Recenze // Firm LP

Už je to pár let, co jsem byl na nějaké té exkurzi v továrně. O to víc jsem se těšil na možnost, jít si pořádně prohlédnout legendární výrobní závody, které by si přál vlastnit i Stehlík. Vydal jsem se tedy na starou známou adresu, kde už netrpělivě postával hlouček stejně zvědavých lidí, jako jsem já.


17. 4. 2009, publikoval M4Y4

text: M4Y4

Ve výšce nad vraty se týčí majestátný název Off-key. Jo jo, je to přesně to magické složení slov, ze kterého nejednomu z nás naskakuje ta nejhrubší husí kůže.

 „No kde k čertu jste? Nemám na to celej den!" zahřímá zpoza plechové brány, která je uzamčena  visacím zámkem, jistícím tlustý kovový řetěz. Pozvolna sledujeme, jak se řetěz párkrát pohne,  zámek se zatřese a s cvaknutím vše povolí. Dveře se otevřou a my spatříme samotného Pana továrníka, kterým není nikdo jiný než-li Raiden. Ten letmým pohledem překontroluje, jestli dorazili všichni a zase za námi s cinkotem uzavře bránu. Sotva dozní chrastění řetězu tak klišovitě spustí: „ Vítejte v naší Firmě, jsou to už přesně 3 roky, co jsme započali výrobu. Vy dnes máte jedinečnou možnost vidět, jak to u nás vlastně chodí a jaký kus práce za námi vlastně stojí. Následujte mě prosím." Pan továrník vykročí pravou, tak jak to má ve zvyku. Následujeme ho po kamenité cestě, kterou lemuje hliněná zem a povadlé trsy trávy. Více pozornosti však většina z nás začne upírat ke tmavému komplexu, který se pozvolna vynořuje na  horizontu a s každým dalším krokem se přibližuje. Cesta po hrbolatých kamenech vede přímo ke vstupním dveřím. Očekávání dosáhne vrcholu ve chvíli, kdy Raiden chytí za kliku a s vrznutím pantů se otevírá cesta do pohádky, jeden by řekl, že je to tu jako v čokoládovém království, těch pochutin co se tu bude skrývat za každým rohem či temným koutem.

„Tak jsme tady, tady se to všechno děje." ukáže prstem směrem ke dveřím s nápisem The Firm. Raiden projde dveřmi jako první, ostatně je tu doma.  V tu chvíli začne do uší proudit směs zvuků z jeho vlastní výrobní linky. Prohýbající se plechy pod vahou těžkých strojů vydávají  čas od času zvuky, jako by pamatovaly precizní opracování samotného Kemala, řetězy cinkají a z tunelu opodál je slyšet houkání závodního vlaku, který pravidelně vozí zásoby materiálu pro výrobu. „Jdeme dál, teď vám ukážu, kde dělá Propaganda, v poslední době mu jde všechno pěkně od ruky, mám z něj velkou radost"  Zvuky utichnou hned, jak poslední zabouchne dveře a všichni se vydáváme po schodišti dolů, do nitra komplexu.



Procházíme úzkou chodbou, kterou lemují tlusté betonové stěny. Zastavujeme u dveří, nad kterými visí varovná cedule s logem radioaktivity a nápisem Vstup pouze v ochranném obleku. Z interkomu se ozve hlas: „Navlečte si prosím obleky, které jsou přichystány po vaší levé ruce" Jakmile jsou všichni oblečení, tlusté olověné dveře se pomalu otevřou a jsme vpuštěni dovnitř. Propaganda spustí „Nemám moc času, ono to Polonium 210 je dost nestabilní", sotva dokončí větu, pracovní panely se rozblikají všemi barvami a upoutají tak zpět jeho veškerou pozornost. Otočí se k nám zády a rychle mačká knoflíky, jeden za druhým, jako by se jednalo o nějakou novou formu hudebního nástroje. Zvuk pulzující energie je tak dokreslován stisky tlačítek a naším rychlým a netrpělivým podupáváním, kdy už si na nás pán v antiradiačním obleku vlastně udělá čas. Zvuk z gumových bot byl na plechové zemi asi natolik zřetelný, že se otočí a řekne:, „Smůla, mám práci, beztak jste tu už moc dlouho, běžte prosím do dekontaminační komory a pokračujte v prohlídce". Nezbývá nám nic jiného, než-li uposlechnout a jít zpět.

