text: Roxy
V patnácti objevil elektronickou hudbu, ve dvaceti změnil její tvář. Seznamte se: Skream. Dubstep je v Anglii nejvíce se rozvíjejícím hudebním stylem a jestli je s ním někdo nerozlučně spojen, pak je to Skream! – jeden z jeho duchovních otců. Začalo to na škole v Croydonu, ta Olliemu nikdy moc nešla, ale seznámil se tu s Bengou a Hatchou, později dalšími dvěma zásadními postavami dubstepu.
Do garage, která v tu dobu slušně frčela, společně přimíchávali temné přísady a tlusté basy, které potom pouštěli na croydonských pirátských stanicích a v tu dobu v ještě nepříliš známém (dnes vyhlášeném) klubu Forward. Hudba, s níž přicházeli, byla popisována jako odraz temných a nebezpečných zákoutí Londýna, zmaru a frustrace lidí z chudých předměstských čtvrtí, kteří nemají žádnou budoucnost. Jakoby najednou Skream! A jeho parťáci na svém jednoduchém PC zhudebnili jejich pocity.
Postupem času do své hudby začal Ollie přimíchávat i jiné ingredience: reggae, asijskou a arabskou hudbu, chytlavé elektro ve stylu Kraftwerk nebo nejnověji detroit, IDM a glitch. Zlomovým pro Skreama, a tedy pro celou dubstepovou scénu byl track Midnight Request Line na Tempa records. Když ho porvé zahrál dj Youngsta právě v klubu Forward, vyspustil gina z láhve. Zpráva o novém hudebním stylu se rozletěla do světa a dubstep si získal fanoušky po celém světě.
Skream má od té doby za sebou mnoho releasů, za všechny zmiňme EP sérii Skreamizm nebo eponymní debutovou desku. Právě teď mu vychází druhé a kritikou dopředu vychvalované album Outside The Box, s nímž brzy vyrazí na tour. Skreamovy djské schopnosti nemá cenu rozebírat: k prasknutí narvaná Roxy se pod jeho rukama již otřásala a my tak můžeme jen potvrdit, že čím je v drumandbassu Andy C, tím je v dubstepu Skream!
Breakage je vedle Skreama! dalším velkým talentem, který svoji kariéru začal již v brzkém věku. Hudbě se věnoval už jako náctiletý. Začalo to v roce 2000, kdy jistý James Boyle přišel s remixem Doc Scottovy klasiky Here Comes The Drums. Zčistajasna se objevil sotva dvacetiletý mladík, který si troufl předělat jednu z breakových hymen, navíc se mu to podařilo znamenitě – remix vydali legendární Reinforced, značka 4 hero.
Po krátké spolupráci s Reinforced zakotvil na irské značce Bassbin, kde setrval řadu let. V době, kdy drumandbassová scéna byla zahleděna do temného hardstepového zvuku, který tlačili Ed Rush&Optical, Konflict nebo Bad Company, šel Breakage opačnou cestou, svojí polámanou, perkusivní rytmikou připomínal celé scéně její kořeny – skladba Acid Rain se stala hymnou rozlámané odnože drumandbassu a Jamesova pověst originálního hudebníka, který se nebojí jít proti proudu, se šířila rychlostí světla.
Svoji hudební univerzálnost ukázal na debutovém albu This Too Shall Pass, kde kromě drumandbassového tempa najdeme i pomalejší skladby. Deska se stala jednou z hudebních událostí roku 2006 a Breakage díky ní na sebe upozornil i mimo drumandbassové kruhy. Dalším krokem se stal kontrakt se značkou Digital Soundboy, kde vyšly singl Clanderon a Callahan, jimiž na sebe James strhl pozornost nově se rodící dubstepové scény. Po remixu jedné ze zásadních dubstepových skladeb Night od Bengy a Cokiho bylo jasno: dubstepová scéna má další velké jméno.
Po několika singlech pro Digital Soundboy v čele s Run Em Out s Roots Manuvou si Breakage získal mediální nálepku nejzajímavějšího jména na hudební scéně a s napětím se očekávala druhá deska Foundation, která mu nakonec definitivně otevřela dveře mezi producenstkou elitu: spolupracovali na ní jména jako Roots Manuva, Burial, Kemo nebo David Rodigan a singly z ní se dostaly do rotace na londýnském (i pražském:) Rádiu 1, klip ke skladbě Speechless rotuje na MTV. Najdeme zde jak drumandbassové, tak dubstepové skladby. A čeho, že se od Breakage dočkáme 9. října? Nechme se překvapit, rozhodně to bude hudební zážitek.