„ROZDÍL MEZI MUCHOWEM SVOBODNÝM A MUCHOWEM ŽENATÝM? JEDEN SNUBNÍ
PRSTEN.“
Právě vychází vaše nové album Slowthinking. Co je to pomalé
přemýšlení?
Nevím co je pomalé přemýšlení. Ale naše deska se jmenuje Slowthinking
z mnoha důvodů. Není to zrovna žádná rychlokvaška, v tempech to nikam
moc neženem a ta slovní hříčka vyjádřená vizuálně na obalu je taky
důvod.
Jaká ta deska je?
To bych se rád dozvěděl i od tebe. Mě se sakra líbí.
Odráží vaši náladu? Pocity? To, co se vám v době přípravy alba
honilo hlavou?
Tak toho bylo asi víc, dělali jsme na ní poměrně dost dlouho. A já mám
problém s pamětí, takže to už si fakt nevzpomenu. Ale naše nálady ta
deska odráží určitě. Popisovat je snad nemusím. Poslech by měl
napovědět.
Mezi Slowthinking a předposlední deskou In Dust 3 ční poměrně slušná
časová mezírka. Čím to? Co jste celou tu dobu dělali?
Asi rok jsme věnovali promu a koncertům na podporu In Dust 3 a pak jsme
začali pracovat na Slowthinking. Trvalo to tak dlouho, protože jsme chtěli
udělat fakt dobrou desku a prostě nám to tak dlouho trvalo. Lepší jedna
dobrá deska po třech letech než tři průměrný každej rok. Ale
samozřejmě jsme netočili celý tři roky non-stop tuhle desku. Já jsem
dělal ještě třeba hudbu k filmům Samotáři a Sen. Hudbu k divadelním
představením: 2× v Národním divadle – Komedie Omylů a Večer
tříkrálový, Sen noci Svatojánské v divadle Komedie a hru Sběratel
v divadle v Reznické. Nějaké remixy. Produkoval jsem desku Here – Double
Happiness a další věci. Kateřina měla dost práce v divadle (hraje
v Národním…) a točila asi tři filmy.
Stihnul ses Honzo oženit… Je rozdíl mezi Janem P. Muchowem svobodným a
Janem P. Muchowem ženatým?
Jeden snubní prsten.
Vraťme se zpátky k desce. V rozhovoru pro Ultram:x jsi řekl, že se
některé z písniček na Slowthinking dají zahrát na španělku
u táboráku. Zkoušeli jste to?
Zkoušel jsem to. Byl jsem na jednom táboře nadace Slunečnice pro děti
z dětských domovů a ty mě donutili zahrát na „sladký dřevo“. To byl
úlet, protože já neumím žádný ty táborový klasiky tak jsem musel
vytlačit Lucky boye, Neon a další šlágry… Ale nový věci budou taky
hratelný, protože některý jsem na španělku složil. Pravda, s některejma
možná bude potíž….
Myslíš, že by se takhle dali zahrát i některé věci z In Dust
3?
Už jsem zmínil Neon, ale i dost dalších jde takhle zahrát.
Například?
Tak například Just A Fade, Danger, Winter 22, Ikarie XB 1, Hunted By
Demons.
V písničce Go! z In Dust 3 jste použili zvuk ústředního topení, do
kterého jste mlátili paličkami jako na bicí. Najdeme podobné legrácky
i na Slowthinking?
Záleží co je pro tebe legrácka. Je tam třeba klasickej beat box, ale
i různý další hrdelní skřeky, jak Katky tak ode mne, nebo jsme
z Dušanem (Neuwerthem – producentem, pozn. aut.) hráli perkuse tak, že
jsme si cvrnkali prstama do tváří. Ale tentokrát jsem hodně špekuloval se
zvukama v rytmech a melodický nástroje jsme točili hlavně akustický.
„DNESKA JSEM ČETL, ŽE HELENA VONDRÁČKOVÁ PŘEBÍRÁ PLATINOVOU DESKU.
MYSLÍM, ŽE NAŠE ALBUM JE LEPŠÍ NEŽ JEJÍ.“
Jak bude vypadat koncertní podoba písní?
