NECHTĚL JSEM FUNGOVAT JAKO MIDI PŘEHRÁVAČ CIZÍ HUDBY
Kdo tě polil??? ;)
Autor obalu Jirka Libánský. Stál nade mnou na štaflích a společně
s Markem Dostálem, který to fotil, se moc bavili. Původně to nemělo být
před modrým pozadím, ale v kavárně a čajem…
ZKA4T je dost nevyslovitelný a zároveň potrhlý název. Byl to tvůj
nápad?
Je to asi nejšílenější název, který sem kdy vymyslel. Měla to být jen
krátkodobá legrace, a tak mě výslovnost moc netrápila. Každopádně, když
to někdo čte jako „zkafortý“, tak si jazyk moc nepoláme. Já to ale čtu
jako českou zkratku.
Jak dlouho se věnuješ skládání hudby a co tě k takové činnosti
přivedlo? Jednoduše se ptám na úplné začátky Zelené Karkulky. :)
Před Zelenou Karkulkou toho bylo taky dost. Zpočátku jsem chtěl na
počítači dělat extrémní metal, postupně se velmi nepovedené pokusy
změnily na jakési EBM a když polevila puberta, tak jsem vyklidnil do
ambientu. Nutno říct, že ještě hodně temného. To mě drželo dlouho, ale
nakonec omrzelo svou jednotvárností. Každopádně to byl zdroj velké části
zkušeností manipulace se zvukem, tak jak to tady moc lidí nedělá. Zkusil
jsem tedy skládat „taneční“ muziku, kterou jsem tenkrát v roce
1998 moc nemusel, ale zjistil jsem, že to není zdaleka tak jednoduchý, jak
jsem se domníval. A tak mě to chytlo. Stejně tak mě nová elektronika
začala i bavit poslouchat. Vyšla mi jedna věc na Future Sound of Prague I a
tím pro mě ZKA4T pomalinku začal ztrácet svůj „výstřelkovitý“
charakter. Začátky byly úděsný, co se zvukový kvality týče, ale na
druhou stranu to byla super doba, co se týče možností. Přestože jsem se
snažil napodobovat věci, které se ke mně dostaly, nedařilo se to, a tak
vznikaly docela originály. Právě s originalitou je to čím dál tím
těžší…
Sedm let jsi se učil na klavír. Nakolik je podle tebe při tvorbě
elektronické hudby důležité klasické hudební vzdělání? Jinými slovy,
pomohlo nebo dokonce ovlivnilo tě to nějak?
Mě hraní na klavír strašně bavilo po emocionální stránce, nikdy jsem
nebyl moc na techniku hry a na noty, ale rád jsem to prožíval a prý to
i bylo slyšet. Moc jsem to ale nepřeháněl s cvičením a po ukončení
lidušky jsem se „zbavil zátěže“. Hlavně kvůli tomu, že jsem nechtěl
fungovat jako MIDI přehrávač cizí hudby. Dnes mi z toho zbylo jen to, že
umím položit ruku na klaviaturu a zahrát akordy a linky tak, že se to občas
dá i použít. V MIDI je to celkem fuk, tam se dá všechno „doupravit“
myší, ale třeba u rhodes piana nebo klavíru nezbývá, než nahrávat dokud
se to nepovede.
Zpočátku jsi se pouštěl do hůře poslouchatelných experimentů, jestli
to tak můžu říct. Začínal jsi industrialem, pak přisel temný ambient,
ale v poslední době jsou tvé tracky k posluchačům daleko laskavější.
Čím to?
Asi stárnu.
S FLOEXEM DISKUTUJEME „NOVÉ“ POSTUPY VE ZVUKONIČENÍ
Kamarádíš s Floexem. Ovlivňujete se navzájem?
Určitě. Posloucháme téměř tu samou muziku, otevřeně spolu diskutujeme
nové „objevy“ v postupech a možnostech skládání a zvukoničení.
Vlastně se známe hodně dlouho. Ještě než v devadesátém sedmém vyšel
Jungle is Massive potkali jsme se v Rádiu 1 a nějak se dali do řeči.
Nevím ani proč. Floex měl už tenkrát pevně nakročeno směrem kde je
dneska, zato já stále temně hučel v ambientním industriálu. Teď už má
naše tvorba hodně blízko. Dopomohl jsem mu k většímu využití
akustických nástrojů a on mi k přemýšlení o formě skladeb.
Je tvá, potažmo i Floexova, hudba taneční?
Jak co. Před dvěma lety jsem nechtěl, aby moje věci byly moc taneční,
spíš downtempo, abstraktní hiphop jako od DJ Shadowa a spol. Čas naštěstí
léčí spoustu „zatvrzelostí“ a mě rychlejší tempa i taneční
„tah“ v příjemné hudbě zlákal. Věci které šlapou a přitom nejsou
jen na tanec mi teď připadají ideální. A je pravda, že s Floexem jsme
už při vydávání jeho alba element „tanečnosti“ dost často řešili.
Vlastně jsem moc rád, že jsem nepodlehl tlakům a nevydal album už před
dvěma lety, to by byl samý kontrabas a pomalé skladby.
Slyšel jsem ukázku z Polytea a sice track Eye Saw Rain Squaw na CD
příloze casopisu Ultram:x. Stejná skladba ale pod trochu jiným názvem a
v trochu jiné verzi vyšla už na kompilaci Future Sound Of Prague Vol. 3 –
Downtempop. Současná podoba skladby mi přijde daleko svižnější,
pocitovější i živější a přiznám se, že mi do určité míry
připomíná Floexovo album Pocustone. Bylo to záměrem?
