Reportáž: Let It Roll: akce, která to dotáhla na vrchol

Letmý průlet největší akcí právě končící zimy. Velká jména přijela, zahrála a odjela. V čem byla akce precizní, a proč jste na ní měli být, si přečtěte v reportáži, která je trochu více suchá než obvykle. Kde není kontroverze, není ani humor. Krásnou desetiminutovku čtení ke kávě a čaji Vám přeji.


16. 3. 2011, publikoval hacken alien

text: HACKENALIEN

Dopředu jsme věděli, že bude vyprodáno a tudíž, že před vchodem bude fronta. Ale nevěděli jsme, že ta fronta bude jen pro guest/friend-list. Na místě mi při čekání sice byla zima na nohy a mohl jsem si dvacetkrát přečíst papír, kam jít s jakou vstupenkou, ale víc mi štvalo, že jsem se rozhodl nepředběhnout a pak jsem marně sledoval, jak jsem předbíhán skupinkami tlustovepřobundých šéfiků. Ale co už, tak to má být; nářky jedinců z pseudo-mediálního světa na frontu u vstupu jsou směšné. Pokud stát nechtějí, ať si koupí vstupenku jako každý normální návštěvník, pro ty se akce pořádají, ne pro pseudo-mediální mrdky. Ve frontě měli jsme tu čest stát poblíž mladíka s budoucností a jménem Smack.         

Vstup do haly Kolbenka je lemován plakáty na další akce pořádajícího týmu a je to radostný pohled, poodhalené line-upy na DVA letní Let It Rolly… skvěle. Máme se na co těšit a někdo z uskupení HackenAlien jistě poreferuje. Rámcově, kdo chce aktuální mainstream (deep a Shogun Audio), pojede na český LIR v červenci a kdo chce předchozí mainstream (kompletní Virus a třeba John B), pojede na ten slovenský v červnu. Nádhera. Dále ještě byly k vidění plakáty na Chase & Status LIVE (6. duben, Praha) a Pig Fest (březen, Plzeň). Hmm.

Hned při vstupu do haly nás praští přes oči hemžení tisíců lidských kobylek ve světle hlavní stage. V půlce haly velké projekční „oko“, v němž i z dálky vidíte, co právě páchají DJs, členitý úl hlavní stage, postupující víceúrovňové stěny reproduktorů. Hlavní stage vás svým tvarem láká a vtahuje dovnitř. Čistý a silný zvuk de Luxe, jakého se vám jinde v Česku nedostane. Zde bych rád prohlásil, že mi další den vůbec nepískalo v uších, ani jsem nebyl jinak sluchově poškozen, přestože zvuk byl nahlas, hodinu jsem křepčil dva metry před basovou stěnou a celkově jsem žádnou sluchovou hygienu (např. špunty do uší) onen večer nepáchal. Další bod pro organizátory.  

Při našem příchodu a spěchu na zbytek vystoupení Bar9 hrál v hlavním sále chlapík ze Sigma. Klasická mainstream nu-skool selekce ve své krystalické podobě. Největší problém reprezentantů této sféry dnb je jejich absolutní zaměnitelnost. Pro halu narvanou tisíci fans dnb však ideální přípravka pro hlavní hvězdy večera. Ale i pro mou odcizenost se našly styčné body schopné páchat tanečně poslechovou radost mému tělu, které se snažilo přizahřát alkoholem při čekání na vrcholy… tracky jako klasika Timewarp VIP nebo mrdačka Shut The Light Off (Adam F & Sigma remix) pro mě byly vrcholem výkonu mladíka, který jen korunoval mixem dojíždějící hitovky Front To Back (Sigma) s netušenou peckou Voodoo People v jejím nikdy nevydaném a jen třemi čtyřmi DJi vlastněném updatu z roku 2007 s pozměněným hlavním motivem… Rewind! 



Vedle zvukové penetrace byla nám dopřávána i pořádná dávka světelných facial cumshotů. Obě stage měly další výrazný klad – světelný park. Co ta světla předváděla, a v jakých synchronizacích dovykreslovala možnosti zážitku, byla radost pohledět – mnohem větší než každá druhá spatlaná amatérská videoprojekce (jejichž nekorespendence s hudbou je více standardem než-li výjimkou). Po této stránce bylo skutečně zatěžko organizaci cokoliv vytknout. Začíná to být podezřelé.

Bar9 dubstepil hezky, ale po něm nastoupivší Hatcha nás rozhodil. Chlapík, mající legendární radiovou show, totiž spustil hrozné clowndubstepy. Nevim, co to bylo, ale přinutilo mě to odejít, pusťtě si jakýkoliv aktuální výplod Flux Pavilion a podobných a pochopíte. Remixem Katy B to nezachránil a tak jsme šli vyhlížet Chase & Statuse. To měl být konec dubstepu… ale nebyl. Akce se v tomto ohledu převrátila decentně naruby. Nemá cenu to dál tajit. Všichny tři zbylé zahraniční hvězdy na hlavní stage vrazily do svých setu cca půlhodiny stepové vložky. A želbohu to bylo víc, než to být mělo.



