ptal se: Václav Mrkvička v červnu 2013
Ahoj Phile, mohl by ses čtenářům v krátkosti
představit?
Ahoj, jsem Phil z malého městěčka ležícího severozápadně nedaleko od
Londýna, které se jmenuje Leighton Buzzard.
Jak jsi se dostal k Drum & Bassové produkci? Přemýšlel jsi
někdy také o produkování jiných hudebních žánrů (nebo jsi to už
i vyzkoušel)?
Zkoušel jsem fušovat i do ostatních žánrů, ale moje hudební srdce
patří Drum & Bassu. Zpočátku jsem se rozhodl neprodukovat DnB, protože
jsem se domníval, že nemůžu být tak dobrý jako ostatní producenti,
kteří již vydávali svou hudbu na různých labelech. Nicméně jsem se
začal účastnit soutěží na produkčním fóru Drum & Bass Areny, díky
čemuž se mi vrátila sebedůvěra. Konstruktivní kritika, kterou jsem dostal
od podobně smýšlejících a tvořících producentů mě postupně
inspirovala k větší a větší snaze posouvat vlastní limity a upřímně,
doporučil bych tohle všem svým kolegům – začínajícím
i zkušenějším producentům.
Jaká hudba nejvíc ovlivnila tvou vlastní tvorbu, ať už obecně,
či konkrétní umělci, kapely nebo producenti? Podělíš se s námi o své
oblíbené album či písničku?
Vzhledem k tomu, že jsem byl ovlivněn v průběhu let opravdovým
množstvím různorodé hudby se na to dá jen těžko odpovědět. Mí rodiče
mají rozsáhlou sbírku hudebních nahrávek, tvořenou soulovou, rockovou či
reggae hudbou (dokonce i něměcké pivní/chlastací písně), ve které jsem
se často přehraboval a našel tak nemálo skvělých samplů.
Inspirovala mě také house music; mí přátelé Ash a Chris vlastnili obchod s nahrávkami u nás ve městě. Jsou to velcí fandové house music a díky nim jsem poznal některé skvělé umělce jako třeba Onionz & Joeski, Derricka Cartera či Nicka Holdera.
Mým prvním výletem do světa Jungle/Drum & Bassu byla LTJ Bukemova kompilace ‚Logical Progression‘, jejíž kopii jsem dostal od jednoho kamaráda v roce ‚96. Poslouchal jsem ji pořád dokola, kdykoliv to bylo možné, a doprovázela mě na cestách do a ze školy, když jsem chodil na střední. Dva tracky, které pro mě osobně vyčnívaly, jsou 'Links‘ od Chameleona a ‚B.R.O.‘ od Blu Mar Ten, oba byly na stejné kazetě.
Jak se díváš na současný stav Drum & Bassu, zamlouvá se ti
jeho masovější rozšíření a postupné rozrůstání se ve formě nových
subžánrů?
Myslím si, že každý žánr/subžánr má v hudbě své místo. Drum &
Bass je momentálně díky posouvání vlastních hranic v rozkvětu a motá se
kolem něj čím dál větší množství talentovaných lidí. Navíc tu jsou
lidi jako Fresh nebo Rudimental, kteří DnB cpou do popředí zájmu
většinové části posluchačů. Pokud to znamená příliv lidí na jinak
undergroundovou scénu, pak je to jedině dobře.
Který ze svých vlastních tracků máš nejradši a
proč?
Hmm…tohle je pro mě dost těžká otázka na zodpovězení. Řekl bych, že
track, na který jsem nejvíc hrdý, bude ‚Lunar‘. Nikdy bych si nedokázal
představit ten ohlas, který vzbudil. Když jsem hrál na Soul:ution noci ve
Fabricu, přišla za mnou jedna holka a poděkovala mi, že jsem ho udělal. To
byl pro mě hodně výjimečný moment.
Všiml jsem si, že jsi do svých tracků už samploval například
vokály Björk či Petera Gabriela, sampluješ rád při tvorbě nových
věcí?
Samplování a obecně spojování něčeho staršího s něčím zbrusu novým
miluju. Fascinuje mě to. Občas pozoruju, že pokud při produkci začnu
tvořit track od samplu či textury, dá mi to nosný základ. Většinou okolo
toho samplu pak postupně vystavím za pomoci vrstvení ploch a synthů hlavní
tělo a ten sample zase odeberu. Jakmile mám tohle hotové, začnu zkoušet
jednorázové samply, ať už jsou to vokály, nárazové zvuky či krátké
riffy, a čekám, co zafunguje.
Už jsi se zmínil o rozáhlé sbírce hudebních nahrávek, kterou
vlastní tví rodiče, takže předpokládám, že odtamtud pochází tvoje
sbírka samplů. Čím dál víc producentů v současnosti používá sample
packy, co si o tom myslíš? Je to něco, co už jsi taky někdy zkoušel nebo
preferuješ jít cestou toho, že si děláš všechno sám? Pokud ano, tak
proč?
Moje samply pochází ze širokého spektra zdrojů od zmíněné sbírky
nahrávek až po sample packy. Nicméně když už se rozhodnu použít něco ze
sample packu, snažím se to sám sobě ušít na míru tím, že si buď hraju
s pichtem, přidávám efekty, nebo to různě rozsekávám a přizpůsobuju
vlastnímu vkusu a potřebám. Na spoustu svých ploch používám VST plug-iny,
protože s tím se dá fakt vyhrát. Taky rád resampluju spousty vlastních
zvuků – vytrhnu je, upravím v soundforge a znovu je nahraju do
produkčního softwaru a přidám nějaké efekty těm, které tam už mám. Je
to všechno o experimentování se zvukem.
