INTERVIEW: ZKA4T

Matouš Godík neboli ZKA4T je úplný mlaďoch. Takový mlaďoch jako kamarád Floex. Přesto, stejně jako kamarád Floex, bez problémů „šlape na paty“ mnohem zkušenějšímu Honzovi Muchowovi. To není z mé hlavy, to je z hlav ostatních hudebních publicistů. Ale stejně, předposlední ShadowBoxí interview bylo s Honzou Muchowem o aktuálním albu Extáze. Poslední je se Zelenou Karkulkou a čtyřmi trpaslíky o „jejich“ novém albu s názvem Polytea. (ba)


17. 10. 2002, publikoval redakce

NECHTĚL JSEM FUNGOVAT JAKO MIDI PŘEHRÁVAČ CIZÍ HUDBY

Kdo tě polil??? ;)
Autor obalu Jirka Libánský. Stál nade mnou na štaflích a společně s Markem Dostálem, který to fotil, se moc bavili. Původně to nemělo být před modrým pozadím, ale v kavárně a čajem…

ZKA4T je dost nevyslovitelný a zároveň potrhlý název. Byl to tvůj nápad?
Je to asi nejšílenější název, který sem kdy vymyslel. Měla to být jen krátkodobá legrace, a tak mě výslovnost moc netrápila. Každopádně, když to někdo čte jako „zkafortý“, tak si jazyk moc nepoláme. Já to ale čtu jako českou zkratku.

Jak dlouho se věnuješ skládání hudby a co tě k takové činnosti přivedlo? Jednoduše se ptám na úplné začátky Zelené Karkulky. :)
Před Zelenou Karkulkou toho bylo taky dost. Zpočátku jsem chtěl na počítači dělat extrémní metal, postupně se velmi nepovedené pokusy změnily na jakési EBM a když polevila puberta, tak jsem vyklidnil do ambientu. Nutno říct, že ještě hodně temného. To mě drželo dlouho, ale nakonec omrzelo svou jednotvárností. Každopádně to byl zdroj velké části zkušeností manipulace se zvukem, tak jak to tady moc lidí nedělá. Zkusil jsem tedy skládat „taneční“ muziku, kterou jsem tenkrát v roce 1998 moc nemusel, ale zjistil jsem, že to není zdaleka tak jednoduchý, jak jsem se domníval. A tak mě to chytlo. Stejně tak mě nová elektronika začala i bavit poslouchat. Vyšla mi jedna věc na Future Sound of Prague I a tím pro mě ZKA4T pomalinku začal ztrácet svůj „výstřelkovitý“ charakter. Začátky byly úděsný, co se zvukový kvality týče, ale na druhou stranu to byla super doba, co se týče možností. Přestože jsem se snažil napodobovat věci, které se ke mně dostaly, nedařilo se to, a tak vznikaly docela originály. Právě s originalitou je to čím dál tím těžší…

Sedm let jsi se učil na klavír. Nakolik je podle tebe při tvorbě elektronické hudby důležité klasické hudební vzdělání? Jinými slovy, pomohlo nebo dokonce ovlivnilo tě to nějak?
Mě hraní na klavír strašně bavilo po emocionální stránce, nikdy jsem nebyl moc na techniku hry a na noty, ale rád jsem to prožíval a prý to i bylo slyšet. Moc jsem to ale nepřeháněl s cvičením a po ukončení lidušky jsem se „zbavil zátěže“. Hlavně kvůli tomu, že jsem nechtěl fungovat jako MIDI přehrávač cizí hudby. Dnes mi z toho zbylo jen to, že umím položit ruku na klaviaturu a zahrát akordy a linky tak, že se to občas dá i použít. V MIDI je to celkem fuk, tam se dá všechno „doupravit“ myší, ale třeba u rhodes piana nebo klavíru nezbývá, než nahrávat dokud se to nepovede.

Zpočátku jsi se pouštěl do hůře poslouchatelných experimentů, jestli to tak můžu říct. Začínal jsi industrialem, pak přisel temný ambient, ale v poslední době jsou tvé tracky k posluchačům daleko laskavější. Čím to?
Asi stárnu.

S FLOEXEM DISKUTUJEME „NOVÉ“ POSTUPY VE ZVUKONIČENÍ

Kamarádíš s Floexem. Ovlivňujete se navzájem?
Určitě. Posloucháme téměř tu samou muziku, otevřeně spolu diskutujeme nové „objevy“ v postupech a možnostech skládání a zvukoničení. Vlastně se známe hodně dlouho. Ještě než v devadesátém sedmém vyšel Jungle is Massive potkali jsme se v Rádiu 1 a nějak se dali do řeči. Nevím ani proč. Floex měl už tenkrát pevně nakročeno směrem kde je dneska, zato já stále temně hučel v ambientním industriálu. Teď už má naše tvorba hodně blízko. Dopomohl jsem mu k většímu využití akustických nástrojů a on mi k přemýšlení o formě skladeb.

Je tvá, potažmo i Floexova, hudba taneční?

Jak co. Před dvěma lety jsem nechtěl, aby moje věci byly moc taneční, spíš downtempo, abstraktní hiphop jako od DJ Shadowa a spol. Čas naštěstí léčí spoustu „zatvrzelostí“ a mě rychlejší tempa i taneční „tah“ v příjemné hudbě zlákal. Věci které šlapou a přitom nejsou jen na tanec mi teď připadají ideální. A je pravda, že s Floexem jsme už při vydávání jeho alba element „tanečnosti“ dost často řešili. Vlastně jsem moc rád, že jsem nepodlehl tlakům a nevydal album už před dvěma lety, to by byl samý kontrabas a pomalé skladby.

