text: PHILIP TBC
Není možné popisovat zde všechny jednotlivé efekty a funkce, jelikož je jich tolik, že bych na to neměl čas ani já ani vy. Proto si z nové generace Kaoss Padu vybereme jen to nejlepší a uděláme jakýsi výcuc. Jak jistě víte, firma Korg je, řekl bych, živoucí legendou mezi výrobci synthetyzátorů a všech možných hračiček pro produkování hudby včetně dj-ingu. Již jsme tu pár výrobků od téhle firmy měli a vždy to byla recenze více než kladná. S radostí musím říct, že stejně tomu bude i dnes, jelikož Korg prostě podle mě patří k absolutní špičce na poli elektronické hudby.
Základní princip efektoru Kaoss Pad je v dotykovém displeji a modulování dvou efektů či parametrů současně, jeden na ose X a jeden na ose Y. Jako příklad si uvedeme třeba efekt Pitch. And Delay. Na ose X modulujeme Pitch Shifter a na ose Y Delay. Pokud tedy jedeme prste šikmo modulujeme oba současně. Jako další příklad si můžeme uvést např. samotný efekt Delay. Na ose x modulujeme Delay time a na ose Y Delay depth, pokud tedy opět pojedeme šikmo, modulujeme současně čas „zpoždění“ i „hloubku“. Displej je rozdělen na 64 malých políček, které se nám pod prstem rozsvěcují a to má samozřejmě svůj význam. Pokud totiž použijeme funkci „hold“, tak efekt zamkneme v určité pozici (čtvereček nám zůstane svítit v té které pozici) a můžeme se věnovat něčemu jinému. Pokud chceme v efektu dále pokračovat, stlačíme prstem stejné místo a plynule táhneme dále a tak to můžeme opakovat až do nekonečna. Tím se totiž vyhneme jakémusi skákání v efektu. Vypnutí samozřejmě provedeme opětovný stiskem tlačítka „hold“. S tímto souvisí i další funkce „FX Release“ neboli jakýsi dozvuk efektu. Ten je zde v podobě faderu a podle toho kam ho nastavíme, bude efekt končit pomaleji či rychleji.
Intenzita FX Release může být nastavena a uložena zvlášť v každém programu. Hned nad tímhle faderem je funkce FX Depth, kterou si určujeme sílu efektu v poměru k původnímu signálu a hned nad je funkce Input volume, kterou posíláme signál do efektoru. Samozřejmě jen tolik, aby se nám zvuk nezačal zkreslovat, což poznáme jednak podle sluchu jednak podle kontrolky „Peak“. Co se týče nastavení BPM, které je nezbytné u většiny efektů, aby nám to pěkně sedělo do rytmu, tak to můžeme nastavit třemi způsoby. Buď ho můžeme nechat počítat automaticky nebo si ho můžeme naťukat pomoci tlačítka „Tap“ a nebo ho přímo napsat pomocí „knobu“. Přímo na dotykovým displejem je osm tlačítek, které mají hned několik funkcí. Všech osm tlačítek Program Memory umožní uchovat tyto informace: číslo programu, tlačítko Hold, On/OFF status(a souřadnice), pohyb po touchpadu a nastavení FX depth – v jednom tlačítko pro okamžitý přístup během vystoupení. No není to paráda? A na konec téhle kapitoly jen pro upřesnění, efektů je tu přesně 128 a mezi nimi i 10 druhů synthéze.
Samostatná kapitola je samplování pomocí KP3. Jsou zde 4 tlačítka pod které si můžeme nahrát jednotlivé samply a s těmi potom dále pracovat. Samotné samply se ukládají ve vysokém rozlišení 16-bit/48 kHz pomocí 24-bit konvertorů pro maximální věrnost. Samply je možné ukládat na Secure Digital (SD) kartu nebo přes USB přenést do počítače. A jelikož je zde vstup i pro mikrofon, nabízí se velice široká škála zvuků co samplovat. Samplovací systém je „inteligentní“ a tak neukládá délku samplu v sekundách, ale v dobách, což je k nezaplacení. Samplovat můžeme až 16 dob. Když je sampling dokončen, sample je možné okamžitě začít přehrávat synchronizovaně se zdrojem samplu. Při přehrávání můžete nastavit dobu spuštění samplu a jemně ji doladit k původnímu tempu. Funkce time-slicing rozdělí sample na části. Můžete použít tlačítka Program Memory k zapnutí nebo vypnutí těchto rozdělených částí v reálném čase, a vytvořit tak z původního samplu nové rytmické vzory. Sampling a efekty jsou zcela integrované do KP3, takže můžete samplovat přes efekty, a dokonce resamplovat celý výstup a vytvořit tak efektní, více-prvkové samply. Doby samplingu jsou nastaveny na základě tempa. KP3 může také vysílat a dostávat informace o tempu přes MIDI clock. Tato velká rozmanitost umožňuje KP3 zjistit informace a BPM z gramofonu, a obratem poskytnout MIDI clock jiným přístrojům v řadě, a držet tak chod všech v souladu.
Součástí balení je i software pro vytváření knihoven
a editaci samplů. Sdílení dat s počítačem probíhá přes jediný USB
port a je velice efektivní a jednoduché. Co říci závěrem? Podle mě se
jedná o vysoce profesionální přístroj a práce s ním byla víceméně
intuitivní. Pouze u některých věcí musel člověk nahlížet do manuálu,
aby zjistil jak dál. Každopádně výborný přístroj jak do studia, tak na
živé hraní.