otázky pokládal M4Y4
Ahoj Bardo, jak se máš?
Čau, mám se skvěle! Zrovna jsem dělám na prvním tracku v roce 2010 a má
to koule. :)
Jak vůbec trávíš každoroční vánoční svátky? Je to spíš
rodinná večeře, následné nadávání, jak moc jsi si narval břicho, nebo
někde roztáčíš placky jako o život?
Většinu času o vánocích trávím se svou rodinou, případně
u rodiny mé přítelkyně. Vždycky se ale láduju tuuunama jídla a piju
hodně alkoholu. Letos jsem nikde nehrál, protože jsem měl v průběhu
listopadu delší tour po Austrálii a Novém Zélandu, dopřál jsem si tedy
pár týdnů volna.
Anglie byla zásadní zemí pro klubovou scénu po dobu dvou minulých
dekád, ale přijde mi, že Holandsko jí přebírá pomyslnou korunu. Nutno
říci, že vaše země částečně změnila trancovou kulturu. Co myslíš,
že stojí za tímto úspěch a kvůli čemu vaše země v tomto ohledu oproti
ostatním vyčnívá?
Holanďani jsou dobrými hudebními promotéry, navíc máme spoustu
zkušeností s marketingem. To je i důvod, proč jsou naši trancoví
producenti tolik ve světě vidět. Nezáleží tak jen na kvalitách
producenta, ale i na dalších lidech, kteří pro ně dokáží rozpoutat
pořádný „hype".
Takže už máš svého managera? :) Tvá hvězdná
kariéra stoupá!
Zatím svého manažera nemám, většinu „obchodních" aktivit si řeším
sám. :) Zejména, pokud se jedná o promotéry u nás v Holandsku, které
dobře znám. Mimo to spadám pod This Way Up Agency, která se o mě stará a
zařizuje mi booking.
Lidé mají Holandský drumandbass převážně spojený s projekty
Noisia, Black Sun Empire, Icicle atd., které se vždy objevily jako blesk
z čistého nebe. Jak vlastně vypadá vaše scéna?
Jsme sice malá země, ale přesto máme spoustu dobrých producentů
v různých hudebních stylech, včetně drumandbassu. Bohužel média u nás
nevěnují téměř žádnou pozornost „undergroundové" hudbě –
drumandbassu, dubstepu, apod. Zajímají se akorát tak o komerční house
music. To je i důvod, proč u nás není větší zájem o drumandbass a
scéna tu není dostatečně silná. Máme tu pár větších a spoustu malých
akcí, ale mohlo by to být podstatně lepší, kdyby rádia, časopisy atd.
věnovaly více pozornosti tomuto krásnému hudebnímu žánru.
Popravdě drumandbass je pro drtivou většinu obyvatelstva něco
naprosto nepochopitelného. :) Myslíš si tedy, že hlavní
problém spočívá i v nedostupnosti informací i pro běžné partypeople?
Jak je to třeba s možnostmi skrze alternativní zdroje, ať už se jedná
o třeba o e-magaziny apod.?
Snažím se spolu s dalšími přáteli tlačit více o drumandbassu do
informačních kanálů. Bohužel, jediný undergroundový žánr, který na
sebe strhnul trochu pozornosti, je dubstep. Sice je to pro nás celkem
náročné, ale rozhodně se nevzdáme a věřím, že za nějaký ten čas se
dočkáme pozitivnějšího přístupu. Kromě tohoto si nemůžeme na nic
stěžovat, hrajeme hodně v jiných zemích, i když je ostudné, že
vlastní národ ani neví, jaké talentované lidi vlastně má.
Člověk by řekl, že v Holandsku je nejpopulárnější temnější a
drsnější forma drumandbassu nebo je tomu jinak? Určitě, tento
specifický zvuk tu prostě jede nejvíc, hlavně díky BSE a Noisii.
Každopádně tu máme i malou část lidí, kteří jsou spíše orientováni
na liquid. Jump-up tu není populární vůbec, což sám vítám, haha.
Co vím, tak si také promotérem akcí Red Zone a Icon, jak dlouho už
tyhle party fungují? Na co jsi za dobu jejich existence nejvíce
pyšný?
Red Zone jsem dělal 10 let a pak odstartoval Icon, v klubu kde jsme byli
došlo k rekonstrukci a koncept Red Zone prostě nefungoval ve větším klubu.
Icon je zaměřen více komerčně, kam zvu větší jména z dnb scény.
Věnuješ se Dingu už přes 12 let, to je opravdu dost dlouho
:), postrádáš něco ze starých časů?
Chybí mi to kouzlo chození do obchodu s deskama a objevování
nových skladeb, v těch dobách totiž nebyla možnost nakupovat přes
internet. Taky postrádám DJs, kteří hrávali několik různých žánrů
drumandbassu v průběhu velkého mejdanu.
Z mého pohledu jsou to spíš producenti, kteří velmi často
sklouzávají k monotónním setům v rámci subžánru. Dobří DJs se
snaží hrát od všeho něco…
Přijde mi celkem nudné poslouchat hodinu a půl trvající, čistě deepový
nebo tvrdý set. Já se třeba snažím hrát různé polohy drumandbassu,
navíc je rád prokládám pár zapomenutými klasikami.
Kdy ses vlastně rozhodnul začít produkovat? Přijde mi celkem
zvláštní, že ses k tomu odhodlal relativně nedávno (před 4 lety).
:)
Protože jsem hroznej lenoch, tak proto to nabralo takové zpoždění. :)
Tvoje produkce je zaměřená hlavně na deep drumandbass, byl jsi snad
již od začátku rozhodnut, že to je ta správná cesta, kterou se chceš
vydat nebo ses k tomu postupně propracoval?
