…na prvním vydání Volnýho Průběhu Crossem, kde představí svá dvě nová alba a vystoupí společně se Synkrem. Ještě před tím Shadowboxu poskytl hutný rozhovor, dobrou chuť…
Ahoj Came,
nedá mi to a musím se zeptat hned na začátku. Ty moc neposedíš, viď?
Kanada, Anglie, Nový Zéland, Austrálie, znova Anglie. Kde je pro tebe doma?
Co máš vlastně v pase za národnost?
Doma se cítím na Zélandu, prožil jsem tam většinu života. Co se týče
národnosti, můj otec je Australan, takže v pase mám kanadskou
i australskou.
Proč se teď ze slunné Austrálie
vracíš do Londýna?
Rozhodl jsem se, protože vše důležité se děje právě tam. Dělám na
několika věcech a je pro mě jednodušší být přímo v Londýně, ne na
opačné polokouli.
Pověz nám o době před setkáním
s dBridgem. Měl jsi docela úspěšnou kapelu, ne? Co tě přivedlo
k elektronice?
V jedenácti jsem začal s kytarou, brzo poté jsem hrál v několika
kapelách, nejčastěji metal a jemu podobnou kytarovou hudbu. O několik let
později mě dostala elektronika, ta možnost být sám celá kapela. Hned jsem
začal tvořit a taktéž hrát jako dj, což mě pomohlo vybudovat si vztah
k nejrůznějším elektronickým stylům.
Pomohlo ti studium zvukového
inženýrství? Jak si se k němu dostal?
Při první návštěvě Londýna mi došlo, že musím zlepšit technické
dovednosti. Když jsem se potom vrátil na Zéland, zapsal jsem se na kurz. Ve
škole jsem strávil dva roky a ačkoliv ne vše, co nás tam učili, bylo pro
mě užitečné, získal jsem solidní technický základ a řadu věcí jsem si
ujasnil. Důležitý pro mě také byl kontakt s podobně naladěnými lidmi
(zdravím Phantoma).
Pojďme se chvíli bavit o Zélandu.
Sám jsi říkal, že jde o tvůj domov. Kde jsi tam žil? Má tamní jistě
krásná příroda vliv na uměleckou tvorbu? Kde to máš
nejraději?
Žil jsem v Aucklandu. Zéland je úžasné místo, spousta svěží zeleně,
skvělí lidé, vynikající jídlo. Jsem přesvědčen, že šťastlivci,
kteří tam mohou žít, se díky němu dokáží umělecky vyjádřit mnohem
intenzivněji než lidé odjinud. Život tam nějak tak pohodově plyne, což se
odráží i v hudbě. Jako mladší jsem jezdil kempovat k jezeru Terawera,
to je pro mě nejkrásnější místo. Rád bych zmínil Queenstown, loni jsem
si to tam moc užil.
Znáš se s tamními producenty?
S Ollie Cernem, Dosem, Bulletproofem, Tokoy Prose atd.? Jakou kapelu,
hudebníka tam máš nejraději?
Jasně, znám. Hudební komunita je tam pospolitá. Lidé se navzájem dost
inspirují, díky čemuž je zélandská hudba osobitá. Nemám hudebního
favorita, ale rád bych vyzdvihl skvělé aktuální album Cern.
Musím zmínit Autonomic podcast. Tolik
skvělé hudby a pro mě neznámých jmen (tehdy včetně tebe). Ty jsi jména
producentů v podcastu znal, nebo jsi musel škemrat u Darrena
o tracklist?:)
Znal jsem dost producentů, jejichž hudba se v něm objevovala, ale valná
část mi také byla neznámá. Neměl jsem tracklist a pochybuju, že dBridge
nebo Instra:mental nějaký dělali, proč také…
Co podle tebe způsobilo jeho obrovskou
popularitu?
Hudba se dlouhou dobu zrychlovala, byla pořád hlasitější a povrchnější,
proto autonomic sound tolik vynikl. Lidé ocenili, že mají něco kvalitního a
příjemného ke každodennímu poslechu.
Souhlasíš, že má tenhle pořad velký
vliv na celou elektronickou scénu?
Jo, určitě. Podle mě díky “influences”, které lidem poodkryly skvělou
hudbu, o níž nevěděli, přestože byla dlouho kolem.
Jaký díl nebo skladbu máš z podcastu
nejraději?
To nejde říct, je v něm příliš mnoho kvalitní hudby, než abych mohl
vybrat jedinou věc…
Byl jsem vážně překvapen, když jsem
poprvé slyšel tvé první album. Nové jméno a tak dokonalý a vyspělý
zvuk. Řekni nám něco o tom, jak deska vznikala. “Objednal” si jí Darren
a až pak začala vznikat, nebo vznikla ze skladeb, které jsi mu poslal? Nechal
ti volnou ruku, nebo zasahoval?
