Temper D: Většinu inspirace čerpám mimo d&b

Drum & bassový megafestival Let It Roll se blíží, a tak jsem pro vás vyzpovídal jednoho z headlinerů Take Control stage, neuvěřitelného DJe a producenta Tempera D. O jeho začátcích, hraní na tři gramce, vlastní produkci a o tom, kdo mu leze na nervy, se dozvíte ve výstižném rozhovoru.


23. 7. 2009, publikoval M4Y4

ptal se: M4Y4

V Čechách nevystupuješ zdaleka poprvé, je něco na co rád vzpomínáš z minulých návštěv?

Jasně, v Praze je ta nejlepší restaurace, ve které jsem kdy byl. Bohužel si nevzpomínám na jméno, ale servírujou tam snad milion druhů masa a všechno to chutná naprosto úžasně.



Prosím tě, jak jsi vlastně přišel ke svému DJskému – producentskému jménu? Máš snad problém s náladovostí/hně­vem (v angl. jazyce: temper)? :)

No, tohle jméno jsem si dal ve svých počátcích, kdy jsem byl i trochu neklidný. Od té doby jsem se ale už dost uklidnil!

Co pro tebe bylo Svatým grálem, když jsi započal svou hudební kariéru? Jak je to dnes?

Stále se to mění. Na počátku všeho bylo upsání tracku, pak hraní ve velkém klubu, zahraniční booking a jelikož na mě měl Raiden obrovský vliv, tak vydat něco na Offkey. Teď se snažím etablovat hlavně jako kvalitní producent, tím nemyslím pouze na poli drum & bassu, ale i v jiných odvětvích taneční hudby. Nechci být známý pouze jako DJ, takže se snažím co nejvíce času pilovat a zdokonalovat svůj zvuk. Rád bych se více prosadil na UK scéně, bohužel zde nemám moc příležitostí si zahrát. Je to divné, zvlášť když si vezmu, jak často vystupuji v zahraničí.

Tvoje hudba je hodně ovlivněna techno producenty, pokud bych měl jmenovat, tak třeba Jeffem Millsem nebo Richie Hawtinem, ale kdo z drum & bassu tě ovlivnil v začátcích?

Nejvíce asi Raiden, před ním to ale byli lidi jako Ram Trilogy, první releasy od Dilinji, Moving Fusion atd. a pokud bych měl jít ještě dál, tak jsem miloval early jungle a hardcore.¨

V minulosti jsi koprodukoval s několika umělci, dlouhodobým partnerem se pro tebe stal Tim (K-Fire). Nepostrádáš občas někoho ve studiu nebo si spíš užíváš svobodu a nezávislost? Minimálně ses nemusel zvedat od právě rozdělaného tracku a jít si pro jídlo. :)

Jo, už jsem pár let sólo. Zabralo mi to nějaký čas, než jsem se naučil pracovat samostatně, ale výsledky jsou vidět už dnes a co teprve v budoucnu! Už teď se můžete těšit na spoustu tanečních věcí, které jsou založené převážně na silné bassové lince. S Timem jsme zůstali dobří přátelé a po společné tvorbě se mi čas od času posteskne, ale potřeboval svůj život naplnit jinými věcmi, než jen hudbou. Dělám teď na hodně věcech s High Rankinem (pod jménem High Temper), takže si to tak trochu kompenzuju.

Máš na kontě slušnou sbírku singlů, ale nikdy jsi nevydal EP (vyjma jednoho v digitálním formátu) nebo dokonce album, proč?

Hehe, teď si se dobře trefil. Zrovna jsem dokončil svoje první sólové EP, ale nejedná se o drum & bass. Bude to kombinace bassline housu, dubstepu, breakbeatu a techna pro Cut La Rocův label Rocstar Recordings. Pro stejný label budu chystat i svoje první dlouhohrající album, opět nedrum & bassové, kterému bude předcházet série EPček. Čistě drum & bassové EP vyjde na mém labelu Temper D Productions, bude to v rámci „oslav“ 10. releasu, ještě chvíli počkám, dokud si nebudu jistý, jaké 4 tracky tam vlastně chci mít.

