mám sequencery Cubase a Logic Express, které používám čistě k uchování mých myšlenek a nápadů. Ty pak vezmu a jdu do studia FoxRoxe Geetoxe nebo Mad Vibes.

Pojdmě na chvíli k DJingu – hraješ hlavně z Final Scratche, že? I přes to s sebou vždy bereš nějaký ten vinyl. Co si vůbec myslíš o CD-DJích? Já osobně jsem CDčkům vůbec nepřišel na chuť. :)
Jasně, pořád prostě miluju vinyl a to je přesně ten důvod, proč každé dva týdny kupuju nějaké placky. Na druhou stranu dostanu přes AIM tolik tracků, že by bylo zcela nemožné z nich dělat dubplaty (je to sakra drahá sranda), takže jsem si před více jak dvěma lety koupil Final Scratch 2.0. Na něm je skvělé, že máš pořád v ruce vinyl a to je pro mě hodně důležité. Dřív jsem mixoval z CD, ale to mě brzy přestalo bavit, z důvodu ztráty kontaktu s vinylem + se mi nelíbí, že věc, kterou hraju, nevidím. Navíc, CD se rychleji ničí nebo se často kradou, což se s mp3jkou stane těžko. :)

Který producent tě v poslední době zaujal? Nějaký objev pro rok 2008?
Je jich moc! Dave Owen a Sinistarr, ze Států DJ Clart, ze Singaporu / Londýna Fa de Aurujo, Cybass, M Jazzy & DJ Romulo z Brazílie. Všichni tihle jsou upsáni na Digital Blus, jsem si téměř jistý, že se letos prosadí. Jsou tu i další talentovaná jména, například ze Slovenska (Smote, Decem, L Plus), Concept & Shnek, Geetox a Tenchu z Vídně, Thought z Bulharska, Lenzman z Nizozemí, Blocks & Cabbie z Anglie, Soulgrifter z Německa a třeba Broken Eyes a Undersound. Každý z nich dělá jiný styl d'n'b, kvalita je ale společná pro všechny. Dávejte si na ně pozor! :)

Na Blu Saphiru vydáváš liquid funk, na mejdanech hraješ hodně párty věci a v Bag Fillers jsi jako jako ty své uvedl samé staré klasiky. Vracíš se rád v myšlenkách do starých časů? Jsi jeden z těch, kteří tvrdí, že už to nikdy nebude takové, jako tehdy v 90. letech?
Nemám rád tohle škatulkování. Hraju tohle, hraju tamto… pro mě je to všechno drum'n'bass. To se odráží v mých setech, kdy se snažím hrát všechny styly. A co se oldskul kolekce týče, je právě pár takových nadčasových klasik, které hraju a teasuju už od roku 1996, kdy jsem začal s DJingem. Jsou to pro mě takové suvenýry, které fungují na párty dodnes.

Pro DrumiX s sebou přivezeš set na CD z desek vydaných na Blu Saphiru. Na konci je ale jedna whitelabel věc od Brookes Brothers a mě nedá se nezeptat, zda stojíš za jejím vydáním… :)
Chtěl jsem představit svůj label a dát vše do kompaktního mixu, který lidé dostanou. Brookes Brothers jsem zařadil proto, že nevyšla na žádném labelu a krom toho ji mám fakt rád. Big up pro Brookes Brothers za to, že dělají tak geniální věci poslední dobou.

Ok, díky za rozhovor a těším se v pátek na viděnou! 

www.drumix.cz
www.myspace.com/jayrome1978
www.blusaphir.com

publikoval RUDEBOY
Shadowbox DJ a moderátor našeho pořadu na Radiu 1