text: Nitrous
diriguje: Goldie
Maestro se podobá u nás dobře známému formátu Stardance. V tomto případě se však mezi osmi veřejně známými osobnostmi hledal dirigentský talent. Soutěžící museli během šesti žánrově odlišných dílů vést profesionální orchestr. Program byl na Ostrovech mimořádně oblíbený. O každé epizodě druhý den psaly přední britské deníky.
Kromě popularity hráli soutěžící o možnost dirigovat v přímém přenosu orchestr v čele se sólistkou Lesley Garrettovou na koncertu v Hyde Parku před zhruba 30 tisíci posluchači.
Na cestě studentům pomáhali učitelé z řad renomovaných dirigentů,
vystoupení hodnotila porota složená ze čtyř hudebníků –
profesionálů. Ti v každém díle vybrali dva nejslabší, z nichž samotní
členové orchestru jednoho vyloučili. Šéf Metalheadz se probojoval až do
samotného finále, kde více hlasů získala komička Sue Perkinsonová. Jeho
cestu si nyní můžete vychutnat.
Ukázky potvrzují, že Goldie je samorost a pozornost okolí mu dělá velmi dobře. Zlý jazyk by snad mohl namítnout, že dirigování celého orchestru zvládá lépe než dirigování dvou gramofonů.
Goldie: „Něco mají dnb a vážná hudba společného. Pokud je dobře neznáš, pak je nepochopíš“
A jak se Clifford dostal k vážné hudbě? Světe, div se, díky bývalé přítelkyni – jisté Björk. Ta mu pustila ukázku z díla minimalisty Henryka Mikołaje Góreckiho. „Stalo se to o Vánocích na Islandu. Sledovali jsme zasněžené lodě v přístavu a ona pustila Góreckiho. Bylo to úžasné, krásné a dojemné. Svoji hudbou shrnul celý můj život a tím změnil můj pohled na klasiku,“ rozněžnil se pro plátek Daily Telegraph. Polský skladatel mimo jiné inspiroval Goldieho při tvorbě opusu Mother, jenž vyšel v roce 1998 na desce Saturnz Return.
Trailer pořadu Maestro.
Goldieho první dirigentský pokus.
První soutěžní večer Goldie dirigoval skladbu V síni horského krále,
ukázku z Ibsenova díla Peer Gynt, které zhudebnil Edvard Grieg.
Během druhého dílu procítěně vystřihl ukázku intermezza z Mascagniho
Sedláka kavalíra.
Každý soutěžící mohl dirigovat jednu skladbu dle vlastního výběru.
Zlaťák předvedl ukázku Nimrod z Elgarových Variací.
Třetí díl se nesl ve znamení chorálu. Náš muž dirigoval zhudebněnou
báseň O Furtuna, nejpopulárnější část sbírky Carmina Burana.
Pokračovalo se známými operními áriemi. S operní pěvkyní Rebecou Evans
Goldie předvedl Mozartovu árii pro soprán Un moto di gioia.
Těsně před finálovými branami přišel na řadu Rachmaninov a jeho II.
klavírní koncert c moll.
Vrchol Maestra. Dva finalisté musí zvládnout Beethovenovu Symfonii č. 5
„Osudovou“.
I přes heroický výkon končí Goldie druhý.
Kreslený maestro Goldie.