Nelze ukázat a říct „ten a ten to pojebal“, ne-e. Jde o to, že každý z umělců si zřejmě myslel, že je sám, kdo tak páchá… osvěžení se změnilo v umrtvení. V případě Chase n Statuse to ještě odšlapalo dobře, ale při Dirtyphonics už moc ne. Spora nejsem schopen objektivně zhodnotit, jeho set mě nudil už po třech minutách. Pokud jste ho viděli loni na Let It Rollu nebo DrumiXu, vězte, že zahrál úplně to samé +/- pár desek. Ono na druhou stranu nutno si přiznat, že tento jev jen přesně reflektoval současný stav UK scény, která ždíme poslední zbytky dubstepu a brzy ho odplivne. Beru to jako znak doby. Stejně jako clownstepové utrpení roku 2006.

Ohromný dav lidí (několik tisíc), kteří se na LIR mohli řádně dopředu těšit a taky tak udělali a přišli všechnu tu energii vrhnout do té plechové haly, se rozložil po celém prostoru, zvuk to umožňoval a všichni tak mohli být spokojeni. Kdo chtěl dopředu, tak se tam prostě jednoduše dostal. Měl jsem asi nepřirozené štěstí, ale za celý večer se na mě nikdo nemačkal, nikdo mi nedupal na nohy, ani na mě nelil pivo. Věřím, že víceméně rovnoměrné rozložení kvality i hlasitosti zvuku na tom mělo podíl. A zima byla k dostání jen venku. Samozřejmě dotazy ohledně vlastnictví „něčeho“ létaly. Tak to bude vždy.

Chase & Status jsem zastihl chvilku po startu, kdy doubledropovali Pieces do něčeho bassovějšího, mrd tam Babylon (DC Breaks), do něj Is It Worth It VIP a hned Smash TV s teasem Alien Girl, hned megapecku No Problem s teasem Commix, šup do Music Club s teasem klasiky „wicked, wicked“ a už se zvolňuje skrz Take Me Away… Chvilku poté už frčí Blind Faith, Innocence, That Hype, Saxon, Sweet Shop, Eastern Jam VIP, Could You Know, Time, trocha garage soundu a za zvuků super pecky s Tempou T jménem Hypest Hype odcházíme na The Upbeats. Chase&Status tedy perfektně splnil roli headlinera, pecky hitovky anthems. MC Rage rovněž krásně pracoval s davem. Zase není moc, co vytknout, asi jen příliš dlouhou stepoidní vložku, ale tak zas by se mělo na rovinu přiznat, že to byli právě Chase & Status, kdo s tím v rámci špiček dnb v roce 2008 začal.

Bary hezké, obsluha relativně rychlá, ceny… ceny zmatené. Při prvních panácích si slečna řekla o míň, tak jsem usuzoval možnost chybně vytištěné ceny, při druhých mě zase týpek okradl. Nevím. Rozhodně však ani jednou nedostal jsem panáka na(d) míru. Neschopné české lemry. Hodně mě pobavili lidé lajnující kobry na víku od popelnice. Když musíš, tak musíš. Na celé akci byla příjemná atmosféra, avšak opět třeba zdůraznit, že jsem jen možná měl štěstí. Equilibria bylo dosaženo skrze fakt, že jakákoliv hezká krasavice se poblíž tance zjevila, během pár minut se najednou vyjevil její borec a odnesl si ji jinam. Hm. Celou noc. Furt!



The Upbeats se stali vrcholem večera, dva natěšení napérovaní xichti z Nového Zélandu si to královsky užívali a řezali to jedna radost… Prostě se to krásně valilo a roztékalo do všech vašich primárních smyslů… Skvostné vytržení z reality do ráje přítomnosti. Namátkou originální Get Ill, rozmrd Shellshock, ukrutná Screw Up, v jeden moment tam narval Pacman remix, ale chlapci se ho rozhodli v půlce překropit a roztáhnout a totálně tak rozebrat můj mozek na maggi a rozhodit ho větráku. Jeden mohl hrozit, skákat, vařit, prát i prosit, ale nic nepomohlo, nešlo to zastavit. Nádhera. Jen konec nebyl úplně top, ale to se možná vystřídali s Chrisem Renegadem a já to od baru nepostřehl. Chris měl technické problémy, které si po něm (a po Counterstrikovi) dovyžral do sytosti M4Y4, kterému se tam sesypalo už úplně všechno. Smolaři.