Darrenovi jsem poslal pár věcí a on mi odepsal, že by rád jednu z nich
vydal. Byla to skladba Fog. Pak se ozval znovu a dohodli jsme se, že místo
dvanáctipalce uděláme rovnou album. Od té chvíle jsem na něm začal
dělat. Nijak nezasahoval. Říkal mi, co si o tom kterém tracku myslí, ale
dával mi volnost, abych desku udělal především podle sebe.
Tvůj zvuk je velmi osobitý. Co tě
ovlivňuje? Knihy? Hudba? Filmy?
Z hudby bych rád zmínil Beethovena, Radiohead, Red Hot Chilli Peppers atd. To
jsou spíš rané vlivy. Miluji filmy, ale nemám žádný vyloženě
nejoblíbenější. O film se zajímám především v obecnějších
souvislostech jako u druh umění. Skvělých knih jsem četl mnoho, ale
poslední dobou na to nemám čas, musím se k nim zase vrátit.
Právě ti vychází deska Cancel
Standard, na níž jste s Joe Sevenem dělali jako They Live. Můžeš nám
svého kolegu představit? Jak se liší tvůj zvuk a zvuk They Live? A jak
zní vaše debutové album?
S Joem jsme se potkali v Melbourne a hned jsme zjistili, že na hudbu máme
stejný pohled. On se na hudební scéně pohyboval už dlouho a přesně
věděl, co chce. Zvuk They Live je více postaven na experimentování. Ve
studiu vlastně jamujeme na různém tempu a necháváme hudbu, aby nás vedla,
prostě nejdeme předem vytyčenou cestou. Moje sólová tvorba je sice
podobná, ale přeci jen mám vždy určitou představu, kudy se má rozdělaná
skladba dál ubírat a co jejím prostřednictvím chci sdělit.
Co prozradíš o tvé druhé sólo desce
Test Dream?
Nic. Ještě je na to brzy.
Jak se ti vůbec spolupracovalo
s dBridgem, Instra:mental nebo ASCím? Dělali jste na dálku? Která kooperace
tě bavila nejvíc?
Dělali jsme přes net, deska totiž vznikala v Melbourne. Je to docela dobrý
způsob práce. Obě strany mají více času rozmyslet si, jak skladbu
rozvíjet. Nejvíc? To nevím, každá byla něčím zajímavá.
Proslýchá se, že s dBridgem chystáte
živé vystupování. Proto se vracíš Londýna?
To je pravda, připravujeme živé vystoupení. Je to jeden z důvodů mého
návratu.
Co používáš? Pouze software, nebo
i mašinky?
Loni jsem nashromáždil celkem slušnou sbírku hardwaru. Používám hlavně
mašinky, zvuk z nich je kvalitnější, jedinečný a neopakovatelný. Ale
nevadí mi ani software, je mi jedno, jak se kdo dobere výsledku.
Jaké médium využíváš jako dj? Co
mcs a rewindy?
Hraju především z cédéček, ale zároveň se snažím hrát z vinylu, jak
nejvíc to jde. Přemýšlím, že začnu na hraní využívat něco jiného,
ale ještě jsem se nerozhodl. Rewindy jsou občas legrace, zvlášť, když je
člověk namol. S mcs vystupuji rád, když s nimi podobně cítím hudbu.
Vždycky si užiju set s SPím a Lowquim.
Co posloucháš mimo dnb?
Všechno.
Skladba roku 2010? Album? Producent?
Autechre – M62 – Move of Ten – Warp Records
Co teď nosíš v iPodu?
Kaseem Mosse, Space Dimension Controller, Autechre, Drexciya, Luciano
Borrillo,
Depeche Mode, Gary Numan.
Když už se celou dobu bavíme o elektronice, kde podle tebe bude za pět,
deset let?
Kdo ví, snad někde na zajímavém místě.
V Praze vystoupíš se Synkrem, znáte se? Co říkáš na jeho
tvorbu?
Potkal jsem ho zběžně při hraní v Manchesteru. Jeho hudbu mám opravdu
rád a hodně ji hraju.
Jakých pět skladeb nám určitě zahraješ?
1, 2, 3, 4, 5
Jestli se nepletu, do Prahy přijedeš poprvé. Co ti přijde na mysl, když
o ní slyšíš?
Hodně se na to těším. Vypadá jako úžasné místo, krásná architektura.
Nemůžu se dočkat, až poznám víc.
Volnej Průběh Crossem
8.4. 2011, start: 21:00
djs:
VOLNEJ PRŮBĚH stage:
Consequence, Synkro (Exit records), Stanzim, Touchwood, Nitrous, AhZ, Rade
(Volnej Průběh)
ECLECTICA stage:
Blue+Limyth /LIVE, Jazzyhead/LIVE, Foxman, Denoir
entry: 100 before 9pm/ 150 after
http://www.facebook.com/…/21276544851