Záměr byl udělat remix té starší verze, aby byl důvod to dát na desku.
Je to jediný rovný beat na desce, takové osvěžení. V té staré verzi mi
hlavně vadily bicí, netáhly a byl to zmatek. Každopádně to není typická
skladba ZKA4T, spíš bych to byl zařadil pod Isuo Tam… Po dlouhé době jsem
poslouchal Pocustone a paralelu nenacházím. Tomáš (Floex, pozn. aut.)
zdaleka tolik nepoužívá smyčky a rád dělá vývoje i za cenu chaosu a ne
úplně zřejmé instrumentace. Jediná věc, která mi připadá vzdáleně
podobná, je práce se zvukem, jsme ze stejné „školy“.
Dočkáme se i živého provedení tvých skladeb?
O tom jsem dlouho přemýšlel, ale nakonec jsem to vzdal. Nemám v tom
zkušenosti, stěží stíhám vedle hudby ještě školu a tak raději věnuju
čas novým skladbám. Ale ve vzdálené budoucnosti nic nevylučuju.
Co vůbec říkáš na Floexuv úspěch? V tiskové zprávě se praví,
ze jsi začal pracovat na albu kvůli vidině „dostatečného přísunu
peněz, lehkých drog a lehkých žen“, které Floexovi zajistilo úspěšné
debutové album. ;)
Svatá pravda. Tomáš je teď strašnej zhýralec, což mi imponuje a taky se
těším, že moje vychloubání bude konečně mít pravdivý základ.
ČISTĚ ŘEČÍ ČÍSEL, NÁŠ ČAS JEŠTĚ NEPŘIŠEL
Nedá se říci, že bys zrovna hojně používal vokálu. Nebaví tě?
Nebo nemůžeš najít vhodnou vokalistku?
Málokterý vokál mi sedne a když si vybírám hudbu na poslech, vyhledávám
spíš instrumentálky. Původně jsem chtěl, aby ZKA4T byl pomalej popovej
projekt se zajímavejma podkladama, ale nebyl jsem schopen najít někoho, kdo
by zpíval. Zvykl jsem si na to a nakonec nebýt iniciativy Adély, Polytea by
bylo bez vokálu.
S vokalisty nebo i s vkladem živých hudebníku počítal tvůj a
Floexův společný projekt Ema Tomatucha. Nakonec jste jej ale nerealizovali,
nebo ano?
Tomatucha se stále ještě nezrodila, vyzkoušeli jsme si remixovat Floexovu
Pointillici (pro kompilaci Prague Loves Paris, pozn. aut.), ale na víc jsme
zatím nenašli čas. Tomáš investoval většinu času do propagace Pocustone
živými koncerty a já mezitím zintenzivnil práci na Polytea, abych to po
mnoha zpožděních konečně vydal. Dalo by se říct, že teď nebo nikdy.
Víceméně jsme uzavřeli své „soukromé“ projekty a už nám nic jiného
nezbývá. Těším se na to moc, bude to vytržení z mých stereotypů a tak
konečně úplně jiný přístup k tvorbě hudby.
Už jsi zmínil Isuo Tam, což je tvůj samostatný projekt. Mohl bys
o něm něco říci? Jaké hudbě se Isuo Tam věnuje?
Po delší době jsem potřeboval další změnu a tou byly „rovné beaty“.
Nechtěl jsem je dělat pod hlavičkou ZKA4T, a tak se zrodil Isuo Tam (maT
oušI). Mám teď v hlavě malý zárodeček nápadu udělat album, ale nic,
čemu bych se chtěl věnovat v průběhu následujících tří let.
Před časem ti jako ZKA4T vyšel track Quater Head na kompilaci
anglického labelu Pork. Považoval´s to za velký úspěch? Jaký to vůbec
byl pocit?
Určitě to bylo velké popostrčení vpřed, aspoň co se sebevědomí týče.
Získal jsem tak malou referenci, kterou nemá úplně každý. Na druhou stranu
to není žádný průlom do světa, takže to už moc nevnímám. Zbyla jen ta
referencička.
Možná se vše zopakuje a to dokonce v daleko větší míře. Prý se
ti dostalo kladných ohlasu na Polyteia od labelů Pork i Compost. To už zní
velmi dobře. Že by ZKA4T kromě Japonska zavítal prostřednictvím
debutového alba do Anglie, Německa..?
Pánové z Pork ještě album jako takové nemají, posílal jsem jim něco
průběžně, ale výsledek je mnohem dotaženější. Zatím čistě projevili
zájem ho slyšet. Legrace je, že jsou to dva bratři, kteří bydlí docela
daleko od sebe, takže to budu muset poslat dvakrát. Co se Compost týče,
před časem byl v Mnichově DJ Tall a nesl tam i jakési preview Polytea,
nechal to v kanceláři Compost. Když se tam pak před odjezdem objevil, sám
šéf se ho ptal na podrobnosti a projevil zájem o finální verzi. Víc
zatím nic. Uvidíme.
Floex tak před třemi lety prohlásil: „Teď je nám hej, protože
víme, že náš čas teprve příjde.“ Tak už je to tady?
;-) Myslím, že je nám zatím jenom hej a lepší to už asi ani nebude.
Kreativita je momentálně na vrcholu a bude to jen horší. Snažím se, abych
se hudbou „nemusel“ živit, ale jen "mohl“ živit. Momentálně se
vlastně snažím, abych na to nedoplácel. Čistě řečí čísel tedy náš
čas ještě rozhodně nepřišel.
Bartias_ Radim Bartík