Jsi také známý jako velmi talentovaný DJ. Když se ohlédneš zpátky, co pro tebe bylo nejtěžší či nejzrádnější, když ses učil hrát na tři gramce?

Je to hlavně o tom, vědět naprosto přesně, co který track dělá, jaké je frázování, plochy atd. a samozřejmě si musíš být jistý srovnáním beatů. Ostatní už je pak pouze o cviku. Jsem rád, že vyčnívám jako DJ, ale pokud bych se mohl vrátit v čase, určitě bych se snažil věnovat veškerý čas svojí produkci, protože jsou to tracky, které tě dostanou na velké akce, né DJing. Teď si totiž připadám, že hraju na honěnou s ostatními producenty, dostávám se k nim, pomalu, ale jistě.



Trénuješ ještě doma či ve studiu na třec gramcích nebo je tvé hraní založené už spíše čistě na improvizaci?

Když jsem začínal s hraním na tři gramce, tak jsem doma hodně cvičil, dnes je to všechno spíš o té improvizaci. Snažím se teď veškerý čas investovat do produkce, dělat hudbu a doufám, že mě to v budoucnu dovede k četnějšímu DJskému vystupování.

Co se ti (ne)líbí na dnešní drum & bassové scéně?

Na scéně jako takové vládne určitá politika a někteří egoisté, tím se ale nechci zbytečně trápit. Horší je, že se najdou i lidé, kteří se snaží, dokonce úspěšně, zneužívat talentu druhých. Nechtějí se obtěžovat vlastní produkcí, jsou to špatní DJové, ale jsou konstantní částí „scény“ jako takové. Díky tomu, že se dokážou „svézt na zádech“ druhých, si vybudují jméno i sami pro sebe a dostávají se k nim dobré bookingy. Takoví lidé mi opravdu lezou na nervy.

Je něco, co ti v poslední době vyloženě vyrazilo dech?

Většinu inspirace čerpám mimo drum & bass, ať už jde o kapely, které mám rád nebo jiné hudební žánry – techno, electro, atd. V drum & bassu si ale vždycky něco najdu, sem tam se vynoří taková pecka, jako je třeba Sporův Aztec, tenhle track prostě miluju. Taky bohužel zjišťuju, že většina DJs většinou prezentuje pouze určitou oblast či subžánr drumandbassu, ať už se jedná o jump-up, deep, minimal či cokoliv jiného, to je nuda! Chci v setu slyšet všechny hudební polohy, což moc drum & bassových DJs neumí, takže mě každý nenadchne. S tím souvisí i to, proč jsem začal pronikat do jiných částí taneční hudby, vše však dělám se stejným zapálením a láskou k hudbě, aby se lidé na parketu bavili.

Tvůj label Temper D Productions už funguje přes dva roky, jsi spokojený s tím, jakým směrem se ubírá od začátků?

Jo, jsem hrdý na to, jak label funguje. Bylo to pro mě něco nového, takže se učím celou dobu, a i když jsem udělal pár chyb, myslím, že se mi povedlo vydat pár opravdu dobrých věcí. Bohužel dnes trochu lituji dne, kdy jsem označil pár tracků jako „techno dnb“. Když jsem o tom tehdy poprvé mluvil, odkazoval jsem spíše na inspiraci u Hawtina, Millse, Coxe a dalších techno producentů, líbí se mi jejich styl míchání. Snažím se totiž míchat podobným stylem. Nechtěl jsem v trackách dělat velké dropy, prostě aby fungovaly jako dobrý mix tool a já měl větší možnost být kreativní. Nebylo to o tom „techy“ zvuku. Termín „techno dnb“ se stal synonymem pro zrychlený sampl techno riffu a touto cestou jsem jít opravdu nechtěl. Přestože jsem pár takových tracků hrál a dokonce i jeden track na mém labelu podobně zněl, i když mě takové věci nebaví, dostal jsem se do širšího podvědomí jako propagátor tohoto zvuku. Kdokoliv mě však viděl a slyšel jako DJe, tak ví, že hraju prakticky všechno, od jump-upu přes liquid, až po rozsekávky a to je to, o co má jít i na tomto labelu.

publikoval M4Y4