REPORT Z VYSTOUPENÍ DJe SHADOWa

Nabízíme vám hodně podrobný report z tolik opěvovaného vystoupení amerického Dje Shadowa na letošním festivalu Creamfields a německém festivalu Bizzare. Od Jindry se v reportu dovíte co že to hrál za desky, jaké hlášky padly a z čeho se skládaly projekce. Skoro mě mrzí, že jsem Creamfields vynechal … (kg)


30. 8. 2002, publikoval redakce

DJ Shadow @ Creamfields + Bizarre festival




Úvod aneb 10 důvodů, proč (ne)zapomenout na Creamfields



Už pár dní po letošní největší megaakci jsem na internetu pročetl všechny možné reportáže a na většinu věcí mám docela stejný názor. Kosheen se mi sice líbili víc než většině reportérů, taky bych nezapomínal na skvělé break-houseové duo Layo + Bushwacka, ale na tom zásadním se asi shodneme – Creamfields nebyly nejlepší akcí roku (přestože ten titul asi díky počtu návštěvníků, kterým nevadí být až na posledním místě, získá). Tento festival probíhal tak, že si teď každý dokáže sestavit svých oblíbených deset prud (tak schválně … drsná a sprostá ochranka po ránu, slabý zvuk, nedorazivší Djs, sporné obsazení druhého pódia, absence pitné vody, vyhazování své vody u vstupu, placení žetony, málo autobusů, pomalé autobusy, 4 (?) restaurace na jednom místě, všudypřítomné nafukovací reklamní totemy, inteligence moderátora rozhlasového přenosu, vláček jsem v areálu taky nepotkal … jejda, to už je víc než deset). Teď je ale konec srpna, takže o festivalu jako celku stačí jen tento heslovitý úvod. Já jsem se rozhodl napsat jen o největší hudební výhře Creamfields i jiných evropských festivalů – DJ Shadowovi a podrobně zavzpomínat, cože nám to tehdy zahrál.

DJ Schatten im deutschen Fernsehen aneb proč tak pozdě

Zařazení DJ Shadowa na hlavní pódium Creamfields místo např. do chill-outového stanu bylo posledním projevem inteligence pořadatelské agentury JPA Group. Je možné, že si to místo sám pan Stín vybojoval se svou americkou „hip-hop attitude“, každopádně hned jak jsem díky pomalé kyvadlové dopravě dorazil v devět hodin do areálu (a to jsem plánoval, že tam budu už v sedm), zaradoval jsem se a uháněl hned k hlavnímu pódiu. Celý festival byl přenášen na Evropě 2, kde obzvlášť náhlé střetnutí s DJ Shadowem muselo pravidelným posluchačům této stanice způsobit kopřivku, nicméně já jsem si tentokrát doma nastavil nahrávání až na Underworld, takže odtud nemohu sloužit. Já budu většinu článku vykládat podle nedávného vystoupení DJ Shadowa na německém Bizarre festivalu, což mi může také posloužit jako výmluva, proč o tom všem píšu až teď. Přenos tohoto festivalu mám díky satelitní stanici WDR, kterou každému doporučuji o víkendových nocích sledovat – jednak se toto vše určitě bude zakrátko reprízovat, jednak tam pokaždé běží záznamy i z jiných zajímavých hudebních akcí (já jsem si od nich nedávno nahrál Manic street preachers live :=))).
Přestože je Shadow po stránce setlistu trochu svázán projekcemi, které pasují ke každé písni a musí následovat v určitém pořadí, nebyla obě zmíněná vystoupení totožná. Odhaduji, že v Německu dostal pan DJ na vystoupení o 30 minut méně času, takže vytáhl z kufříku svůj připravený hodinový set. Na tomto místě bych speciálně vyzdvihl ony zázračné projekce, které byly sice pouštěny z postranního pultíku Vje, ale v předělech mezi písněmi byly jaksi podivně synchronizovány i se Shadowovými gramofony. Dobře to bylo vidět v předělu s newyorskými rappery, kreří na plátně sdělovali, že samplování nepovažují za krádež, nýbrž za „archeologický výzkum“ – a když jejich hlasy začal Shadow cutovat, na plátně se jakoby zasekával i obraz. Ostatní projekce samosebou také stojí za zmínku ( vzpomínáte třeba na prezidenta – karatistu, výrobu vinylů nebo jeptišky hrající basket ?) – prostě lepší vizuální show jsem ještě neviděl.

