Phil Tangent: Drum & Bass je momentálně v rozkvětu

Phil Tangent je šedou eminencí d'n'b scény. Vynoří se jen jednou za čas, pokaždé však s kvalitním příspěvkem do polámaných vod. Znát můžete například jeho tracky pro Intalexovu značku Soul:R. Už v pátek 28. června se navíc poprvé představí v ČR a vy se na něj můžete přichystat třeba exkluzivním rozhovorem.


24. 6. 2013, publikoval RUDEBOY

ptal se: Václav Mrkvička v červnu 2013

Ahoj Phile, mohl by ses čtenářům v krátkosti představit?
Ahoj, jsem Phil z malého městěčka ležícího severozápadně nedaleko od Londýna, které se jmenuje Leighton Buzzard.

Jak jsi se dostal k Drum & Bassové produkci? Přemýšlel jsi někdy také o produkování jiných hudebních žánrů (nebo jsi to už i vyzkoušel)?
Zkoušel jsem fušovat i do ostatních žánrů, ale moje hudební srdce patří Drum & Bassu. Zpočátku jsem se rozhodl neprodukovat DnB, protože jsem se domníval, že nemůžu být tak dobrý jako ostatní producenti, kteří již vydávali svou hudbu na různých labelech. Nicméně jsem se začal účastnit soutěží na produkčním fóru Drum & Bass Areny, díky čemuž se mi vrátila sebedůvěra. Konstruktivní kritika, kterou jsem dostal od podobně smýšlejících a tvořících producentů mě postupně inspirovala k větší a větší snaze posouvat vlastní limity a upřímně, doporučil bych tohle všem svým kolegům – začínajícím i zkušenějším producentům.

Jaká hudba nejvíc ovlivnila tvou vlastní tvorbu, ať už obecně, či konkrétní umělci, kapely nebo producenti? Podělíš se s námi o své oblíbené album či písničku?
Vzhledem k tomu, že jsem byl ovlivněn v průběhu let opravdovým množstvím různorodé hudby se na to dá jen těžko odpovědět. Mí rodiče mají rozsáhlou sbírku hudebních nahrávek, tvořenou soulovou, rockovou či reggae hudbou (dokonce i něměcké pivní/chlastací písně), ve které jsem se často přehraboval a našel tak nemálo skvělých samplů.

Inspirovala mě také house music; mí přátelé Ash a Chris vlastnili obchod s nahrávkami u nás ve městě. Jsou to velcí fandové house music a díky nim jsem poznal některé skvělé umělce jako třeba Onionz & Joeski, Derricka Cartera či Nicka Holdera.

Mým prvním výletem do světa Jungle/Drum & Bassu byla LTJ Bukemova kompilace ‚Logical Progression‘, jejíž kopii jsem dostal od jednoho kamaráda v roce ‚96. Poslouchal jsem ji pořád dokola, kdykoliv to bylo možné, a doprovázela mě na cestách do a ze školy, když jsem chodil na střední. Dva tracky, které pro mě osobně vyčnívaly, jsou 'Links‘ od Chameleona a ‚B.R.O.‘ od Blu Mar Ten, oba byly na stejné kazetě.

Jak se díváš na současný stav Drum & Bassu, zamlouvá se ti jeho masovější rozšíření a postupné rozrůstání se ve formě nových subžánrů?
Myslím si, že každý žánr/subžánr má v hudbě své místo. Drum & Bass je momentálně díky posouvání vlastních hranic v rozkvětu a motá se kolem něj čím dál větší množství talentovaných lidí. Navíc tu jsou lidi jako Fresh nebo Rudimental, kteří DnB cpou do popředí zájmu většinové části posluchačů. Pokud to znamená příliv lidí na jinak undergroundovou scénu, pak je to jedině dobře.

 

Který ze svých vlastních tracků máš nejradši a proč?
Hmm…tohle je pro mě dost těžká otázka na zodpovězení. Řekl bych, že track, na který jsem nejvíc hrdý, bude ‚Lunar‘. Nikdy bych si nedokázal představit ten ohlas, který vzbudil. Když jsem hrál na Soul:ution noci ve Fabricu, přišla za mnou jedna holka a poděkovala mi, že jsem ho udělal. To byl pro mě hodně výjimečný moment.

Všiml jsem si, že jsi do svých tracků už samploval například vokály Björk či Petera Gabriela, sampluješ rád při tvorbě nových věcí?
Samplování a obecně spojování něčeho staršího s něčím zbrusu novým miluju. Fascinuje mě to. Občas pozoruju, že pokud při produkci začnu tvořit track od samplu či textury, dá mi to nosný základ. Většinou okolo toho samplu pak postupně vystavím za pomoci vrstvení ploch a synthů hlavní tělo a ten sample zase odeberu. Jakmile mám tohle hotové, začnu zkoušet jednorázové samply, ať už jsou to vokály, nárazové zvuky či krátké riffy, a čekám, co zafunguje.

Už jsi se zmínil o rozáhlé sbírce hudebních nahrávek, kterou vlastní tví rodiče, takže předpokládám, že odtamtud pochází tvoje sbírka samplů. Čím dál víc producentů v současnosti používá sample packy, co si o tom myslíš? Je to něco, co už jsi taky někdy zkoušel nebo preferuješ jít cestou toho, že si děláš všechno sám? Pokud ano, tak proč?
Moje samply pochází ze širokého spektra zdrojů od zmíněné sbírky nahrávek až po sample packy. Nicméně když už se rozhodnu použít něco ze sample packu, snažím se to sám sobě ušít na míru tím, že si buď hraju s pichtem, přidávám efekty, nebo to různě rozsekávám a přizpůsobuju vlastnímu vkusu a potřebám. Na spoustu svých ploch používám VST plug-iny, protože s tím se dá fakt vyhrát. Taky rád resampluju spousty vlastních zvuků – vytrhnu je, upravím v soundforge a znovu je nahraju do produkčního softwaru a přidám nějaké efekty těm, které tam už mám. Je to všechno o experimentování se zvukem.