Sotva se převlečeme, vidíme Raidenovu zvednutou ruku s medůzou, kterak kyne směrem přes dlouhou úzkou chodbu. „Teď se podíváme do východního bloku našeho závodu." Dotrmácíme se do haly s jeřáby a jinými nakladači. Ticho tu protíná jenom staré puštěné rádio, ze kterého vyhrává radiostanice Prevorot. Raiden se rozhlédne, chytne za kšilt u čepice, pohne s ní dopředu a dozadu a dumá, kde má svoje pracanty. Po chvíli si všimne nohy, která se  vynoří zpoza pultu a vydá se směrem k ní. Za ovládacím pultem se krčí Limewax s Proketem a nenápadně upíjejí z flašky vodky. Raiden mocně zahřmí: „Co tady chlastáte, koukejte makat, matroš se sám nedoveze!" Oba na povel vyskočí a zatáhnou za páku na panelu. Závodní vlak rozsvítí světla a se skřípnutím dveří mizí Proket s Limewaxem do jeho útrob a my s nimi. Mašina nahodí motor a oba tryskem vystřelí od zásobovacího perónu. Jeden by řekl, že je to stroj podobný Proketově soukromé Lokomotivě. Jenom Limewax asi přidal do výbavy svoje tlumče, takže krom pravidelných tupých ran člověk ani neví, kdy mašina brzdí, i v kabině je nezvykle větší ticho. Ale jede pěkně, to se musí nechat. Po chvíli začne vlak brzdit, Raiden vykoukne z okýnka se slovy: „Chlapci nás vyhodí v další části komplexu, alespoň nebudeme muset jít pěšky".

Po chvíle kličkování v křivolakých chodbách se dostáváme k místnosti s označením Kontrolní místnost pro ražební stroje, odpovědný vedoucí – Audio. Všude je cítit vůně oleje stékajícího po obrovských ražebních válcích. Ty dopadají v pravidelných intervalech na výrobní pás jen do chvíle, než se na okamžik zastaví a začnou nečekaně chaoticky bušit i do výrobní linky, ze které odlítává jeden šroubek za druhým. Audiovi se v tu chvíli orosí plešatá hlava, zkoprní, okamžitě se vrhne k počítači a začne něco zuřivě vyťukávat na klávesnici. Zlostí ze sebe vysouká: „Zatracenej update!„  Z PC speakeru se po chvíli ozve: „Systémová analýza zahájena.....­...Error“. To už je evidentně finální kapka, ve vzteku vezme kladivo, které má po pravé ruce a ze zoufalství začne mlátit i do klávesnice, hlava nehlava. Raiden se jen lišácky pousměje a vyvádí nás raději pryč. „To víte, občas se nějaká ta chybička vloudí, ale my jsme připraveni na vše. Nyní mě následujte, půjdeme na Technologický úsek."

 Uděláme pár kroků a na zdi se objeví nápis Technologický úsek – hlavní inženýr Current Value. Zajdeme doprava za roh k vyztuženým dveřím a projdeme první, zatímco nám Raiden drží dveře. Current nás pozdraví pouhým „Dobrý den" a odmlčí se. Dřív než se Raiden stačí zeptat, co se děje, tak mu Current jenom ukáže na rudě svítící diodu pod cedulí RM Bleeps na jeho laserové pile. „Omluvte mě prosím na chvíli, hned pak budeme pokračovat." Current vezme do obou  rukou laserovou pilu a čeká, zatímco Raiden usedne k ovládací konzoli a začne něco vyťukávat do starého počítače. Ten mezitím vyluze zvuky jako ze starého herního automatu. Current si všimne zeleně blikající RM kontrolky a začne řezat. „Je to dobrý, můžeš přidat" Raiden neváhá a spouští hlavní sekvenci. Pila jede na plnný výkon a Current rozřezává jeden kus roury po druhé, které pak s kutálivým zvukem rychle sjedou do předem připraveného žlabu pro další transport. Current zvedne palec na ruce, ukazujíc otřepanou jedničku: „V pohodě, už to zvládnu sám". Raiden vstane od počítače a otočí se směrem na nás. „Teď vám ukážu, co schováváme u nás v hangáru". S nechápavími výrazy plnými očekávání se tedy vydáme dál.

Na platformě stojí gigantický mech, který dostal jméno po jednom z titánů – Atlas. Jeho zbraňové systémy byly sice deaktivovány, ale jeho válečná píseň tady zní i nadále. Khanage s Resoundem usedají do rozdrbaných křesel v kokpitu a mačkají tlačítko k zapalování. Motory mocně zaburácí, z výfuku vyjde hustý černý dým  a Atlas se probere k životu. MC Stapleton popadne mikrofon a hlásí stav po zážehu.  Obrovské kovové nohy se dají do pohybu, země zaduní pod tíhou každého dalšího kroku několikatunových mechanických končetin, tep se nám zrychluje, oči a ústa otevřená dokořán.  Stojíme strnule, v němém úžasu a do mysli se mi vkrádají myšlenky, co za zkázu toto monstrum dovedlo rozsévat v dobách svého bojového nasazení. Co se to děje? Aha, Raiden mě  tahá za triko: „Budeš tu stát další tejden nebo můžeme pokračovat?"  Ve stejnou chvíli si uvědomím, že ostatní ze skupinky téměř opustili hangár. Poslušně zrychlím krok a mizím ve stínu chodeb vedoucích k laboratořím.