Asi se některé skladby budou na koncertech od albových verzí lišit,
protože poslech desky leže na sofa myslím vyžaduje trochu něco jiného než
když stojíš v klubu. Sami jsme zvědaví jak to bude fungovat.
Jak vůbec probíhá návrat na koncertní pódia, dá se říci, po
letech?
Tak zas tak dlouho jsme mimo podia nebyli. Katka je na podiu v divadle skoro
každej den. A já už taky něco odehrál, ale to víš, že už se
těšíme.
Asi tak před půl rokem se objevily informace, že by se na Slowthinking
mohl objevit nějaký ten zahraniční host. Jak to dopadlo?
Zahraniční je vklad francouzské zpěvačky Valerie Chauvey ze skupiny Here,
která mi jednou poslala mail, který mě inspiroval k textu skladby I’m (Not
Really) Optimistic. Ale ty informace, co máš na mysli ty, jsou z doby, kdy se
vedení mezinárodního oddělení EMI chtělo podílet na práci na desce a
navrhovali nám různé nápady na spolupráci a vůbec různou kolaboraci. Ale
na jaře tohoto roku prošlo kompletní vedení EMI velkou obměnou a nové
vedení zatím čeká jak naše deska dopadne.
Vyjde deska i v zahraničí? Ptám se hlavně na Anglii…
To právě záleží na mínění toho nového osazenstva mezinárodního
oddělení EMI. Ale nezávisle na tom by měla vyjít v Japonsku.
Japonsko je v poslední době vůbec nějak populární. Vyšel tam Floex,
ZKA4T se na pultech japonských obchodů objeví ve stejný den jako u nás.
Čím to?
Díky tomu, že DJ Yukimora je velkej japanolog a je v kontaktu mimo jiné
i s jedním pánem z Tokia, který vlastní vydavatelství a když ho Yuki
tady v Praze trochu seznámil s místní scénou, tak on se rozhodl některé
desky vydat i v Japonsku. Takže to všechno vlastně „zařídil“
Yukimora.
Myslíš, že bude Slowthinking hodně úspěšná? Jaké si vlastně
s Katkou děláte naděje?
Doufám že bude úspěšná. Dneska jsem četl, že Helena Vondráčková
přebírá platinovou desku a já myslím, že naše deska je lepší než ta
její, takže by se měla i lépe prodávat.
Skvělý titulek pro bulvárnější plátky: „Ecstasy Of Saint Theresa
chtějí překonat Helenu Vondráčkovou!!!“ Držím palce… Znamená to, že
bys chtěl, aby vás poslouchala moje máma?
Neděláme hudbu tak, aby se líbila co největšímu spektru lidí. Ale když
se jim bude líbit to, co děláme, rozhodná se nebudu tvářit, že mě to
sere.
V rozhovoru pro časopis Navigátor jsi prohlásil, že The Tchendos jsou
velkým přínosem pro českou písničku. Proč tomu tak je?
Protože maj smysl pro hity.
Když koukneš na českou scénu, vyzdvihl bys ještě někoho?
No jéje. Sice v posilovně toho moc nenazdvihám, ale tady bych si troufl
klidně na Floexe, Indy a Wich, Ohm Square, Penery strýčka Homeboye, Here a
spousty dalších najednou.
Co si myslíš o Veneer?
Veneer jsou v pohodě, ale vyjma moc dobrých remixů pro Here i pro nás,
jsem od nich nic neslyšel.
Ještě k těm „Čendům“. Prý chystají debutové album. Nebudeš
náhodou jeho producentem?
Tak to určitě ne. To je práce Dušana Liperta a jedině s ním mohou
Tchendos být Tchendos.
Ecstasy Of Sain Theresa je pro mnoho lidí nejoblíbenější kapelou. Co
znamená pro tebe a pro Katku?
Pro nás je taky nejoblíbenější kapelou.
Kam se budete jako Ecstasy Of Saint Theresa ubírat?
Dál a výš.
Bartias_ Radim Bartík