Ahoj, já jsem Naibu a tohle je má hudba

Cause4Concern, Rockwell a…Naibu! Třetí jméno do party hlavních headz na šestém vydání mejdanu DrumiX, skromný týpek z Paříže a jeho odpovědi na dotěrné dotazy. O vztahu k hudbě, Asii, své vokalistce a sněhu, o tvrdnutí s horečkou na letišti, jeho novém cd nebo remixu pro Brooklyna.


8. 3. 2010, publikoval RUDEBOY

ptal se: AHZ

Pokud jste přemýšleli nad tím, co si pro mnohé z vás neznámý Francouz na DrumiX přichystá za parády, po přečtení rozhovoru budete mít jasno, o co tomuhle hudebnímu zapálenci jde.

Robin LeClair, jak zní občanské jméno producenta skrývajícího se za tajemnou nálepkou Naibu, pochází z francouzské metropole Paříž a na scéně funguje a nutno říci, že s respektem, přes tři roky. Všechno začalo skladbou KTX na Fokuz kompilaci, ale hlavně dodnes aktuálním singlem Urban Sprawl na Fabiově značce Creative Source, a pak už se to s Robinem vezlo: Critical, Levitated, DeepSoulMusic, Soul:R, ale také Breakin´, Avalanche nebo Subtle Audio! Má na kontě přes dvacet releasů, jedno téměř lp a spolupráce se jmény jako Tactile, Hydro, Spinline nebo Loxy. Jeho hudba vyniká nadprůměrnou muzikálností a to takovou, že se nadá zařadit do nějaké škatulky. Jeho tracky podle nálady bezpečně poznáte, stále vás ale budou ohromovat svojí originalitou. Na party se nechte rozhýbat třeba Back Engineering nebo aktuální Doubts
, doma upusťte slzu při Theme from Harajuku Station nebo Aki.



Nemůžu se nezeptat na téma letošní zimy a tím byl kupodivu sníh. Jak to vypadalo u vás v Paříži, Robine? Došlo to až tak daleko, že se Pařížané proháněli pod Vítězným obloukem na běžkách?

Hehe, zas až takhle to nebylo ale, celý leden byla pekelná kosa, sněžilo však jen párkrát, spíš mrzlo a to takovým stylem, že jsi musel dávat velký pozor, abys neuklouzl – všechno bylo ledový!

To věřím, o tom by mohl vyprávět ostatně i Rudeboy. Nicméně jaký je vůbec tvůj vztah k zimním sportům?
Bohužel jsem nikdy nebyl na zimní sporty, rodiče mě o prázdninách jako malého vždycky spíš brali k moři, takže hory v zimě nejsou pro mě to pravé, to spíš pláž a sluníčko.

Jak vlastně začala tvoje producentská kariéra? Hodně mých kámošů si při vyslovení tvého jména vzpomene na zhruba tři roky starý Stunnův „All Naibu Mix“ ze svého Greenroom studia v Chicagu.

Stunnův mix byl jednoznačně milník v mém drumandbaassovém životě. Furt nemůžu uvěřit tomu, že i přesto, že jde o tři roky starý set, pořád mi chodí maily s otázkami typu: Kdy vyjde tenhle track, kdy tamten. Tento set bylo zkrátka něco jako sdělení: Ahoj, já jsem Naibu a tohle je má hudba.

No a pokud odpovíme na otázky tvých obdivovatelů, kdy tedy vyjde zbytek tracků, které se v mixu objevily a dosud nevyšly, kupříkladu Balance of the Elements?

Už nikdy nevyjdou, nemám k tomu zvláštní důvod. Jsou to už staré skladby, ve které se ti třeba může líbit určitá melodie, ale celkové nejsou zvukovně kvalitní a tak „silné“, jak bych si představoval.

Takřka celou tvou produkční práci spojuje jedna společná věc a tou je ženský vokál orientálního stylu, dokonce hodně využíváš šepotu, tohle by se dalo zdůvodnit?