Raiden se zastaví před prosklenými dveřmi s kázavě vztyčeným prstem a praví: „Prosím vás všechny, buď te v klidu a nepokládejte zbytečný otázky, SECT pracují na dost důležitém experimentu".  Téměř neslyšně otevře dveře, vejdeme dovnitř. Vidíme 3 vědce v bílých pláštích postávající mezi kójemi, které jsou  naplněny nějakým druhem barevné tekutiny. Náš zrak však stejně nejvíce upoutá jejich obsah. Uvnitř je totiž něco živého, dravého, co požírá bleskovou rychlostí vstřikovanou potravu. Jeden z vědátorů nám před očima zamává deskami s nápisem Evolve, čímž přeruší naše upřené pohledy na kóje: „Zajímavé viďte? Pracujeme na experimentu urychlení evoluce živých organismů. Zjistili jsme, jak to bude vypadat s našimi kmenovými buňkami  za další stovky let. Dle posledních výsledku se lidé stanou agresivnějším druhem, než tomu bylo doposud. Kolegové si tento objev vykládají formou biblické glosy a s nadsázkou prohlásili, že lidé nebudou hříšníky, ale sami ďáblové.„  Opravdu pozitivní představa, ale co to je ke všem čertům za zvuk? Rozhlédnu se po místnosti a všimnu si dvou obřích centrifug. První z nich se pomalu roztáčí a do druhé se vkládají poslední vzorky ve zkumavkách. Odstředivá síla na prorezlá ramena dělá svoje a spoje které mají ta nejlepší léta již dávno za sebou tak vydávají pohupováním skřípaví zvuk měnící se v závislosti na rychlosti . Sotva se chci otočit zpátky na vědátora, vidím už pouze záda jeho bílého pláště. Prý že jdeme dál, na poslední část prohlídky.

Pomalu se šouráme rovnou chodbou s nízkým stropem, podél rozpraskané zdi, k prosklenným dveřím, kterými prosvítá denní světlo. Vyjdeme ven na dvůr, kde u velkého traktoru s valníkem stojí opět starý známý Current Value. Ten si zrovna oprašuje maskáče a špinavé kanady. Pak smotne cigáro a s ledovým klidem pronese: „Dneska jsem toho udělal už dost, dám si voraz, žádnej hárdkór už dělat nebudu“ . Symbolicky poplácá traktor po přední kapotě, na které je oprýskaný bílý nápis Wulf a usedne za volant. Otočí klíčkem, motor těžce zachrochtá a traktor se pomalu rozjede. Raiden mávne rukou jako gesto pro šťastnou cestu a odvádí nás pryč. Ještě nějakou tu chvíli slyšíme chrochtající motor a cinkavý zvuk, to když se kusy železa na valníku hýbají při jízdě po nerovném terénu. Vše pak pozvolna mizí v dáli, jenže to už kráčíme po stejné cestě, která pro nás byla ještě před necelou hodinou prakticky neznámou.

Raiden se zastaví u vstupní brány, pro jistotu nás všechny ještě jednou přepočítá, jestli někdo nechybí či se náhodou někde nenápadně neukryl. To víte, Off-Key know-how je originální a na trhu skoro k nezaplacení. „Doufám, že se vám dnešní prohlídka líbila a třeba se někdy zase jednou setkáme. Teď už ale běžte, práce mi stojí!" Raiden odemkne bránu a my jako poslušné ovečky na porážku opustíme svého pastýře. Jenom je škoda, že ty prohlídky nejsou častější. 

P.S.

Moje recenze na LP vinyl Firm LP se bohužel i po určitých technických problémech dočkala svého vydání až teprve nyní. Minulý týden však vyšla CD verze, které obsahuje ještě o další 4 tracky více.

1 Raiden & The Sect – Caesium 137 (Audio remix)
2 The Sect – Nerve Attack (Propaganda remix)
3 Cooh – Bongia
4 Propaganda & The Sect – Scud

První 2 jsou již postaršího data, ovšem v remixech od Audia a Propagandy, kdy originály vyšly již na  The Sect EP, najdete zde však ještě  další 2 zbrusu nové kousky, které nejspíše na vinylu nikdy nevyjdou. Pokud jste tedy propásli možnost vlastnit vinylové album, určitě sáhněte alespoň po CD verzi, která krom výše zmiňovaných obsahuje i 2. CD, které namíchal sám mistr mixů – Temper D.

publikoval M4Y4