RECENZE: PETER G. HAWKENS – EXPERIENCE

Ear Drum Kru je slovenská producentsko – dýdžejská partička dostatečně známá i u nás (např. díky kompilaci česko – slovenského drumnabssu Beat Case). Slovák Peter G. Hawkens naopak, aspoň u nás, známý příliš není. Že by nějaký nováček? Omyl, žádný holobrádek. Hawkens pochází právě z řad Ear Drum Kru, které mu ovšem před časem začaly být úzké, a tak se osamostatnil. (ba)


12. 8. 2002, publikoval redakce

Prosluněné postapokaliptické odpoledne

Album Experience s podivnou paní na obalu je jeho druhým samostatným počinem. Výsledek je ovšem poněkud rozpačitý. Dvanáct skladeb plyne v rovině experimentálního downtempa nebo tepe v rytmu drsného drumnbassu. Přitom hlavně to druhé se zrovna nezdá tím pravým ořechovým.

Začátek má na starost ambientní Lightly Distorted. Už při jejím poslechu si můžete být jistí, že temné plochy, které v ní uslyšíte, jsou charakteristické pro celý zbytek alba. Opravdu dobrá je následující Free Fall. V podstatě jde vlastně o hodně depresivní experimentálně pojatý break beat s neveselým ženským vokálem. Znepokojující plochy zdařile navozují depresivní atmosféru prosluněného postapokaliptického odpoledne, kdy vás z toho všeho jaderného ozáření ještě bolí hlava a vaše přítelkyně zrovna našla první květinu. A ta radost z ní je taková nějaká smutná…

Celé album prostupují různé analogové zvuky. U ambientních tracků se ještě dají snést (u Free Fall sedí perfektně), ale u rozjetějších hardstepových „bubáků“ kde asi mají naznačit, že jde o drsný nu skull, by bylo lepší s nimi nepočítat. Právě díky nim působí Hawkensův drumnbass tak trochu jednotvárně a hlavně – jednotlivé tracky jsou dost lehce zaměnitelné.<br?
Navíc, i když mají většinou hodně zajímavý začátek, který si vaší pozornost třeba i unese, dál se v nich nic nového neděje. Na party to možná funguje, ale doma nudí. Zajímavým zpestřením je acid jazzová trumpetka a živě znějící basa v tracku Friendly Fire. Ani jedna se tady ovšem příliš dlouho neohřeje. A to je škoda, chtělo by to více takových momentů.

Povedený je ještě Hawkensův remix Celestial od spřízněného projektu Mind Map (i když jde jedním uchem dovnitř a druhým vlastně ven). A stejně jako u Free Fall i tady se jedna o pomalejší tempo než 160 BPM. Je to jasné. Tenhle bubácký hardstep sice není vyloženě bez nápadu, ale Hawkens spíše (zatím) umí pomalejší beaty. A u jediné Free Fall se mu povedlo navodit takovou náladu, jako s celou deskou ne. Uvidíme příště.

Bartias_Radim Bartík

Peter G. Hawkens: Experience
@ Phreak da Sound 2002