Keep on rockin’ – Now approaching midnight aneb starší práce

Kolik toho DJ Shadow zahrál ze své starší tvorby ? Asi tolik jako kterýkoli jiný umělec. Každý se chce přece pochlubit hlavně svým novým materiálem, a tak starého materiálu nebylo nejvíc. Z alba Endtroducing se Shadow omezil skoro jen na hláškování (viz nadpísek) než na celé kompozice, i když jsme nepřišli o krátký obligátní varhanní koncert (a to v Německu se mu povedl lépe než u nás). Jak čeští , tak němečtí posluchači také krátce zavítali na společnou desku Dje Shadowa a Jamese Lavella Unkle – Psyence fiction , a to s electro verzí hitu Lonely soul. Tady můžu ve své diskotéce ještě porovnat Shadowa se záznamem živého vystoupení Jamese Lavella, který tehdy hrával Lonely soul v původní verzi, zato ale scratchoval hlas Richarda Ashcrofta, který měl pro tu příležitost nahraný a capella. James tehdy předvedl skoro celou desku Psyence fiction (včetně przněných vokálů Thoma Yorka či Mika D z Beastie boys) a je škoda, že minimálně k Rabbit in your headlights se tentokrát DJ Shadow nevrátil. Na německém Bizarre festivalu na druhou stranu DJ Shadow zahrál svou spolupráci s Blackalicious a na obou verzích vystoupení přidal i electro-pecku Nursery rhyme.

I’m a bad man, MF, DJ, this is why I want to talk this way aneb nová deska

Nová deska The private press je jedna z těch, které prý rozdělily fanoušky na dva tábory. A přitom je tak roztomilá… Nové album zaznělo snad úplně celé (nechybělo ani to úvodní povídání). Celý koncert za doprovodu neuvěřitelné projekce otevírala i zavírala píseň Fixed income, konečně jsme se my neznalí americké televizní mytologie dozvěděli, kdo je to Mongrel (který potkává svého stvořitele), a už i my víme, kdo říká na albu onu neskutečnou hlášku „ He just wanted us to call him Captain Da. He said :’You can call me Da-Da‘ Whatever that meant.“ Tento citát na albu uvádí dvojici tracků Mashin’/Blood on the motorway, kterou Shadow jen v Čechách zahrál v plné verzi – naprosto neuvěřitelné, když zvážíte prototyp návštěvníka megaakcí. Užili jsme si (možná trochu moc) i větičky „Whatcha gonna do now ?“, také té o neustálém rozrůstání Stínovy sbírky magnetofonových pásků a došlo i na nový singl – hippie-hymnu Six days, při které Shadow rovnal vokál z jedné desky do instrumentálky (což rozhodně nedělal u každého tracku – někdy „jen“ scratchoval do hotové věci) a pouštěl do toho cosi z jednoho malinkého vinylu – ani po bližším ohledání záznamu jsem nezjistil, o co mělo jít. V české verzi vystoupení byla předposlední věcí první singlovka You can’t go home again i s tím samplem od Simona a Garfunkela, kterým se Shadow náležitě pochlubil jako správný bad boy, nicméně to bylo skoro to poslední, co s tou skladbou provedl. Pak už vše do smyčky uzavřela vzdalující se zeměkoule k Fixed income a 90 minut skvělého scratchování, mixování, projekcí i komentářů mezi čísly bylo za námi. Hezké, že ?
Jindra
jvolak@seznam.cz

P.S.: Já vím, že pro ty, co neznají tvorbu DJ Shadowa nebo nebyli na Creamfields, byl tento text trochu tužší oříšek… Tak sorry.

P.P.S.: Děkuji svému otci za ironickou identifikaci samplu z vykopávky El condor pasa.