Šatnu bohužel neposoudím, neboť jsem zneužil známosti s obsluhou stánku Shadowbox radia… ohledně roztomilého stánku se stimulanty přírodního charakteru mohu zprostředkovaně potvrdit setrvalý stav kvality. Návštěvu vip baru nedoporučuji, vždycky si vás tam někdo odchytne a něco vám říká. Někde se prodávalo aj jídlo a onamde se dalo zase sedět. Člověk nemůže mít všechno. Je zjevné, že mé percepční schopnosti chřadnou a rozpadají se, neboť jsem se nad ničím nerozhořčil.

K Dirtyphonics bych rád předně zmínil kognitivní disonanci při jejich vystoupení zažívanou. Vidíte na projekci 4 chlapíky, jak se kroutí při kroucení čudlíků a mačkání čehokoliv, ale přitom v uších slyšíte jeden a půl desky, maximálně výjimečně dvě a půl. Spíš jen dvě. A mozek vám hrabe do prázdna, co že to tam teda sakra dělají?! Nevím doteď. Spřízněné jednotky přišly, že prý hrají moc elektro, tak jsme se šli podívat a chytili jsme asi 40ti minutovou stepovou vložku. Hmm. Nevím, už mě to neoslovilo. Netečnost. Hrálo to krásně, trochu přebassovaně oproti předchozím, ale nejsem schopen nic vypíchnout. Mělo to být božské, ale nebylo a jedinou z příčin, na kterých panuje shoda, je/byla absence MCho. Tudíž, kdo je viděl jako semi-live act na Junglist Unity, nechť zví, že tam dostal více, než zde. Nevíme proč. Dohady pište v diskusi.

WC skýtalo jednu zábavnou novinku a to sice močící stojan ne pro čtyři, nýbrž jen pro tři. Budiž. Možná, že ke konci bylo na zemi trochu lepkavo, ale žádná potopa se nekonala a nikdy jsem nemusel čekat déle než pár sekund. Kdo musel na kabinky… jeho boj. Trička v některých stáncích jsem letmo omrkl, ale žádné designové zázraky se nekonaly, standard, průměr, normálka. Chtělo by to stánek Let It Roll merchandise, ale možná tam byl a já ho neviděl. Le pardon. Mrknuli jsme i na Counterstrika, ale ten to řezal už moc rychle, nedokázal jsem se zachytit, byl rychlejší. Ale dobře tomu tak. Tak to má na druhé stagi vypadat.

Z Chrise jsem neslyšel skoro nic vinou snahy udělat radost dobré přítelkyni a vzít ji na drink, z čehož se vyklubal maraton interakcí. Šli jsme tedy dosloužit na poslední zahraniční hvězdu noci Spora a tam bylo české publikum moc spokojené a užívalo si, rovněž Spor sám měl radost a skákal a diktoval. Zahrál svůj remix Innocence, v rámci své stepové vložky a nepochybně i další kousky vydané pod svým alter-egem Feed Me. A pak zahrál všechny ty Aztecy atp… omlouvám se, Spor dle mého zpraseného úsudku trpí syndromem Noisia, a tak musím čekat až přijde s něčím novým a nebude točit furt ten stejný zvuk dokola, jakkoliv produkčně dokonalý a lidmi žádaný. Jeho sety jsou stejné už dva roky aka Syndrom Noisia. Pak spustil Pixie se Sukim a hráli krásně. Rychle, svěže, energicky, vítězně. Po zásluze. Poklona.

Odjezd metrem byl stejně veselý jako příjezd. Metro plné fans. Jen energie už nepřekypovala. Haha. Nastal prostor akci podškrtnout a dorazit. Nemohu se zbavit pocitu stabilizace a správného průběhu věcí. Let It Roll je na mapě anglických hvězd, říkají si o něm mezi sebou v positivním duchu. Dostali jsme porci aktuálního mainstreamu i trošku umírněné alternativy. Užil si jak ten, kdo šel za zábavou tak i ten, co se šel vyjet. Kolem a kolem, nějak není na co si stěžovat. Protože pokud se přesouváme do fáze, kde se dá už pitvat jen výkon jednotlivých účinkujících.. asi jsme se dostali v tomto ohledu na Západ. Hezké. Trvalo to jen 21let.

Mejdan byl z organizátorského hlediska už téměř dokonalý, co se zážitku návštěvníka týče. Přesto mě to nějak nevzalo a neroztrhalo na kusy. Ale to bude tím, že jsem přesluhují trosečník minulosti. Měl jsem však radost z jiného – z té generace co dorostla a potáhne dnb dál. Byli tam, všude. A nebyli to jen ještěři, naopak. Naplnila se desetiletka rozmachu české (československé?) dnb scény. Jsou ještě nějaké další mety?

Za uskupení HackenAlien, Skinny Bastard.