text & otázky: RUDEBOY
myspace.com/humansoulrecordings
myspace.com/thesquarednb
Aleksandar Markovic aka The Square je opravdu mladou
krví vídeňské drum'n'bassové scény. Pod jeho rodným jménem můžete
slýchávat jeho jazzovou a houseovou produkci (zde se ve velkém projevuje jeho
klasické hudební vzdělání), nás ale bude mnohem více zajímat jeho
drum'n'bassová poloha. Během relativně krátké doby se jeho tracky objevily
na 15ti labelech, za všechny jmenujme Vibez, Mindsaw, Black Reign, Peer
Pressure nebo český Esprit Records. Produkce kolísá od pohodových vod
liquid funku až po tvrdší věci z poslední doby, v jeho setech však
můžete slýchat obojí. Úspěchy na sebe jistě nedají dlouho čekat, už
nyní patří mezi opravdu nadějné producenty. Za zmínku jistě stojí,
že si jeho spolupráci s Logamem a zpěvačkou Jett vybral Tony Colman do
svého Hospital Podcastu číslo 74 (track se jmenuje Sounds, Podcast stahujte
zde).
Aby toho nebylo málo, v letošním roce založil také
vlastní, prozatím digitální značku Human Soul
Recordings, kde najdeme mimo jiné třeba slovenskou naději
Dirrrty B. Více
o tomto labelu, včetně releasů a ukázek hledejte na MySpace.
Pokud vás zajímá, jak produkce od The Square zní, není nic lepšího, než
stáhnout aktuální studiový mix (opět spolupráce s Dirrrtym B).
The Square & Dirrrty B – Studio Mix Vol. 1
1. Sequent Industry - Train To Space (The Square Remix) /
Human Soul Recordings
2. Dirrrty B – Everyday / Human Soul Recordings
3. The Sqaure & Dirrrty B – Falling / Corinthian Recordings
4. The Square & Jett – You're Free (Dirrrty B Remix) / Human Soul
Recordings
5. The Square & Dirrrty B – Her Smile / Corinthian Recordings
6. Dirrrty B – Diversion / Human Soul Recordings
7. The Square – Lights in the Night / Esprit Rec
8. The Square & Logam feat. Jett – Sounds / Corinthian Rec
9. Dirrrty B – Cold Like Ice (The Square Remix) / Esprit Rec
10. Subject 13 & The Square – Voices / Unsigned
Interview – The Square
Kdyby ses měl popsat v jedné větě, co by to
bylo?
Myspace.com/thesqaurednb.
Žijeme v digitální době.
Produkuješ pod 2 jmény. Jaký je mezi nimi
rozdíl?
Mé drum’n’bassové věci vycházejí pod nickem The Square, jako Aleksandar
Markovic vydávám houseové a jazzové věci.
Pocházíš ze Srbska. Jak je to tam
s drum'n'bassovou scénou? Znáš nějaké tamní producenty nebo známé DJe?
Je velký rozdíl mezi Srbskem a Rakouskem, kde žiješ teď?
Jo jo, narodil jsem se v hlavním městě Srbska, v Bělehradu, ale
už 4 roky bydlím ve Vídni. Musím se přiznat, že moc o tamní scéně
ponětí nemám. Na pár producentů si ale vzpomenu a jejich věci rozhodně
stojí za to. Z těch zavedenějších jmen mě v první řadě napadá Codex
(Fullforce Rec.) a dva noví talenti – Side 1 a Philly Pee. Doporučuju!
Rozdíl mezi Bělehradem a Vídní je obrovský. Ve Vídni je mnohem víc
klubů, jsou větší a je tu lepší zázemí obecně. I producenti,
pocházející z Vídně, mají větší renomé – máme tu lidi jako D.Kay,
Rawfull, Paul Sg, Camo, Krooked a další.
Jaký software / hardware používáš? Využíváš
nějak svou schopnost hrát na hudební nástroje?
Dělám v Cubase SX3 a v Reasonu 4.0, používám ale taky
hardwarové vychytávky, jako Roland Juno-D. V každém tracku hraju taky
hodně věcí živě. Myslím, že moje hudba je nejlepším způsobem
seberealizace a dokonale mě vystihuje a popisuje. I proto moc nepoužívám
samply a když, mám pocit, že příběh, který výsledný track vypráví,
už někdo jednou někde vyprávěl. Myslím, že i když je drum'n'bass
primárně založený na tvorbě ze samplů, nejsou zas až tak důležité.
Mnohem důležitější je to, co má člověk v hlavě.
Nedávno jsi rozjel svůj vlastní label pod značkou Human Soul
Recordings. Máš stanovený nějaký cíl, který chceš dosáhnout? Plánuješ
kromě digitálních releasů taky nějaký ten vinyl?
Cíle určitě jsou – label jsem založil s tím, že jsem chtěl
pomoct producentům, kteří nikde nevydávají, dostat se do širšího
podvědomí dalších producentů & DJs. Obecně je fakt hodně producentů,
kteří myslím mají co říct a zaslouží si vydávat. Human Soul Recodings
musí držet krok s dobou, proto vydávám jenom digitální věci. V plánu
ale je nějaká kompilace pro nadcházející rok.
Co ty a DJing? Jak dlouho hraješ? Baví tě hrát
nebo máš radši produkci než DJing? Nebo je to prostě jedno s druhým a
máš rád oboje…
Miluju DJing. Hraju sice asi jenom rok, ale je to skvělý. Fakt se na to hodně
soustředím a snažím se do toho dát všechno. Pro mě je to jedna a ta samá
věc – produkce a DJing prostě patří k sobě, je přeci úplně
nejlepší pocit, když hraješ svojí produkci a lidi na to tancujou. Někdy
hraju tvrdě, někdy pohodově. Snažím se, resp. hraju různě, záleží na
lidech i na tom, jak se zrovna cítím.
Jaká byla tvoje nejlepší party? Kde tě můžeme
slyšet?
Nejlepší mejdan byl v klubu Weberknecht ve Vídni. Supportoval jsem tam
Implanta (Temper D Productions) a nejen hudba, ale i lidi byli úplně
skvělí. Doufám, že si někdy v příštím roce zahraju i v Čechách na
párty českého labelu Esprit, protože mi na něm vyšlo pár věcí.
Znáš nějaké české producenty?
Jasně! Bez debaty nejlepší pro mě jsou Danoo & Hemoglobin. Jejich práce
si vážně cením a jejich věci hraju snad v každém setu. Dejte si na ně
pozor!
Kdo tě do současné doby nejvíce ovlivnil? Jací jsou vůbec tví
oblíbení producenti?
Největší vliv měl rozhodně LTJ Bukem. Když mi bylo 11, táta mi dal
k narozeninám mixované CD Earth Vol.1. To mě vážně nastartovalo a ten
zvuk mě úplně fascinoval. Je tu samozřejmě i hodně dalších stylů a
umělců, kteří mě ovlivnili, mezi největší ale patří, krom už
zmíněného Bukema, jazzová a rocková hudba.
Oblíbení producenti? Fakt těžká otázka, asi ani 10 rozhovorů by
nestačilo na to, abych všechny vyjmenoval.