Slyšel jsem ukázku z Polytea a sice track Eye Saw Rain Squaw na CD příloze casopisu Ultram:x. Stejná skladba ale pod trochu jiným názvem a v trochu jiné verzi vyšla už na kompilaci Future Sound Of Prague Vol. 3 – Downtempop. Současná podoba skladby mi přijde daleko svižnější, pocitovější i živější a přiznám se, že mi do určité míry připomíná Floexovo album Pocustone. Bylo to záměrem?
Záměr byl udělat remix té starší verze, aby byl důvod to dát na desku. Je to jediný rovný beat na desce, takové osvěžení. V té staré verzi mi hlavně vadily bicí, netáhly a byl to zmatek. Každopádně to není typická skladba ZKA4T, spíš bych to byl zařadil pod Isuo Tam… Po dlouhé době jsem poslouchal Pocustone a paralelu nenacházím. Tomáš (Floex, pozn. aut.) zdaleka tolik nepoužívá smyčky a rád dělá vývoje i za cenu chaosu a ne úplně zřejmé instrumentace. Jediná věc, která mi připadá vzdáleně podobná, je práce se zvukem, jsme ze stejné „školy“.

Dočkáme se i živého provedení tvých skladeb?
O tom jsem dlouho přemýšlel, ale nakonec jsem to vzdal. Nemám v tom zkušenosti, stěží stíhám vedle hudby ještě školu a tak raději věnuju čas novým skladbám. Ale ve vzdálené budoucnosti nic nevylučuju.

Co vůbec říkáš na Floexuv úspěch? V tiskové zprávě se praví, ze jsi začal pracovat na albu kvůli vidině „dostatečného přísunu peněz, lehkých drog a lehkých žen“, které Floexovi zajistilo úspěšné debutové album. ;)
Svatá pravda. Tomáš je teď strašnej zhýralec, což mi imponuje a taky se těším, že moje vychloubání bude konečně mít pravdivý základ.

ČISTĚ ŘEČÍ ČÍSEL, NÁŠ ČAS JEŠTĚ NEPŘIŠEL

Nedá se říci, že bys zrovna hojně používal vokálu. Nebaví tě? Nebo nemůžeš najít vhodnou vokalistku?
Málokterý vokál mi sedne a když si vybírám hudbu na poslech, vyhledávám spíš instrumentálky. Původně jsem chtěl, aby ZKA4T byl pomalej popovej projekt se zajímavejma podkladama, ale nebyl jsem schopen najít někoho, kdo by zpíval. Zvykl jsem si na to a nakonec nebýt iniciativy Adély, Polytea by bylo bez vokálu.

S vokalisty nebo i s vkladem živých hudebníku počítal tvůj a Floexův společný projekt Ema Tomatucha. Nakonec jste jej ale nerealizovali, nebo ano?
Tomatucha se stále ještě nezrodila, vyzkoušeli jsme si remixovat Floexovu Pointillici (pro kompilaci Prague Loves Paris, pozn. aut.), ale na víc jsme zatím nenašli čas. Tomáš investoval většinu času do propagace Pocustone živými koncerty a já mezitím zintenzivnil práci na Polytea, abych to po mnoha zpožděních konečně vydal. Dalo by se říct, že teď nebo nikdy. Víceméně jsme uzavřeli své „soukromé“ projekty a už nám nic jiného nezbývá. Těším se na to moc, bude to vytržení z mých stereotypů a tak konečně úplně jiný přístup k tvorbě hudby.

Už jsi zmínil Isuo Tam, což je tvůj samostatný projekt. Mohl bys o něm něco říci? Jaké hudbě se Isuo Tam věnuje?
Po delší době jsem potřeboval další změnu a tou byly „rovné beaty“. Nechtěl jsem je dělat pod hlavičkou ZKA4T, a tak se zrodil Isuo Tam (maT oušI). Mám teď v hlavě malý zárodeček nápadu udělat album, ale nic, čemu bych se chtěl věnovat v průběhu následujících tří let.

Před časem ti jako ZKA4T vyšel track Quater Head na kompilaci anglického labelu Pork. Považoval´s to za velký úspěch? Jaký to vůbec byl pocit?

Určitě to bylo velké popostrčení vpřed, aspoň co se sebevědomí týče. Získal jsem tak malou referenci, kterou nemá úplně každý. Na druhou stranu to není žádný průlom do světa, takže to už moc nevnímám. Zbyla jen ta referencička.

Možná se vše zopakuje a to dokonce v daleko větší míře. Prý se ti dostalo kladných ohlasu na Polyteia od labelů Pork i Compost. To už zní velmi dobře. Že by ZKA4T kromě Japonska zavítal prostřednictvím debutového alba do Anglie, Německa..?
Pánové z Pork ještě album jako takové nemají, posílal jsem jim něco průběžně, ale výsledek je mnohem dotaženější. Zatím čistě projevili zájem ho slyšet. Legrace je, že jsou to dva bratři, kteří bydlí docela daleko od sebe, takže to budu muset poslat dvakrát. Co se Compost týče, před časem byl v Mnichově DJ Tall a nesl tam i jakési preview Polytea, nechal to v kanceláři Compost. Když se tam pak před odjezdem objevil, sám šéf se ho ptal na podrobnosti a projevil zájem o finální verzi. Víc zatím nic. Uvidíme.

Floex tak před třemi lety prohlásil: „Teď je nám hej, protože víme, že náš čas teprve příjde.“ Tak už je to tady?
;-) Myslím, že je nám zatím jenom hej a lepší to už asi ani nebude. Kreativita je momentálně na vrcholu a bude to jen horší. Snažím se, abych se hudbou „nemusel“ živit, ale jen "mohl“ živit. Momentálně se vlastně snažím, abych na to nedoplácel. Čistě řečí čísel tedy náš čas ještě rozhodně nepřišel.

Bartias_ Radim Bartík