Prostě miluju ženský hlas ve všech polohách, je dobrým prostředkem k vyjádření emocí. Navíc jsem odjakživa hodně tíhl k asijské kultuře a chtěl jsem tu mou osobní náklonnost přenést do hudby.  Ženský vokál se jevil být pro tuhle cestu produkce drumandbassu ideálním prostředkem. Mé rané kousky byly nacpané různými druhy etnických samplů, tu japonské koto, tu tibetské vokály, do toho korejská flétna, fakt šílený kombinace :-)

Dobrá, pojďme se přesunout na label Horizons, kde ti před asi třemi týdny vyšlo eponymní cd. Dělal jsi ho s nějakou komplexní myšlenkou?
Tohle cédko je spíš kompilace, než album, přesto jsem nad všemi tracky hodně přemýšlel. První část, EP Fireflies vyšlo už vloni, nové Discrete EP nedávno. To nové EP je temným obrazem toho, co se může v životě stát. Pocity byly při skládání velmi osobní a subjektivní, ale věřím, že zkušenost je univerzální.



Určité procento drumandbassových producentů spolupracuje výhradně přes net, jak vlastně probíhá tvoje spolupráce se zpěvačkami Kiyomi a Yunmee? Znáš je osobně?

Já musím nejprve uvést na pravou míru jednu skutečnost. Vím, kdesi se to zkomolilo, ale Yunmee není zpěvačka, ale producentka a toho času i moje přítelkyně. Ale zpátky k otázce, jojo, znám je obě velmi dobře i osobně, i když s Kiyomi jsem se seznámil přes internet dřív. To bylo v době, kdy jsem začal pracovat na tracku Fireflies, kam jsem potřeboval japonský vokál a Kiyomi se zdála jako nejlepší parketa, na scéně se už dlouho pohybuje vedle jmen jako Klute nebo Paradox. A taky že jo, šlo to úplně hladce.

Názvy tvých tracků zní dost poeticky, předpokládám, že to má svůj jasný smysl..
Je to skladba od skladby. Občas mi název na mysli vyvstane už ze samotné nálady a procesu tvorby.

Třeba u It Took A Long Time na Creative Source mi opravdu dlouho trvalo, než jsem ji dodělal, takže byl výběr názvu jasný. Někdy je to naopak, mám název a na ten se snažím napasovat hudbu, pokud opět zmíním track Fireflies, tam mě tento název vnuklo několikeré shlédnutí filmu „Grave of the Fireflies“, po němž jsem byl v totální depresi a snažil se ten pocit zhmotnit v hudbu. U skladby Newport na Soul:R jde o můj hold vzdaný sci-fi filmům s vizí jako jsou Bladerunner, Cyber city, Ghost in the shell nebo Akira.

Vloni se v deskách objevil i tvůj remix našeho Brooklyna, konkrétně skladby Someone a s ním i odvážné hlasy, že je lepší než originál, co ty na to?
Ha, tak to mé vážně těší, já si ale myslím, že rozhodně není lepší než originál. Možná je víc „dancefloor/dj friendly“, což byl ale záměr.

Když jsme se vloni létě bavili o tvých volných termínech, psal jsi, že letíš na podzim do Asie. Šlo tehdy snad o nějaké hraní? Jak často se vůbec do tvých oblíbených zemí orientu vracíš?
Jednou ročně lítám do Japonska a Korei, takže se vždycky nějaké hraní objeví, ale všechno je to na kámošské bázi. Byli byste ale překvapený jak tam parties jedou! Hrozně rád vzpomínám na jednu party, dělal jí tehdy Hydro, bylo to v malém klubu Via v Soulu před třemi lety, ale doteď si ji živě pamatuju jako můj první skvělý djský zážitek.