Když jsem začal produkovat, vyzkoušel jsem si spoustu různých stylů.
Nakonec jsem zjistil, že právě hodně deepový a minimalistický zvuk mi
sedí, do toho co hraju, nejvíce.
Nepřemýšlel jsi třeba i o nějakých experimentech s jinými
žánry? Co třeba právě dubstep?
Poslouchám toho hodně, dubstep, minimal house, hip hop, klasiku, atd.., hraju
na piano, takže mě toho s hudbou pojí hodně. Teď se hlavně zaměřuju na
drumandbass, ale v budoucnu bych určitě rád začal experimentovat
i s jinými žánry.
Nedávno jsi absolvoval tour po Novém Zélandu, tak jak bylo?
Bylo tam pěkně horko :) Je to překrásná země a lidi jsou tam do deep
drumandbassu hodně zapálení, pro mě naprosto ideální místo, hehe. Navíc
lidé jako Cern, Bulletproof, Upbeats Dose & Menace či Teknik jsou skvělí
producenti!
Vzhledem k tomu, že hodně cestuješ, která země či kultůra se ti
vryla do paměti?
Jednou jsem hrál v Číně a jejich kultura je dechberoucí, Nový Zéland se
mi také moc líbil, můžeš tam zahrát prakticky cokoliv, stejně tak mám
rád Polsko nebo Maďarsko pro ten pocit undergroundu a spoustu krásných
holek. :)
Není to tak dávno, co jsi byl u nás v Česku na celý víkend. Co
se ti u nás líbilo nejvíce? Stále ti chybí české pivo nebo snad něco
jiného? :)
Jo, pivo mi moc chutnalo a taky máte spoustu pěkných koktejlových barů.
Cross club byl pro mě zážitkem, jeden z nejzajímavějších klubů, který
jsem kdy viděl! Rozhodně mi ale nechybí váš jazyk, haha.
Během svého pobytu v Praze jsi strávil nějaký čas ve studiu
s Counterstrikem a dokonce z toho vzešel i track. Popravdě, tohle pro mě
bylo překvapením, protože oba máte dost specifický zvuk – jiné BPM,
beaty, celkové aranžmá – prostě jste každý někde jinde :) Můžeš
k tomu prozradit víc?
No, bylo to zábavné, jen co je pravda, každý totiž produkujeme úplně
jiný žánr drumandbassu a ten rozdíl je opravdu propastný! První den to
prostě nefungovalo vůbec a dokonce jsme oba přemýšleli o tom, že možná
bude lepší se na to úplně vykašlat. Po pár dalších hodinách pokusů
jsme vytvořili smyčku, která se nám oběma líbila. Pak už šlo všechno
pěkně od ruky, oba nás to vzalo. Nakonec to dopadlo tak, že na mě je to
hodně tvrdý a pro Justina zase moc měkký, hehe. Proto jsme to pojmenovali
Midway.
Když už se bavíme o těch kolaboracích, udělal si pár tracků
s Proximou či Iciclem. Black Sun Empire v nedávném rozhovoru řekli, že by
s tebou rádi udělali nějaký track, ale je prý dost složité se společně
sejít ve studiu. Vždycky mi v rozhovorech bylo řečeno, jak se dá skvěle
spolupracovat i na dálku, bez nutnosti se scházet. V jaké
fázi se tento společný projekt vlastně nachází, případně jaké další
kolaborace chystáš?
Kolaborace dělám pouze v případě, že s dotyčným člověkem
můžu sedět ve studiu, jinak to pro mě nemá cenu. Když jsem před 2 lety
spolupracoval s Iciclem a Proximou, tak oba bydleli nedaleko, díky tomu došlo
na pár společných věcí. Loni jsem se přestěhoval do Amsterdamu, kde jsem,
pro změnu, poblíž studia Black Sun Empire a track už máme nějaký ten
pátek hotový. Co se týče ostatních, tak jsem dokončil track se SPYem,
během tour po Novém Zélandu další s Cern a chystám se na společnou věc
s Lenzmanem, který bydlí kousek od mého bytu.
V obchodech se dá koupit pár tvých singlů, ale kdy se dočkáme
třeba nějakého EP? Album předpokládám zatím ještě neplánuješ nebo
snad ano? V posledních pár měsících jsem upsal další 4 singly
různým labelům, ty by měly postupně vycházet počátkem letošního roku.
Rád bych vydal ještě pár singlů a právě i nějaké to EP, ale co se
týče alba, tak na to se ještě necítím připravený.
Co se týče technického zázemí pro tvojí produkci, co za vybavení
ve studiu používáš? Jsi orientovaný čistě na digitální tvorbu skrze
spousty VST pluginů nebo se u tebe najdou i nějaké analogové
hračky?
Veškerou hudbu skládám v Reasonu, mixdowny dodělávám v Abletonu a
používám spoustu VST pluginů, např. Camel Phat, Massive či Vanguard. Co se
týče hardwaru, tak tu mám bedny Mackie 824 a synth od M-Audia. Takže nic
speciálního. :)
Poslední otázka (speciálně pro našeho zvěda Hackenaliena). Pokud
bych se chystal do Holandska a chtěl bych zajít na opravdu dobrej
drumandbassovej mejdan, kam bych se měl vydat? :)
Black Sun Empire pořádají, každé dva měsíce, skvělý mejdan s opravdu
hodně solidním lineupem v Utrechtu. Pak si taky můžeš zajít na Major
League v Rotterdamu, kam zvou opravdu velká jména, případně kluci
z Noisie dělají super mejdan v Groningenu. Já se starám o jih a na únor
chystám premiérovou akci v Amsterdamu v jednom z největších klubů ve
městě. Pokud se vše podaří, tak v Amsterdamu bude pravidelný a pořádný
mejdan.
Díky za rozhovor.