text: HACKENALIEN
fotografie z říjnové Bushe bohužel nebyly pořízeny – v reportu
jsou použity ilustrační fotografie z Bushe z roku 2005 od Gonzy
a Lincolna,
kde Gridlok vystoupil.
Takže hip-hopově metalové intro první desky přesně splňuje požadavky monumentálního nástupu hlavní hvězdy do vědomí obyvatel parketu. Ale to jsme to trošku přeskočili. A co že jsme to jako přeskočili? No přeci český DJský support! Ach tak.. 2K hrál sice pro prázdný parket, o to sympatičtěji a výrazně tvrději, než jsem očekával. No tos’ nám toho řekl. Cyberka hrála svou nevytknutelnou deepovou vizi, prokládanou tím lepším z tvrdého dnb. Drží si linii a její kontinuálně vybudované sety jsou solidní vizitkou první dámy českého dnb DJingu. Pěkná novinařina tahle věta teda. Vždy mi udělá radost nějakou libůstkou, tentokráte to byla nezaměnitelná Funktion (svého času obrovský hit Ed Rushe & Opticala), jíž ukončila svůj set. Yummy.
Další přišel za pult Rido, který je v současnosti asi nejžhavější česká naděje v dnb produkci, minimálně co se úspěchu v umísťování svých tracků na vinyly týče. To plodí hmatatelné ovoce pro nás všechny, kteří přijdeme zposlechnout jeho hraní, v podobě dubplatů, jež mu zahraniční producenti posílají a on tak jimi může osvěžit své hraní. Rido hrál z cedeček asi hodinu, během které se postupně zahříval a mixoval lépe. Za vypíchnutí stojí jeho remix Support Lesbiens, kteří Sweet Little Something (Rido remix) dokonce dali jako bonus na své nové album. Poklona. Povedla se mu Facade VIP s More Like U (VIP 2), Stompbox remixem se nic zkazit nedá a osobně mi největší radost udělal čarokrásným ohňostrojem Girl Gone od The Upbeats; samozřejmě nemohl vynechat svůj remix Brooklynovy With All My Heart. No stejně vždycky jen přežíváme čekání na hlavní hvězdu.
Parket nebyl nijak extrémně zaplněný (ale nebojte, hubená smažka vpravo vepředu nechyběla) a těžko by se to při současné cenové politice klubu Roxy, kde se párty odehrávala, dalo očekávat. Nulové promo (plakáty v ulicích už asi nejsou in – a přitom mají poslední dobou tak skvělý design) a nevstřícné vstupné jsou aktuálně preferovanou marketingovou strategií klubu Roxy, jejíž další složkou je opětovné zdražení pití a nealka na barech. Zřejmě snaha alespoň cenami působit jako „high class“. Nikdo soudný po mně nemůže chtít, abych snad hodnotil vnitřní prostředí klubu jako cenám nabízených služeb úměrné. Ztráta kontaktu s realitou je čím dál hmatatelnější.
Bezmocný lapot po čemkoliv, co mělo úspěch a snaha
přivézt to, co nejdříve znovu (nejviditelněji v současnosti High Contrast
), nejsou výrazem nadšené tužby plnit přání zákazníka, nýbrž
důsledkem neschopnosti vybudovat si konstantní publikum. Výsledná orientace
na jednorázové návštěvy cizinců tak těžko povzbudí české publikum
k většímu nadšení a vyšší návštěvnosti. Tedy pokud nejste z těch,
kdo chodí do klubu namísto hudby za rozšířenými zornicemi. Obzvláště
blyštivosti-chtivá děvčata se neustále reinkarnují. Roxy je v bodu zlomu,
buďto se to zlepší stejně jako od konce prázdnin zvuk a dramaturgie (mám
na mysli kvalitu dovážených jmen) nebo se to zhorší jako ceny a
prostředí. Asi není těžké si domyslet, co by bylo pro českou dnb scénu
lepší.
Hurá do náruče Gridlokovy produkce toho večera. Věřil jsem mu natolik, až
mi to přišlo divné. Lety vyšlechtěný instinkt zřejmě, neboť tenhle
čepicatý-vlasatý pořízek z USA prostě nezklamal a valil to. Co víc si od
DJe přát, než aby to do/na vás valil tak, že nedokážete si ani odskočit.
Hned do úvodního metalově-drumnbassového náseru střílel svůj někdejší
megahit Heatwave (version 1.5) a do ní zhurta Skanka VIP – prásk tam
reload. Myslel jsem, že bude hrát z CD, o co větší byla má radost, když
mával na nás z podia vinyly. Jo jo, je to sympaťák.
Promotér sice asi z návštěvnosti radost neměl, ale z tanečníkova pohledu to byla radost. Prostor na tanec provází lepší prožitek hudby a ten se vrací z parketu zpět na podium v podobě atmosféry. Obě strany se povzbuzovaly navzájem. Gridlok sázel přesné rychlé mixy aktuálních prasáren se starými fláky (mmm, ty Virusy…), prostě DJ nejen skillz, ale i selekcí. Desky nádherně hrotil do dlouhých mixů a luxusních dropů a dle potřeby nechával vyniknout jednotlivé desky s jejich atmosférou či brutalitu doubledropů, jež vymýšlel. Rychle hrocené pasáže dokázal vyvážit dvěma třemi procítěnými pasážemi s basovou hypnotičností téměř dubstepového odéru. Publikum posílalo výkřiky, skřeky, řevy, ale hlavně i ruce a potlesky směrem zpátky. Zkrátka možná nás nebylo tolik, ale nenechali jsme si to zkazit.