Vydáváš svou hudbu na labelech Commercial Suicide a Soul:R, hrál
jsi na křtech nejnovějších alb Marcuse Intalexe a Calibreho, přemýšlel
jsi někdy o tom, že bys spolupracoval s Klutem, Marcusem či Calibrem?
Považuješ je za stěžejní představitele oduševnělého melodického Drum
& Bassu s občasnou špetkou temnějšího zvuku?
Přemýšlel, ale neměl jsem koule na to se jich zeptat. Ha ha! Všichni tři
jsou pro mě opravdovými příkladnými inspiracemi v rámci Drum & Bassu
a je to vážně velká čest být součástí jejich labelů a akcí.
Vím, že už jsi spolupracoval s novozélandskými Tokyo Prose (a
výsledek byl parádní), je tu někdo další, s kým by ses rád potkal ve
studiu?
Díky…mluvil jsem se Samem z Tokyo Prose zrovna včera a tématem byla
možná další spolupráce, takže buďte ve střehu.
Rád bych spolupracoval se spoustou producentů – je jich tolik, že bych je nezvládl vyjmenovat. Momentálně dělám na několika projektech se Stu Pennygilesem. Nedávno se nám podařilo upsat jeden náš track labelu CIA Deepkut (který patří producentskému tandemu Total Science, pozn. autora), takže se teď k tomu snažíme složit druhou stranu pro singl. Stu je encyklopedie soulové hudby.
Když už jsem zmínil alba, neděláš už náhodou na svém
vlastním? Pokud ano, kdy se ho dočkáme a u koho ho vydáš?
Zatím ještě ne, vždycky jsem chtěl udělat vlastní album, protože ti to
poskytuje svobodu prozkoumat i jiné hudební žánry, ale ještě na to nejsem
připraven. Momentálně si užívám skládání a vydávání singlů.
Mluvili jsme už i o tvém hraní na Soul:ution akcích a
dalších, takže je celkem zřejmé, že tě DJing baví, dokonce ses k tomu
dostal dřív než k vlastní produkci, je to tak? Považuješ to za součást
své práce nebo jsou podle tebe DJing a produkování dvě různé
věci?
Máš pravdu. DJingu se věnuju už 15 let a k*revsky to miluju! S DJingem
jsem začal kvůli tomu, že mi to umožňovalo hrát hudbu, kterou jsem
miloval, lidem, kteří by o ní bohužel třeba jinak ani nezavadili. Jestli
se na to tak koukali i oni, to už je jiná věc. DJing a produkování jdou
podle mě ruku v ruce. Nicméně soucítím s DJi, kteří jsou co do
schopností na vrcholu, ale promotéři o ně nemají zájem, protože
neprodukují vlastní hudbu. Já jsem vždycky chtěl dělat svoji vlastní
hudbu a její tvorbě/skládání se v součtu věnuju už téměř
13 let.
Poslední dobou se rozjelo pár debat ohledně toho, že někteří
producenti nepovažují DJing za (kreativní) formu umění a tím pádem se na
úkor DJingu (nebo na základě jeho značného omezení) radši věnují svým
“živým vystoupením”. Co na to říkáš a jak se ti líbí “živá
vystoupení”, pokud jsi už nějaké viděl?
Slyšel jsem o tom. Miluju živá vystoupení. Viděl jsem Dr. Meakera
nedávno na svatbě kamaráda a vážně jsem si užíval tu energii. Dalo se
poznat, že milujou to, co dělali. Každý má právo na svůj názor.
Nicméně ja sám DJing považuju za kreativní formu umění, protože vezmeš
dva tracky a smícháš je tak, že vytvoříš hybrid, něco nového. Parádní
mix mě pořád dokáže správně nakopnout.
Pokud se nemýlím, tak tohle je poprvé, co budeš hrát v České
republice, už jsi tu někdy byl? A kde se konala tvoje oblíbená
party?
Nikdy jsem tam nebyl, ale vždycky jsem chtěl. Slyšel jsem o Česku velké
věci, takže se vážně těším. Těžko bych vybíral jednu konkrétní
party, protože jsem si je užil všechny. Každopádně mým snem bylo hraní
ve Fabricu a na Sun & Bass.
Ve svých setech často hraješ i starší věci, máš nějaký
konkrétní track, který bereš všude a vždycky s sebou?
Miluju míchání starého s novým. Věřím v návrat ke kořenům k tomu,
aby se člověk mohl posouvat dopředu a aniž bych chtěl poučovat, tak rád
lidi vzděláváma představuju jim hudbu, která mě během let ovlivňovala a
inspirovala. Utah Jazz remix ‚It's a Jazz Thing‘ od Roniho Size nikdy
neopuští bag, stejně tak ‚Staggered Dub‘ od Breakage.
Cokoliv dalšího, co bys chtěl dodat?
Děkuju všem, kdo podpořili mě a moji hudbu. Vážně se těším na naše
setkání a na to, až si s váma zahraju. Ať už je 28. června!
Phil Tangent (UK) bude hostem !Grounded 28. června v S-Centrum Music Clubu v Děčíně.