Stalo se ti během hodin a hodin cestování něco na co rád nebo naopak nerad vzpomínáš?
Je toho hodně na co vzpomínat, v dobrém i špatném. Bezva bylo, když jsem před čtyřmi lety zmeškal zpáteční let ze Soulu a krátký, dvoutýdenní víceméně dovolenkový pobyt se rázem změnil v pětitýdenní část mého života, díky níž jsem se zase obohatil o fůru cenných zkušeností. Naopak hodně naštvaný sem byl při placení úplně zbytečné pokuty v maďarském vlaku, když jsem cestoval za mými dobrými kamarády Spinlinem a SKC, jedněmi z nejfajnovějších lidí, které jsem poznal. Všechny svaté jsem vyvolával během opravdu šíleného tajfunu v Tokiu, málem jsem se zbláznil, když jsem kvůli sněhové bouři v Helsinkách nestihl navazující let, navíc jsem tou dobou měl hrubou chřipku a byl po devíti hodinách letu. Věřte, že být nemocný, čekat v letištní hale a ještě nevědět, kdy skutečně poletíte, není to pravé ořechové. Rád cestuju do Londýna vlakem, jste tam za dvě hodiny, to ovšem nesmí v půlce trasy oznámit, že se čeká kvůli čemusi, co na trase zamrzlo :-D atd. atd…



V posledním roce se na scéně objevilo množství nových zajímavých producentů, byl a je cítit velký vliv dubstepu, mnohdy až IDM, drumandbass je taky víc o kvalitě zvuku, jak to vidí Naibu?
Pokud jde o mě, vidím určité nadšení do tvorby, ale já osobně ztratil komplexní přehled o tom, co se děje. Můžete si myslet, že hudba je stále tak rozmanitá jak jen může být, ale naopak, tolik lidí naskočilo rozjetého vlaku s nálepkou minimal, že pro mne už ta škála chutí, kterou drumandbass dřív vynikal, není tak široká. Jsem typ člověka, který potřebuje od všeho trochu, v setech miluju hrát průřezově, všechno možné. V rozdílnosti je krása této hudby, ale bohužel se v těchto dnech všechno zdá být v čele s jedním směrem a vše to přitom zní velmi podobně. Žánr potřebuje pořádné umělce, více osobního přesvědčení a míň trendy následovníků. 

A jaká konkrétní jména ty bys třeba vyzdvihl za loňský rok, a kdo budou pro tebe ti progresivní v tomto roce?
Vloni jsem si užíval nástup Triad, momentálně od nich žeru všechno, pak třeba System, Seba, který přišel s pár tracky, jejichž zvukové tajemství zná právě a jenom on, potěšil mě Raiden s pár zajímavými věcmi a pár dalších. A na koho se zaměřit v 2010? Triad :-), Circa, Kharm, LM1, Mortem nebo Ena.

Za pár dní vystoupíš na Lávce, ze které je designový výhled na panorama Prahy, navštívils Prahu už někdy v minulosti?

Bude to moje první návštěva Prahy a vážně moc moc se těším!

Už máš představu, co budeš na DrumiXu po boku Stua C4C a Rockwella hrát? Jak se ti líbí jejich produkce?
Hezký je to, že v podstatě nemám představu, co přesně budu hrát, ale určitě to bude dobrá směs starého a nového zvuku ze všech subžánrů. Nečekejte ale žádné slaďáky! Co se týče ostatních headlinerů, tak Rockwel je na vzestupu a je to zajímavý typ člověka se silnou vizí a Stu? No, co bych tak řekl, C4C jsou na scéně přes deset let a jejich katalog plný super šlágrů stojí za to. Nikdy například nepřestanu šílet z věcí jako třeba Moongerm!

Tvoje aktuální Top 5
Implex & Enei – Control
Omar ft. Estelle – Lay It Down (Triad remix)
System – The Diver's Dream
B Key – Untitled
Mortem – Whispers

Obligátní otázka, tentokrát na závěr, co vůbec znamená slovo Naibu?
Historie této přezdívky je opravdu hodně dlouhá a nechtěl bych jít do detailů, ale Naibu v japonštině znamená něco jako „inside“ v angličtině, třeba bude čas se o tom pobavit na DrumiXu.

Díky za fajn rozhovor a budeme se těšit v sobotu 13. 3. na Lávce!

www.drumix.cz
| soundcloud.com/na­ibu | myspace.com/na­ibudnb | discogs.com/ar­tist/Naibu

publikoval RUDEBOY
Shadowbox DJ a moderátor našeho pořadu na Radiu 1