O to se bohužel pokusila nějaká blbá štětka, co
Gridlokovi tak ve dvou třetinách vlezla za zábrany a chvíli se na něj
lepila, pak mu tam další minuty překážela ve hraní. No, přiznejme si, to
není náhoda, že se zrovna toto stalo v Roxy. Kdo se měl starat, seděl
v backstagi nebo nevim kde, ale rozhodně nebyl tam, kde měl, aby splnil
potřeby hlavní osoby večera a bránil kokotům, kteří to možná myslí
dobře, v narušování koncentrace DJe a pro mě jako diváka/tanečníka to
také není nic příjemného vidět, jak další chodící potrat..škoda slov.
To už si raděj’ budu povídat o tom vyzáblém přízraku, který se
zjevuje snad na každé party v Roxy a tančí stále ty stejné kreace
nezávisle na tom, co se line z reproduktorů.
Gridlok to sypal od první chvíle. Neustále se něco dělo, měnilo a posouvalo. Řval jsem nadšením ze zahraných Virusů a chrochtavě cenil jeho nebojácnost hrát věci Dom & Rolanda. Jel si svůj tvrdý nekompromisní americký styl a přitom reflektoval celou svojí producentskou dráhu, respektive representoval všechny stáje do nichž patří nezapomínajíc přitom ani na své hudební přátele a jejich tvorbu. Musím přiznat, že Gridlok mě svým setem vyždímal jako citron. Avšak bylo to vyčerpání jako po plnohodnotném styku – šťastně blažené vyčerpání. Byl to výjimečný zážitek, neboť jsem se cítil opravdu vtažen do hudby a vím, že to nebyla náhoda. Ten chlapík to umí a pokud budete mít možnost ho vidět, jděte do toho – nebudete zklamáni. Občas se bavil na úkor „hrozičů“, ale bylo cítit skrze jeho úšklebky, posměvy a headbanging, že ho to baví a že je tam s námi.
Někdo (asi z čech) hrál poté, co Gridlok skončil,
ale nechtějte po mně vědět kdo a jak. Věnovat tomu pozornost nedávalo
smysl. Dál od parketu šli jsme si vrnět do uší blahem a sdělovat si
prožitky. S blaženým úsměvem debila odcházel jsem domů, šťastný že
se v Roxy něco povedlo. Vrcholem podzimu i tak zůstává listopadová
Take.Control, kam přijedou Ed Rush s Opticalem odehrát zatraceně speciální
dvouhodinový set, který bude čistě vinylový a navíc z poloviny temný
jako vrcholná éra dnb 98–00. Pokud někam jít, tak tam. Nic lepšího
k slyšení tenhle rok už nebude. Berte to jako osobní doporučení,
poněvadž na tuhle akci se vyplatí jet klidně přes celou republiku. Až si
tu budete číst můj report, tak budete vzpomínat se mnou a pokud ne, tak bude
jen vaše chyba, že jste to propásli. Pokud vám přijde, že tomuto report
chybí nějaký příběh, tak se nedivte, poněvadž Roxy je příběhově
sterilní.
Tracklist Gridlok:
Rapmetalové intro gridlokovského střihu nebo snad
aktuální kolaborace EL Hornet & Gridlok? Rozhodně skvěle a rozhodně
vstříc Heatwave 1.5 → Skanka VIP reload → Out of Time (Echo remix) →
Victim (Skitty) → Cyclop (nová pecka) → přemoc valící se bordel → Slip
Thru!!! (Virus z Wormhole) = jebej mě → New Gridlok? → Diplodocus →
Kerbcrawler original (Virus, haha) → Neo VIP (Hive), kurvi mě → rychlý
rewind na Talk to Frank (remix) – booh → Smash TV (Chase & Status),
starší „oddych“ → Gutterfukker Ground Down mix (Gridlok) → The
Turnover (Virus) → Planet X (Vicious Circle remix) → rachot → Violent
Sound → Violence rachot → The Media is a Joke (Gridlok) → Between The
Lines (Vicious Circle) → Informer / Judgement (Chase & Status) → Come to
Conquer (Dom & Roland) → 99/00 zlomenost → Are You Ready (Gridlok remix)
→ Paris (Upbeats remix) → Facade (VIP) reload → Labrat (Gridlok) →
Rocket Launcher (remix) (Virus) lol @ 3minutový nájezd → Troglodytes (The
Upbeats) → By the Way (Apex) – total atmosféra nádhera → Nu:Gridlok →
Compound (Gridlok remix) → Gridlok + Roland – Mordor reload → (And Im)
Still (feat. Ryme Tyme) → Moodswings (Dom & Gridlok) → masakr → total
addict downtempovka aka dubstep v dnb rytmu → Porn Star Feeder (Gridlok &
AK1200) → ???. Last one: Dark Times, Desperate Measures (Gridlok &
Bulletproof).