Vydáváš svou hudbu na labelech Commercial Suicide a Soul:R, hrál jsi na křtech nejnovějších alb Marcuse Intalexe a Calibreho, přemýšlel jsi někdy o tom, že bys spolupracoval s Klutem, Marcusem či Calibrem? Považuješ je za stěžejní představitele oduševnělého melodického Drum & Bassu s občasnou špetkou temnějšího zvuku?
Přemýšlel, ale neměl jsem koule na to se jich zeptat. Ha ha! Všichni tři jsou pro mě opravdovými příkladnými inspiracemi v rámci Drum & Bassu a je to vážně velká čest být součástí jejich labelů a akcí.

Vím, že už jsi spolupracoval s novozélandskými Tokyo Prose (a výsledek byl parádní), je tu někdo další, s kým by ses rád potkal ve studiu?
Díky…mluvil jsem se Samem z Tokyo Prose zrovna včera a tématem byla možná další spolupráce, takže buďte ve střehu.

Rád bych spolupracoval se spoustou producentů – je jich tolik, že bych je nezvládl vyjmenovat. Momentálně dělám na několika projektech se Stu Pennygilesem. Nedávno se nám podařilo upsat jeden náš track labelu CIA Deepkut (který patří producentskému tandemu Total Science, pozn. autora), takže se teď k tomu snažíme složit druhou stranu pro singl. Stu je encyklopedie soulové hudby.

Když už jsem zmínil alba, neděláš už náhodou na svém vlastním? Pokud ano, kdy se ho dočkáme a u koho ho vydáš?
Zatím ještě ne, vždycky jsem chtěl udělat vlastní album, protože ti to poskytuje svobodu prozkoumat i jiné hudební žánry, ale ještě na to nejsem připraven. Momentálně si užívám skládání a vydávání singlů.

Mluvili jsme už i o tvém hraní na Soul:ution akcích a dalších, takže je celkem zřejmé, že tě DJing baví, dokonce ses k tomu dostal dřív než k vlastní produkci, je to tak? Považuješ to za součást své práce nebo jsou podle tebe DJing a produkování dvě různé věci?
Máš pravdu. DJingu se věnuju už 15 let a k*revsky to miluju! S DJingem jsem začal kvůli tomu, že mi to umožňovalo hrát hudbu, kterou jsem miloval, lidem, kteří by o ní bohužel třeba jinak ani nezavadili. Jestli se na to tak koukali i oni, to už je jiná věc. DJing a produkování jdou podle mě ruku v ruce. Nicméně soucítím s DJi, kteří jsou co do schopností na vrcholu, ale promotéři o ně nemají zájem, protože neprodukují vlastní hudbu. Já jsem vždycky chtěl dělat svoji vlastní hudbu a její tvorbě/skládání se v součtu věnuju už téměř 13 let.

 

Poslední dobou se rozjelo pár debat ohledně toho, že někteří producenti nepovažují DJing za (kreativní) formu umění a tím pádem se na úkor DJingu (nebo na základě jeho značného omezení) radši věnují svým “živým vystoupením”. Co na to říkáš a jak se ti líbí “živá vystoupení”, pokud jsi už nějaké viděl?
Slyšel jsem o tom. Miluju živá vystoupení. Viděl jsem Dr. Meakera nedávno na svatbě kamaráda a vážně jsem si užíval tu energii. Dalo se poznat, že milujou to, co dělali. Každý má právo na svůj názor. Nicméně ja sám DJing považuju za kreativní formu umění, protože vezmeš dva tracky a smícháš je tak, že vytvoříš hybrid, něco nového. Parádní mix mě pořád dokáže správně nakopnout.

Pokud se nemýlím, tak tohle je poprvé, co budeš hrát v České republice, už jsi tu někdy byl? A kde se konala tvoje oblíbená party?
Nikdy jsem tam nebyl, ale vždycky jsem chtěl. Slyšel jsem o Česku velké věci, takže se vážně těším. Těžko bych vybíral jednu konkrétní party, protože jsem si je užil všechny. Každopádně mým snem bylo hraní ve Fabricu a na Sun & Bass.

Ve svých setech často hraješ i starší věci, máš nějaký konkrétní track, který bereš všude a vždycky s sebou?
Miluju míchání starého s novým. Věřím v návrat ke kořenům k tomu, aby se člověk mohl posouvat dopředu a aniž bych chtěl poučovat, tak rád lidi vzděláváma představuju jim hudbu, která mě během let ovlivňovala a inspirovala. Utah Jazz remix ‚It's a Jazz Thing‘ od Roniho Size nikdy neopuští bag, stejně tak ‚Staggered Dub‘ od Breakage.

Cokoliv dalšího, co bys chtěl dodat?
Děkuju všem, kdo podpořili mě a moji hudbu. Vážně se těším na naše setkání a na to, až si s váma zahraju. Ať už je 28. června!

Phil Tangent (UK) bude hostem !Grounded 28. června v S-Centrum Music Clubu v Děčíně.

publikoval RUDEBOY
Shadowbox DJ a moderátor našeho pořadu na Radiu 1